گروه حوادث- جواد عزیزی: مردان کلاهبردار برای فروش سکه‌های تقلبی سناریوی عجیبی داشتند.

 آنها با چادر زدن در بیابان‌های تهران و شهرهای اطراف، سکه‌های تقلبی را داخل زمین دفن می‌کردند و به طعمه‌هایشان می‌گفتند اینجا محلی است که آنها سکه‌ها را پیدا کرده‌اند.

اوایل مهر امسال مردی با ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران تماس گرفت و مدعی شد یک کلاهبردار حرفه‌ای به بهانه فروش سکه‌های طلا دست به کلاهبرداری میلیونی از وی زده است.

این مرد به ماموران گفت: چندی قبل با مردی آشنا شدم که مدعی بود در یکی از شهرهای اطراف تهران زندگی می‌کند و به تازگی در بیابان‌های اطراف این شهر تعداد زیادی سکه طلا پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این مرد که ظاهر و لهجه‌ای روستایی داشت، گفت حاضر است در ازای دریافت 10 میلیون تومان همه سکه‌هایی را که پیدا کرده است به من بفروشد.

وی سپس یکی از سکه‌ها را به من داد و گفت صدها عدد از این سکه‌ها دارد و هروقت خواستم می‌توانم برای خرید سکه‌ها با او وارد معامله شوم.

بعد از گرفتن سکه، آن را به یک صرافی بردم و وقتی مالک آنجا گفت سکه متعلق به دوره اسلامی است و ارزش زیادی دارد، وسوسه خرید بقیه سکه‌ها مثل خوره به جانم افتاد.

به سرعت با مرد روستایی تماس گرفتم و با او برای خرید بقیه سکه‌ها قرار گذاشتم. محل قرار در نقطه دورافتاده در بیابان‌های حاشیه تهران بود.

وقتی به آنجا رفتم متوجه مرد روستایی شدم که در دل بیابان چادر زده و مشغول چراندن تعدادی گوسفند بود.

او مرا به داخل چادرش برد و بعد از کندن گوشه‌ای از زمین، یک کیسه قدیمی که پر از سکه‌های طلا بود را از زیر خاک خارج کرد.

با مشاهده برق سکه‌ها که تعداد آنها بیشتر از هزار عدد بود، احساس کردم در یک قدمی پولدارشدن قرار گرفته‌ام.

بنابراین همه 10 میلیون تومان پولی را که همراهم بود به مرد چوپان دادم و کیسه‌ سکه‌ها را از او گرفتم. وقتی به تهران برگشتم، تعدادی از سکه‌ها را برای فروش به همان صرافی بردم اما تازه متوجه شدم فریب یک کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌ام و تمامی سکه‌هایی که مرد چوپان به من داده بود تقلبی است.

با اظهارات این مرد، به دستور سرهنگ پاسدار علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران واحد اطلاعات و عملیات قرار گرفت و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار آغاز شد.

در حالی که تحقیقات نشان می‌داد افراد دیگری نیز با همین شگرد در دام چوپان قلابی و همدستانش افتاده‌اند، ماموران دریافتند متهمان از اعضای فراری باندی هستند که با پوشیدن لباس‌های کهنه چوپانی، طعمه‌هایشان را به بیابان‌های شوش و دانیال کشانده و با این ادعا که هنگام چوپانی گنج پیدا کرده‌اند، سکه‌های تقلبی را به مالباختگان می‌فروختند.


از آنجا که دیگر همدستان متهمان چند ماه قبل دستگیر و راهی زندان شده بودند، تحقیقات برای شناسایی اعضای فراری باند ادامه یافت و مدتی بعد ماموران از طریق منابع اطلاعاتی خود در جریان معامله تعدادی سکه‌ قرار گرفتند که قرار بود در بیابان‌های جنوب شرق تهران انجام شود.

با این اطلاعات، محل معامله به محاصره ماموران درآمد و آنها در یک عملیات ضربتی موفق شدند 3 مرد را که قصد فروش سکه‌های تقلبی به یکی از طعمه‌هایشان را داشتند، دستگیر کنند.

با کشف هزاران سکه‌ تقلبی از متهمان، تمامی آنها به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران انتقال یافتند و در بازجویی‌ها به کلاهبرداری‌های میلیونی با فروش سکه‌های تقلبی اعتراف کردند.

سرهنگ انوری، روز گذشته با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اعضای این باند برای آنکه طعمه‌هایشان را وسوسه کنند، مدعی می‌شدند بی‌سواد هستند و از مالباختگان می‌خواستند هنگام معامله فقط اسکناس‌های 5 هزار تومانی همراه داشته باشند؛ چرا که آنها نمی‌دانند چطور از چک‌پول استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه متهمان در اختیار مراجع قضائی قرار گرفته‌اند در هشدار به شهروندان از آنها خواست مراقب افراد سودجو باشند و درصورت مشاهده کسانی که مدعی هستند تعداد زیادی سکه‌ تاریخی برای فروش دارند ماجرا را به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران اطلاع دهند.

کد خبر 65820

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز