همشهری آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: کره شمالی مجددا روند برچیدن رآکتور هسته‌ای خود را از روز سه شنبه 14 اکتبر آغاز کرد.

به گزارش سی ان ان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین یک روز پیشتر اعلام کرده بود که دولت پیونگ دوباره به بازرسان آژانس مجوز بازدید از تاسیسات هسته‌ای این کشور را داده است.

ملیسا فلمینگ سخنگوی آژانس در این باره اعلام کرده است که بازرسان آژانس اکنون مجاز خواهند بود مجددا به تعهد خویش عمل کرده و تدابیر نظارتی در تاسیسات باز فراوری اورانیوم را انجام دهند.

خبر آغاز مجدد روند برچیدن رآکتور اصلی هسته‌ای کره شمالی و صدور دوباره مجوز برای ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور تنها چند روز پس از آن اعلام می‌شود که آمریکا نام کره شمالی را از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم خارج کرد.

این تحول در حالی رخ داده که پیشتر و در روز 9 اکتبر کره شمالی با اعلام اینکه آمریکا به تعهدات خویش مبنی خارج نکردن نام این کشور از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم عمل نکرده است، از از سرگیری برنامه هسته‌ای این کشور و عدم پذیرش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده بود.

دولت آمریکا نیز در واکنشی اولیه نسبت به این اقدام کره شمالی اعلام کرده بود که  تا زمانی که این کشور با ایجاد مکانیسمی بین‌المللی برای تشخیص این مساله که این کشور در حال ارائه تمامی اسرار هسته‌ای خود است، موافقت نکند، نام کره شمالی را از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم خارج نخواهد کرد.

کره شمالی اما بلافاصله این پیشنهاد را رد کرده بود.

با این حال روز شنبه 10 اکتبر دولت آمریکا ضمن اعلام خبر توافق دولت‌های واشگتن و پیونگ یانگ برسر پاره‌ای از تدابیر تحقیقی، از خارج کردن نام کره شمالی از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم خبر داد.

موارد مورد توافق شامل مشارکت تمام کشور‌های عضو گروه مذاکرات شش جانبه در حل مساله هسته‌ای کره شمالی، پذیرش نقش سازمان ملل در این مساله، صدور مجوز دسترسی به تمام تاسیسات هسته‌ای کره شمالی و تعیین این مساله است که چه مراحلی در روند تحقیقات طی خواهد شد.

اعضای گروه مذاکرات شش جانبه عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، کره شمالی، کره جنوبی، چین ژاپن و روسیه.

کد خبر 65767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز