سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

فیلم‌هایی درباره ترور مارتین لوتر کینگ، ریشه‌کن کردن بیماری فلج اطفال و صنعت شن‌های نفتی در کانادا برای رقابت اولیه در اسکار هشتادویکم انتخاب شد.

رویترز اعلام کرد اعضای رأی‌دهنده بخش مستند آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا روز چهارشنبه از میان 31 مستند کوتاه هشت فیلم را برای رقابت اولیه در اسکار امسال انتخاب کردند.

«وجدان نم ان»به کارگردانی استیون اکازاکی یکی از هشت فیلم انتخاب شده است. این فیلم مطالعه‌ای درباره کامبوج، 30 سال پس از حکومت خمرهای سرخ است. اکازاکی سال 1990 برای فیلم «روزهای انتظار» اسکار بخش مستند کوتاه را برد.

مستند «دیوید مکولا: نقاشی با واژه‌ها» تولید شبکه HBO فیلمی درباره مورخ و نویسنده «جان آدامز» است که مبنای یک مجموعه تلویزیونی موفق و برنده جایزه «امی» شد. این فیلم را مارک هرزوگ کارگردانی کرده است. لسلی آی‌ورکس که سال 2006 با «زندگی بازیافت‌‌شده» در بخش اسکار مستند کوتاه نامزد بود، امسال با «پایین رودخانه»در این بخش حضور دارد که درباره صنعت شن‌های نفتی در کانادا و تاثیر آن بر بومی‌های این کشور است. «آخرین ذره» ایرنه تیلور برودسکی روایتی از تلاش برای ریشه‌کن کردن بیماری فلج اطفال است. «لبخند بزن پینکی» مگان میلان درباره دختری جوان در هند است که برای شکاف لب تحت درمان قرار می‌گیرد.

داستان «تانگژی عاشق» به کارگردانی روبی یانگ در چین اتفاق می‌افتد. او سال 2006 با «خون منطقه یینگژو» جایزه اسکار بخش مستند کوتاه را برد. «زنده‌باد تلاش» به کارگردانی بیل برامل و آلونسو فیلومنو مایو مطالعه‌ای درباره اعتصاب انگورکاران و تحریم به رهبری سزار چاوز و دولورس هوئرتا است.

«شاهدی از بالکن اتاق 306» به کارگردانی آدام پرتوفسکی روایتی از ترور مارتین لوتر کینگ، فعال حقوق بشر از نگاه ساموئل بیلی کایلز است. از این هشت فیلم سه فیلم به فهرست نهایی نامزدان بهترین مستند کوتاه راه می‌یابند. پارسال«مالکیت مطلق» به کارگردانی سینتیا وید و ونسا راث جایزه اسکار این بخش را برد. نامزدهای هشتاد و یکمین دوره اسکار 22 ژانویه (سوم بهمن) اعلام و جوایز 22 فوریه (چهارم اسفند) در کداک تیه‌تر لس آنجلس اهدا می‌شود.

 مخالفت بفتا با اضافه شدن بخش مستند  

آکادمی فیلم بریتانیا پیشنهاد اضافه شدن بخش جدید بهترین فیلم مستند به جوایز سالانه بفتا را رد کرد. اسکرین دیلی اعلام کرد: به‌دنبال افرایش استقبال تماشاگران از فیلم‌های مستند تعدادی از مستندسازان از مسئولان بفتا درخواست کرده بودند یک بخش جدید به جوایز سالانه اضافه شود.

جای خالی بهترین مستند بلند در بفتا به‌خصوص زمانی احساس شد که در پی درخواستی مشابه، از سال 2007 جایزه بهترین فیلم انیمیشن به بفتا اضافه شد، اما آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا با درخواست مستند‌سازان مخالفت کرد. فینولا دوایر، رئیس کمیته فیلم بفتا در دفاع از این تصمیم آکادمی گفت: ما مسئله را بررسی کردیم و در جایگاهی نیستیم که یک جایزه جدید به 24 جایزه قبلی اضافه کنیم.

با این شرایط ممکن است امسال دو مستند تحسین‌شده «مردی روی سیم» جیمز مارشال و«تایسن» جیمز توباک در جوایز بفتا نادیده گرفته شوند. با این حال دوایر تاکید کرد: فیلم‌های مستند می‌توانند در دیگر بخش‌های بفتا شانس دریافت جایزه را داشته باشند.

کد خبر 65745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز