گروه سیاسی: تنها یک روز پس از اعلام نامزدی مهدی کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، نخستین واکنش‌ها پرده از شکاف میان گروه‌های اصلاح‌طلب برداشت

 و نشان داد که نامزدهای بسیاری تمایل به حضور در عرصه انتخابات آینده را دارند که شاید برجسته‌ترین آنها کروبی و سیدمحمد خاتمی باشند.

هرچند کروبی روز یکشنبه 21 مهر تلاش کرد تا با استفاده از سکوت خاتمی، تاکید کند که فعلا تنها رقیب جدی‌اش محمود احمدی‌نژاد است، اما یک روز پس از این اظهارنظر، مشخص شد برخلاف آنچه دبیرکل حزب اعتمادملی متصور است، خاتمی عزم جدی برای حضور در انتخابات داشته و سکوت همراه با اشارات تلویحی‌اش آزمونی برای آمادگی بیشتر به‌منظور حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی است.

رئیس‌جمهوری پیشین به نوعی این بار از تجربه اکبر هاشمی رفسنجانی برای شرکت در میدان انتخابات بهره می‌برد چنانکه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بارها بر تمایل نداشتن خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم خبر داده بود اما در نهایت و در روزهای پایانی ثبت نام به وزارت کشور رفت و معادلات برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی را که مبنای برنامه‌هایشان حضور نیافتن هاشمی رفسنجانی بود، برهم‌زد.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری اسبق به‌دلیل عملکرد دولت سازندگی و انتقاداتی که از آن دوره وجود داشت، تحت سؤال و فشار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت و در نهایت رای‌دهندگان در آن انتخابات رقیب وی را که شعارهایش مطالبات روز مردم بود، برگزیدند تا هاشمی نتواند سکان اجرایی کشور را بار دیگر به‌دست گیرد.

امروز یکی دیگر از رؤسای جمهوری پیشین با احمدی‌نژاد قصد رقابت دارد با این تفاوت که  این بار احمدی‌نژاد نامزدی بدون کارنامه و عملکرد نیست و رای‌دهندگان، 2رقیب را با هم مقایسه خواهند کرد.

دوم‌خردادی‌ها که شاید قاعده رقابت و تلاش برای دستیابی مجدد به پیروزی ایجاب می‌کرد که وحدت خود را لااقل در ظاهر نشان دهند، ماه‌ها قبل از انتخابات، با اعلام حضور کروبی و عکس‌العمل‌های تلویحی خاتمی و همراهانش  مدتی است در پی طرح نام او برای شرکت در میدان انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

منتفی شدن وحدت دوم‌خردادی‌ها

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز گفت: معتقد بودم آقای کروبی حتما نامزد خواهد شد، چون نشانه نامزدی ایشان را در بیانات‌شان می‌دیدم. مجید انصاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: ‌در روزهای آینده به احتمال زیاد افراد دیگری در جبهه‌ اصلاحات اعلام آمادگی خواهند کرد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که خاتمی در انتخابات آینده حضور یابد.

کروبی تمکین می‌کند دیگر عضو مجمع روحانیون مبارز هم اظهار داشت:‌ کروبی به حکمیت بزرگان اصلاحات تن خواهد داد و اگر در آینده جریان کلی اصلاحات به سمت فرد دیگری برود، نظر جمع را می‌پذیرد.

عبدالواحد موسوی لاری در پاسخ به این سؤال فارس که آیا اعلام حضور کروبی موجب کاهش احتمال حضور خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، گفت: تلقی خود من این است که خاتمی امروز به سمت آمدن به صحنه انتخابات نزدیک‌تر شده است تا نیامدن، یعنی اگر یک ماه پیش می‌پرسیدید می‌گفتم که هنوز تکلیف روشن نیست، اما اکنون احساس می‌کنم که خاتمی به سمت آمدن در صحنه رقابت‌ها تمایل بیشتری دارد.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی هم در گفت‌وگو با مهر، از احتمال معرفی نامزدی از سوی حزب متبوعش خبر داد و در عین حال اجماع اصلاح‌طلبان بر سر کروبی را بعید ندانست.

آن سوی میدان

وزیر سابق کشور در دولت نهم و رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه با خبرنگاران که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، از احتمال نامزدی خود در انتخابات پیش رو خبر داد. 

مصطفی پورمحمدی حضور خود به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را منوط به شرایط عنوان کرد و گفت: در آن زمان و در زمان‌های نزدیک انتخابات تصمیم خواهم گرفت که حضور داشته باشم یا خیر.

کد خبر 65726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز