مدیر کل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از تماس تلفنی وزیر نیرو با وزیر آب افغانستان و انتقاد محرابیان از حجم آب رهاسازی شده در هیرمند خبر داد.

رود هيرمند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، جبار وطن فدا، مدیر کل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در خصوص وضعیت دریافت حق‌آبه هیرمند گفت: بر اساس معاهده هیرمند، ما باید جریان پیوسته‌ای از آب داشته باشیم.

وی افزود: محدودیت‌ها و ابزارهایی که طرف مقابل (افغانستان) گذاشته، کار را سخت کرده و انتظار است که ایران از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و ابزارهایی که در تعامل با افغانستان دارد استفاده کند.

وطن فدا تصریح کرد: وزیر نیروی ایران، آقای محرابیان، تماسی با وزیر آب افغانستان داشته و در این تماس تلفنی، طرف افغان قول دادند و گفتند که آب را رهاسازی کردیم، اما وزیر نیروی ایران اعلام کرد که این میزان آب رهاسازی شده کفایت نمی کند و انتظار ما این است که مطابق با معاهده فی‌مابین، رهاسازی آب صورت بگیرد تا ما بتوانیم این آب را دریافت کنیم.

وی با اشاره به مستندی که اخیرا از شبکه‌های خبری پخش شده و اشاره به وجود خاکریزی در مسیر هیرمند دارد، ادامه داد: رودخانه هیرمند زمانی که به نقطه صفر مرزی می‌رسد، وارد ایران می‌شود و عملا وارد مخازن چاه‌نیمه می‌شود و در این مسیر، خاکریزی نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ آنچه در شبکه‌های اجتماعی در خصوص وجود خاکریز مطرح شده، بحثی انحرافی است.

وی افزود: عوارض طبیعی در منطقه هامون صابوری به صورتی است که آب نمی تواند بیشتر انتقال پیدا کند و بحث وجود خاکریز مطرح نیست.

کد خبر 657102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha