دولت چین تایپه روز شنبه گفت که این کشور از نزدیک وضعیت تنگه باریکی را که این کشور را از چین جدا می‌کند، زیر نظر دارد و آمادگی خود را در واکنش به اتفاقاتی که در بحران اوکراین روی می‌دهد افزایش می‌دهد، اگرچه افزود که این دو مورد بسیار متفاوت هستند.

تایوان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند، طی دو سال گذشته فعالیت‌های نظامی‌اش را در نزدیکی این جزیره خودگردان افزایش داده است؛ اگرچه تایوان در روزهای اخیر هیچ مانور غیرعادی توسط نیروهای چینی گزارش نکرده، زیرا تنش‌ها بر سر اوکراین افزایش یافته است.

در حالی که کشورهای غربی هشدار می‌دهند که جنگ در اوکراین ممکن است هر لحظه شعله‌ور شود، دفتر ریاست جمهوری چین تایپه اعلام کرد که ارتش به تقویت عملیات نظارتی خود ادامه می‌دهد و افزود که صلح و ثبات منطقه‌ای مسئولیت مشترک همه طرف‌هاست.

در این بیانیه همچنین آمده است که همه واحدهای نظامی همچنان به وضعیت اوکراین و تحرکات در تنگه تایوان توجه دقیق دارند، به تقویت اطلاعات و نظارت مشترک ادامه می‌دهند و به تدریج سطح آمادگی رزمی را در پاسخ به علائم و تهدیدهای مختلف برای پاسخگویی مؤثر به موقعیت‌های مختلف افزایش می‌دهند.

چین تایپه بیشتر از همه از پرواز نیروی هوایی چین به منطقه دفاع هوایی خود شکایت دارد.

تایوان ماه گذشته بزرگ‌ترین تهاجم نیروی هوایی چین از ماه اکتبر را گزارش کرد و وزارت دفاع این جزیره گفت جنگنده‌های تایوانی برای هشدار دادن به ۳۹ هواپیما تلاش کردند.

این پروازها تقریبا به صورت روزانه، اما با هواپیماهای بسیار کمتر ادامه یافته است. تایوان گزارش داد که تنها پنج هواپیما در یک ماموریت در روز شنبه شرکت داشتند.

با این حال، دفتر ریاست جمهوری افزود که وضعیت در تنگه تایوان به طور اساسی متفاوت با وضعیت اوکراین است و از مردم خواست تا با اطلاعات نادرست گمراه نشوند.

این سازمان گفت که اطلاعات جعلی با استفاده از وضعیت اوکراین برای تأثیرگذاری بر روحیه تایوان منتشر شده است، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری چین تایپه، ماه گذشته یک کارگروه در خصوص اوکراین را زیر نظر شورای امنیت ملی برای نظارت بر تحولات و تأثیرات احتمالی بر امنیت تایوان تشکیل داد.

تسای نسبت به وضعیت اوکراین به دلیل تهدید نظامی که چین با آن مواجه است ابراز «همدلی» کرده است.

کد خبر 656790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha