سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد جهان هنوز به پایان پاندمی کرونا نرسیده و هنوز ممکن است سویه‌های بیشتری از کروناویروس ظهور کنند.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سوامیناتان گفت: «شما دیده‌اید که ویروس تحول و جهش پیدا می‌کند.. بنابراین می‌دانیم که سویه‌ها یبیشتری، سویه‌های نگران‌کننده بیشتر وجود خواهند داشت، بنابراین ما در انتهای پاندمی نیستیم.»

سوامیناتان این سخنان را در آفریقای جنوبی در هنگام دیدار از تاسیسات تولید واکسن در این کشور به همراه تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت گفت.

قبلا مدیر «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقا» روز پنجشنبه اعلام کرده بود که زیرگونه BA.2 اُمیکرون در حال حاضر به سویه غالب کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی بدل شده  و در چندین کشور آفریقایی دیگر هم شناسایی شده است.

جان نیکنگاسونگ، رئیس تیم مرکز در کنفرانس خبری گفت: «ما داده‌هایی از آفریقای جنوبی در اختیار داریم که نشان می‌دهند زیر سویه BA.2 اکنون به گونه غالب کرونا در این کشور بدل شده است.»

او همچنین گفت BA.2 در چند کشور آفریقایی دیگر شامل موزامبیک، سنگال، بوتسوانا، موریتانی، کنیا و مالاوی نیز شناسایی شده است و افزود احتمالا این زیرسویه در کشورهای دیگر آفریقایی هم وجود دارد، اما به علت ضعف نظام‌های پایش شناسایی نشده است.

سویه اُمیکرون که نام علمی آن B1.1.1529 است، سه زیرسویه عمده دارد، BA.1، BA.2 و BA.3. زیرسویه BA.1 تا همین اواخر نسبت به دو زیرسویه دیگر غالبتر بود و موج کرونای اُمیکرون را در بسیاری از کشورها باعث شد. اما ظاهرا زیرسویه BA.2 حتی واگیرتر از زیرسویه BA.1 است

دکتر ماریا وان کرکوف، متخصص اپیدمیولوژی در سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه گفت با توجه به واگیرتر بودن زیرسویه BA.2 انتظار می‌رود موارد بیشتری از عفونت با آن در کشورها رخ دهد. اما در عین حال تاکید کرد که هنوز شاهدی وجود ندارد که از BA.2 بیماری شدیدتری نسبت به BA.1 ایجاد کند.

همچنین کارشناسان می‌گویند زیرسویه BA.2 که «اُمیکرون نامرئی»هم نامیده شده است ۳۲ جهش مشابه با BA.1 دارد، اما همچنین دارای ۴۸ جهش متفاوت هم هست.

در همین زمینه: 

کد خبر 656540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha