همشهری آنلاین: معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران از لحاظ تعداد نشریات جزء 10 کشور اول جهان است.

به گزارش ایسنا، علیرضا ملکیان اظهار کرد: تا دو سال گذشته نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به طور مشترک با نمایشگاه‌های کتاب برگزار می‌شد که مورد بازدید مخاطبان اصلی و جدی مطبوعات قرار نمی‌گرفت و سال گذشته نخستین تجربه جدای این دو با استقبال پر شور و قوی رو‌به‌رو شد.

وی درباره‌ تفاوت جشنواره و نمایشگاه امسال با سال گذشته عنوان کرد: نمایشگاه سال گذشته نخستین تجربه‌ بین‌المللی ما بود که از 15 کشور منطقه و همجوار دعوت به عمل آمده بود، امسال نیز این تعداد به 20 کشور از هر پنج قاره افزایش یافته است.

او افزود: علاوه بر این از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی فعال و کار به روز، نشریات دانشجویی و نشریات دستگاه‌های دولتی دعوت کرده‌ایم تا در پانزدهمین نمایشگاه حضور داشته باشند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور اریک رورو، سردبیر روزنامه "لوموند" و تللان سلمان، سردبیر روزنامه "السفیر" در این نمایشگاه خبر داد.

وی گفت: در این دوره آثار ارسالی خبرگزاری‌ها، نشریات و علاقه‌مندان حوزه خبر هر یک به صورت جداگانه و قیاس با خودشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ملکیان 30 سال توسعه و پیشرفت سال نوآوری و شکوفایی و 30 سال مقاومت مردم فلسطین را موضوعات ویژه جشنواره و مهلت ارسال آثار تا 30 مهرماه عنوان کرد و افزود: ارتقای محتوای مطبوعات و خبرگزاری‌ها شعار این دوره نمایشگاه مطبوعاتی و خبرگزاری است.

او که در نشست خبری در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی سخن می‌گفت، ادامه داد: مرحله دوم انتخابات نماینده مدیران مسوول مطبوعات، دوم آبان‌ماه با حضور مدیران مسوول و هیات نظارت بر مطبوعات متشکل از هفت عضو نماینده مجلس نماینده شورای عالی حوزه علمیه قم، نماینده اساتید دانشگاه‌ها، نماینده شورای انقلاب فرهنگی، نماینده مدیران مسوول نشریات، نماینده قوه قضاییه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

وی افزود: ایران جزء 10 کشور اول جهان از لحاظ تعداد نشریات است و در حال حاضر نزدیک به 3000 متقاضی انتشار نشریه وجود دارد و این در صورتی است که جلسه هیات نظارت یک بار در هفته برگزار می‌شود و طبیعتا فرصت رسیدگی به تمام این تعداد نمی‌شود.

او با اعتقاد بر این که در خصوص پرونده نشریات دانشگاهی و نشریات تخصصی تقریبا به روزهستیم، ادامه داد: در واقع از سال 65، 3470 مورد تقاضا مجوز اخذ کرده‌اند که از این تعداد 1070 مورد در دوره 3 ساله دولت نهم بوده است که دولت را از اتهام نداشتن مناسبات خود با مطبوعات مبری می‌کند.

وی تصریح کرد: صدور مجوز برای استان‌ها مورد توجه وزارت و در اولویت است، در خراسان 90 تا 100 متقاضی در حال حاضر وجود دارند که این هفته یک سوم آن‌ها مجوز اخذ کردند.

ملکیان درباره‌ کاهش یا قطع یارانه نشریات تصریح کرد: این مساله واقعیت ندارد ما براساس شاخص‌های موجود در بخش‌های کمی و کیفی عمل می کنیم؛ اگر کاهش بوده است نشریات باید به نحوه عملکرد کمی و کیفی خویش رجوع کنند.

وی به ضعف اطلاع‌رسانی دولت اشاره کرد و دلیل حضور دستگاه‌ها در پانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را در معرض دید قرار دادن عملکرد سه ساله دولت دانست.

نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از روز 26 آبانماه تا 2 آذرماه جاری برگزار خواهد شد.

کد خبر 65646

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز