پژوهشگران در دانشگاه فودان در شانگهای چین می‌گویند فناوری ایجاد کرده‌اند که می‌تواند کرونا با سرعت بالا مانند آزمایش آنتی‌ژنی و نیز با دقت بالا مانند آزمایش PCR شناسایی کند.

test

به گزارش همشهری آنلاین به نقل سی‌بی‌اس دانشمندان چینی می‌گویند این فناوری جدید آزمایش می‌تواند وجود عفونت کروناویروس را همان دقت آزمایش‌های PCR اما در کمتر از چهار دقیقه مشخص کند.

آزمایش‌های PCR دقیق‌ترین آزمایش‌های موجود در بازار برای تشخیص کرونا هستند، اما باید در آزمایشگاه انجام شوند و دست کم چند ساعتی طول می‌کشد تا نتیجه‌شان مشخص شود. در موارد اوج‌گیری شیوع کرونا ممکن است حتی چند روز طول بکشد تا نتیجه آزمایش‌ها مشخص شود.

آزمایش‌های سریع‌تر آنتی‌ژنی هم وجود دارند که در ۱۵ دقیقه نتیجه‌شان مشخص می‌شود، اما به اندازه‌ آزمایش‌های PCR قابل‌اعتماد نیستند.

اکنون پژوهشگران در دانشگاه فودان در مقاله‌ای که در ژورنال Nature Biomedical Engineering منتشر کرده‌اند، می‌گویند می‌گویند یک حسگر زیستی ساخته‌اند که از فناوری میکرالکترونیک برای آنالیز ماده ژنتیکی در نمونه‌های گرفته شده از بیماران استفاده می‌کند و می‌تواند با سرعت و دقت کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲» را شناسایی کند.

این پژوهشگران می‌گویند یک حسگر زیستی الکترومکانیکی را برای شناسایی سارس- کوو-۲ در مدل اولیه یک وسیله قابل‌حمل به کار برده‌اند و توانسته‌اند ماده ژنتیکی یا RNA ویروس را را در مدتی کوتاه شناسایی کنند.

آنها در این کارآزمایی نمونه‌های به دست آمده از ۳۳ فرد با آزمایش PCR مثبت، ۲۳ نفر با آزمایش PCR منفی، شش بیمار با آزمایش مثبت آنفلوانزا و ۲۵ داوطلب سالم با این شیوه جدید آزمایش کردند. به گفته این پژوهشگران این آزمایش جدید به طور دقیق توانست همه موارد را طور دقیق بدون خطا در کمتر از ۴ دقیقه شناسایی کند: یعنی همه ۳۳ نفری آزمایش PCR مثبت داشتند، با این آزمایش جدید هم نتیجه مثبت داشتند، و هیچکدام از مجموع ۵۴ نفر با آزمایش منفی PCR هم نتیجه مثبت پیدا نکردند.

پژوهشگران چینی می‌گویند هنگامی که این فناوری جدید که آن را «سیستم الکترومکانیکی مولکولی» ( MoIEMS) نامیده‌اند، مرحله تولید برسد، می‌توان از آن را برای آزمایش سریع در موقعیت‌های گوناگون مانند هواپیماها، مراکز بهداشتی و حتی در خانه استفاده کرد. همچنین امکان استفاده از این فناوری را می‌توان برای آزمایش سایر انواع عفونت‌ها هم وجود دارد.

چین یکی از بزرگترین سازندگان کیت‌های آزمایش کرونا در جهان است و در ماه دسامبر ارزش صادرات کیت‌های تست آن به ۱.۶ میلیارد دلار رسید که افزایشی ۱۴۴ درصدی نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.

در همین زمینه: