به دنبال جنجال گسترده در تل آویو پس از رسوایی جاسوسی پلیس از غیرنظامیان و سیاستمداران، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی، سفر خود به امارات را نیمه کاره رها کرد و به سرعت به اراضی اشغالی بازگشت.

امارات اسرائیل آمریکا

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایسنا به نقل از العربی الجدید نوشت: یعقوب شبتای، بازرس کل رژیم صهیونیستی به دنبال رسوایی جاسوسی پلیس اسرائیل از شهروندان و سیاست‌مداران اسرائیلی با استفاده از نرم‌افزار "پگاسوس" که موجی از جنجال‌ها را درپی داشته است، سه‌شنبه، سفر خود به امارات را نیمه کاره رها کرد و به تل آویو بازگشت. 

رادیو اسرائیل، سه ‌شنبه، در همین راستا گزارش داد که اگرچه شبتای حمایت خود را از تشکیل یک کمیته دولتی برای بررسی دخالت پلیس اسرائیل در جاسوسی از اسرائیلی‌هایی که دارای مناصب بالایی مانند شهرداران و ماموران هستند، اعلام کرده است اما سخنگوی او ادعا کرد که بر اساس تحقیقات داخلی، پلیس قانون را زیر پا نگذاشته و عملیات غیرقانونی انجام نداده است.

شبتای روز یکشنبه در سفر خود به امارات وارد ابوظبی شده بود.

پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای، یکشنبه، اعلام کرده بود: یعقوب شبتای برای یک سفر کاری وارد ابوظبی شد که اولین سفر در نوع خود است. براساس این بیانیه او قرار بود در طول سفر خود با مقامات ارشد وزارت کشور امارات دیدار کند.

در این بیانیه آمده بود: این بازدید که با هماهنگی واحد روابط خارجی پلیس اسرائیل چند روز به طول خواهد انجامید و اهداف آن برقراری ارتباط حرفه‌ای بین سازمان‌های پلیس، گشودن کانال رسمی برای گفتگو در مورد چالش‌های مرتبط با جرم و جنایت و ایجاد ابزارهای همکاری حرفه‌ای متقابل است.

به موازات این سفر، بازتاب استفاده پلیس و  دادستان عمومی اسرائیل از برنامه جاسوسی "پگاسوس" بر گروه بزرگی از تجار، رهبران معترضان و سیاستمداران، همینطور بر پسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق، جنجال زیادی در میان اسرائیلی‌ها به‌پا کرد.

روزنامه عبری "Calcalist" در گزارشی، دوشنبه فاش کرد که تعداد زیادی از سیاستمداران، مدیران وزارتخانه‌های دولتی، تجار، رهبران معترضان، شهرداران و روزنامه نگاران از طریق یک برنامه جاسوسی تولید شده توسط شرکت NSO  مورد جاسوسی  قرار گرفته‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که واحد عملیات ویژه الکترونیکی پلیس اسرائیل سال‌ها از این نرم‌افزارهای جاسوسی علیه غیرنظامیان بدون تأیید دادگاه و در تخطی مستقیم از قانون استفاده کرده و از فناوری برای جمع‌آوری اطلاعات به جای شواهد استفاده کرده است.

براساس این گزارش، این برنامه‌های جاسوسی در تلفن پسر نتانیاهو، چهار شهردار، چهار منشی وزارتخانه‌های مختلف و شاهدان پرونده فساد علیه نتانیاهو نیز استفاده شده است.

این گزارش نشان داد که برخی از عملیات‌های جاسوسی به نرم‌افزار پگاسوس متعلق به شرکت فناوری اسرائیل NSO مرتبط است که به اپراتورها اجازه می‌دهد به طور یکپارچه به تلفن‌ها نفوذ کرده و به محتویات آن‌ها، از جمله ارتباطات، دسترسی پیدا کنند.

در نتیجه، تعداد افرادی که خواستار تشکیل کمیته تحقیق و تفحص رسمی بودند، به این رسوایی که ماه گذشته برای اولین بار فاش شد، گسترش یافت. 

بر اساس منابع خبری "عمر بارلیف"، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، "آویگدور لیبرمن"، وزیر دارایی اسرائیل خواستار تشکیل یک کمیته تحقیقات رسمی در این رابطه شدند.

پیش از این، وزیر فرهنگ سابق حزب لیکود، گفته بود؛ رفتار دادستانی عمومی و پلیس اسرائیل در پرونده جاسوسی، رفتار "مافیایی" است و خواستار لزوم رسیدگی به آنچه رخ داده، شد.

کد خبر 656120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha