ستاره تنیس بانوان چین دوباره اتهام تجاوز جنسی مقام ارشد چینی را رد کرد.

  پنگ شوای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه وله، پنگ شوای، ستاره تنیس چین، که در یک شبکه اجتماعی یکی از مقامات ارشد سابق این کشور را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، بار دیگر تأکید کرده که در این خصوص "سوء‌تفاهم" رخ داده است.

    پنگ شوای، تنیسور چینی ماه نوامبر سال گذشته میلادی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی چینی WEIBO معاون سابق نخست وزیر این کشور را به تجاوز جنسی متهم کرد، اما این پست خیلی زود از صفحه او در این شبکه اجتماعی پاک شد. با این وجود این پایان ماجرا نبود و ناپدید شدن شوای به مدت سه هفته نگرانی‌های جدی را در مورد امنیت او در سراسر جهان برانگیخت.

در ماه دسامبر او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد نه کسی را به تجاوز جنسی متهم کرده و نه ناپدیده شده است. او همچنین در مورد پستی که منتشر کرده بود گفت که در این خصوص "سوء‌تفاهم" رخ داده است. با این حال جامعه ورزشی و بین‌الملل همچنان نگران امنیت و توانایی او در بیان آزادانه عقایدش هستند. این تنیسور از زمان حذف این پست فعالیت جدیدی در شبکه‌های اجتماعی نداشته است.

شوای روز دوشنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی "اکیپ" (L'Equipe) خبر بازنشستگی‌اش از ورزش حرفه‌ای را اعلام کرده است. این گفت‌وگو تحت شرایط سختی توسط مقامات المپیک چین انجام شده است و برای انجام آن باید سوالات از قبل برای آنها ارسال می‌شده تا در صورت تایید پاسخ داده شوند.

شوای در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر اینکه هرگز کسی را متهم نکرده، گفته است که خبر ناپدید شدن او هم درست نبوده است:‌ «من هرگز ناپدید نشدم. موضوع این بود که افراد زیادی مانند دوستانم یا افرادی از کمیته بین‌المللی المپیک به من پیام می‌دادند و پاسخ دادن به این همه پیام به سادگی غیرممکن بود. با این وجود من همیشه با دوستان نزدیکم در ارتباط بودم.»

انکار دوباره ستاره تنیس زنان  چین از ماجرای تجاوز | خداحافظی زود هنگام پنگ شوای

انجمن تنیس زنان پس از بیانیه ماه دسامبر شوای، به دلیل ترس از امنیت این بازیکن مسابقات چین را به حالت تعلیق درآورده و اعلام کرد که نگرانی‌های قابل توجهی در خصوص آزادی بیان و رفاه این تنیسور دارند.

اعتراف اجباری

تنگ بیائو یک وکیل حقوق بشر از چین در گفت وگو با دویچه‌وله معتقد است که اظهارات پنگ شوای "اعتراف اجباری" بوده است: «در گذشته هم برخی از فعالان حقوق بشر یا اتباع خارجی مجبور به اعترافات اجباری در تلویزیون چین شده‌اند و تحت فشار زیاد باید هر آنچه که مقامات چینی به آنها گفته بودند را مطرح می‌کردند. من فکر می‌کنم این اتفاق در مورد پنگ شوای نیز روی داده است.»

او همچنین گفته است که شوای در چندین حضور اخیر علنی خود همواره همراهانی داشته و همچنین انتشار هرگونه اطلاعات در خصوص او همگی توسط رسانه‌های دولتی چین صورت گرفته است.

ملاقات با توماس باخ

پنگ شوای در حاشیه برگزاری مسابقات المپیک زمستانی چین روز شنبه با توماس باخ رئیس کمیته ملی المپیک در پکن دیدار کرد. این اتفاق البته پیش از این در قالب یک ویدیو کنفرانس در ماه نوامبر نیز انجام شده بود اما در آن زمان، این اقدام به اتهاماتی علیه باخ در راستای حمایت از برگزارکنندگان بازی‌های زمستانی منجر شد.

بیائو، وکیل حقوق بشر، معتقد است که رویکرد باخ و کمیته ملی المپیک به نوعی کمک به پروپاگاندای دولت چین در خصوص پرونده پنگ شوای است و این شرم‌آور است که آنها منافع خود را بر حقوق اولیه ورزشکاران ترجیح می‌دهند.

کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای در روز دوشنبه اعلام کرد که پنگ شوای در چندین رویداد در بازی‌های زمستانی شرکت خواهد کرد و او همچنین قصد دارد پس از اتمام همه‌گیری کرونا به اروپا و مقر این کمیته در سوئیس سفر کند. سخنگوی کمیته المپیک نیز در خصوص اینکه آیا این کمیته معتقد است که شوای می‌تواند آزادانه صحبت کند یا خیر گفت که قضاوت این مهم کار ما نیست: «ما یک سازمان ورزشی هستیم و وظیفه‌مان است با او در ارتباط باشیم و دیپلماسی شخصی او را دنبال کنیم چون کار ما قضاوت نیست.»

کد خبر 655822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha