براساس گزارش جدید سازمان ملل، گروه‌های "تروریستی" خارجی، از القاعده در شبه قاره هند گرفته تا گروه‌هایی در ازبکستان نسبت به سال‌های اخیر از آزادی بیشتری در افغانستان برخوردار شدند و پسر اسامه بن لادن در ماه اکتبر جهت ملاقات با مقامات طالبان به این کشور سفر کرد.

طالبان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه هندوستان تایمز، در آخرین گزارش شورای امنیت سازمان ملل درخصوص این گروه‌ها که اخیرا منتشر شد، آمده که طالبان "هیچ کاری" برای محدود کردن فعالیت این دسته از "تروریست‌های خارجی" انجام نداده است؛ گزارش و ادعایی که باعث "تقویت سوءظن" نسبت به استقرار این گروه‌ها در کابل می‌شود.

تیم پشتیبانی سازمان ملل و تیم نظارتی تحریم‌ها چنین گزارش‌هایی را هر دو سال یک بار به عنوان بخشی از تلاش‌ها جهت اعمال تحریم‌ها علیه این گروه‌های "تروریستی" آماده می‌کند. در این گزارش آمده است که القاعده "سکوت استراتژیک" خود را پس از تبریک پیروزی طالبان در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ حفظ کرده است.

در این گزارش آمده است: فضا و جو امنیتی در افغانستان به شدت از تاریخ ۱۵ اوت تغییر کرده است؛ درست از زمانی که طالبان این کشور را تصرف کرده است. همچنین، هیچ علامت و تغییری درخصوص اقدامات طالبان برای محدود کردن فعالیت‌های گروه‌های تروریستی خارجی در کشور وجود ندارد.

براساس این بیانیه، همه چیز برعکس پیش می‌رود؛ گروه‌های "تروریستی" بیش از پیش از حضور در خاک افغانستان بهره‌مند هستند.

یکی از کشورهای عضو سازمان ملل گزارش کرده که عبدالله، پسر اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در ماه اکتبر جهت دیدار با مقامات طالبان به افغانستان سفر کرد.

امین محمد الحق صام خان، که هماهنگ کننده امنیت اسامه بن لادن، رهبر کشته شده القاعده بود، نیز در اواخر ماه اوت به خانه خود در افغانستان بازگشت.

براساس این گزارش، تعداد نیروهای گروه القاعده در شبه قاره هند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر تخمین زده می‌شود که عمدتا از افغانستان، بنگلادش، هند، میانمار و پاکستان هستند.

علاوه بر آن، در اتفاق و تحولی نگران کننده، کشورهای عضو سازمان ملل گزارش کردند زمانی که طالبان به قدرت رسید، هزاران زندانی آزاد شدند و بدین ترتیب نیروهای داعش از ۲۲۰۰ نفر به ۴۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

کد خبر 655395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha