یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

دو کوهنورد تهرانی به نام‌های عباس کلهر و حامد شاه‌حسینی قرار بود از مسیر گرده آلمان‌ها به قله علم‌کوه صعود کنند که به‌دلیل سرمای شدید زمین‌گیر شدند.

کوهنوردی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان - عباس کلهر، مربی برف و یخ فدراسیون کوهنوردی روز چهارشنبه ۲۲ دی با زمین‌گیر شدن همنوردش با اورژانس مازندران تماس می‌گیرد و با اطلاع دادن اوضاع وخیم او درخواست امداد می‌کند.

او تا رسیدن نیروهای امدادی، هم‌نوردش را رها نمی‌کند و با این که توان فعالیت داشته، به امید نجات وی کنار بالینش می‌ماند تا با استفاده از مهارت‌های امدادی و پزشکی کوهستانی‌اش بتواند مانع از بروز مشکلات بعدی شود یا حداقل با تغذیه و امکانات موجود بتواند هم‌طنابش را تا رسیدن نیروهای امدادی حفظ کند.

نیروهای امدادی پنجشنبه ۲۳ دی با بالگرد خود را به ارتفاعات علم کوه می‌رسانند و تیمی متشکل از ۳ کوهنورد داوطلب را در کنار جان‌پناه خرسان مستقر می‌کنند. این تیم با انجام کار فنی به ۲ کوهنورد گرفتار می‌رسند و با پیکر بی‌جان مرحوم حامد شاه حسینی مواجه می‌شوند. مرحوم کلهر اما در تمام این مدت منتظر نیروهای امدادی بوده تا حامد را نجات دهد.

کوهنوردان امدادگر می‌گویند ابتدا مقداری مایعات و خوراکی به عباس کلهر که در آن زمان دچار سرمازدگی متوسط شده بوده، داده‌اند و سپس با زدن کارگاه فنی موجبات صعود او را فراهم کرده و مصدوم توانسته چند ساعت برای صعود با ابزار تلاش کند. تا اینکه امدادگران با توجه به باد و سرمای شدید در منطقه و بیهوشی عباس کلهر روی طناب، تصمیم به بازگشت به جان پناه خرسان می‌گیرند و به این ترتیب عملیات نجات ۲ کوهنورد در این مرحله به پایان می‌رسد.

تیم اعزامی سازمان امداد و نجات نیز به دلیل مواجه شدن با هوای نامناسب و عدم امکان پرواز بالگرد، شش روز در جان پناه می‌مانند تا این که در شرایط مناسب با بالگرد به پایین باز می‌گردند.

در ادامه، با پیگیری خانواده‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته، تیم جدیدی متشکل از هفت نفر که بدنه اصلی آن‌ها افراد داوطلب بودند، بعد از رصد پنجره‌های هوایی مناسب در منطقه مستقر می‌شوند و بعد از ۲ روز تلاش می‌توانند پیکر کوهنورد فداکار و از جان گذشته، عباس کلهر را به تهران منتقل کنند.

پیکر مرحوم حامد شاه‌حسینی هنوز در بلندای علم کوه و لابه‌لای گرده آلمان‌ها است و وضعیت آب و هوایی اجازه برگراندن او را نداده است. امدادگران برای انتقال پیکر حامد شاه‌حسینی منتظر هوای مناسب هستند.

پیکر مرحوم عباس کلهر -جوان ۳۷ ساله اهل تهران- دوشنبه هجدهم بهمن ساعت ۱۰ صبح به سمت گلزار شهدای مسگرآباد تشییع می‌شود.

کد خبر 655386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha