غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به همشهری گفت: امام با برخی اقدامات جریان‌های سیاسی مخالف بود. سازمان مجاهدین(منافقین) با اقداماتی مانند هواپیماربایی، ایجاد خانه تیمی، ترور مستشاران آمریکایی یا افسران ساواک تلاش می‌کرد با رژیم طاغوت مبارزه کند، اما امام معتقد بود این حرکت‌ها به پیوستن مردم و بسیج عمومی در مقابل رژیم منتهی نمی‌شود.

حدادعادل به رویکرد جریان ملی‌گرا در بحبوحه مبارزه با رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: این جریان همواره خطوط قرمز خاصی را در مسیر مقابله با رژیم پهلوی برای خود ترسیم کرده بود، جریان ملی‌گرا مبارزات خود را پایین‌تر از سطح دربار تنظیم کرده بود. آنان به شخص شاه کار نداشتند. این جریان حتی تمایل به آمریکایی‌ها داشت که در خاطرات سران این جریان نیز به این موضوع اشاره شده است.

حداد عادل گفت: سران ملی‌گرا دنبال تغییر حکومت پهلوی نبودند و خواهان سلطنت شاه و نه حکومت او بر ایران بودند، این تفکر را در این جریان ریشه‌دار می‌خواند و می‌گوید: حتی سال۵۷ هم مقارن با پیروزی انقلاب، این تفکر در برخی نیروهای ملی‌گرا و ملی مذهبی وجود داشت که شاه برود و ولی‌عهد او در ایران پادشاهی کند تا به قانون اساسی مشروطه بازگردیم. این تفکر مغایر با مبنا و منظومه فکری امام بود.

 غلامعلی حدادعادل، سیاستمدار و مدرس دانشگاه است که هم‌اکنون به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌کند. او نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادوار ششم تا نهم و پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی و نخستین رئیس غیرروحانی مجلس شورای اسلامی بوده‌ است. وی عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است.

دراین‌باره ببینید؛ حداد عادل: مبنای امام با جریانات سیاسی دهه ۳۰ همخوانی نداشت

دراین‌باره بخوانید؛ دلایل همراهی مردم با امام در جریان انقلاب | ادعای منافقین از سهم داشتن در انقلاب | سازمان‌یافته‌ترین حزب ایران چگونه بد نام شد؟

خبرنگار: حمیدرضا بوجاریان

تصویربردار: مهدی کشوریان

تدوین: عاطفه سادات حسین زاده

کد خبر 655378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha