گرچه ۲۴ ساعت قبل از تجمع انقلابیون پیام حکومت نظامی از رادیوها اعلام شده و این هشدار در گوش شهر پیچیده بود اما معترضان بی‌توجه به پیغام حاکمیت به میدان آمدند. قیام شکل گرفت. ژاله در خون انقلابیون غرق شد. ارتش بر سر حمایت از مردم  یا همراهی حاکمیت متزلزل شد.

شهدا

همشهری آنلاین - پرونده‌های ویژه: میدان ژاله را جوانان دهه ۲۰ و ۳۰خوب به یاد دارند میدانی زیبا که چهار سویش از سوی ساحتمان هایی با معماری ایرانی دوره شده بود به دلیل حضور سینما ژاله  پاتوق جوانان شهر  بود جنب و جوش ‍ ژاله اما  در سالهای آخر دهه پنجاه  رنگ دیگری گرفت  ومیزبان رویدادی شد که حالا او را به یکی از راویان خاموش انقلاب  اسلامی بدل کرد و راوی  واقعه ی هفدهم  شهریور ماه سال ۵۷ یا همان جمعه سیاه .

روایتی که مصالحه میان انقلابیون و سلطنت طلبان را پایان داد و معترضان را علیه رژیم وقت یک صدا کرد.

اگرچه ۲۴ ساعت قبل از تجمع انقلابیون پیام حکومت نظامی از رادیوها اعلام شده بود و این هشدار در گوش شهر پیچیده بود اما معترضان بی توجه به پیغام حاکمیت به میدان آمدند. قیام شکل گرفت .ژاله در خون انقلابیون غرق شد.ارتش بر سر حمایت از مردم  یا همراهی حاکمیت متزلزل شد.

سربازان نا فرمانی کردند و به صف انقلابیون پیوستند به این ترتیب بود که با ایجاد دو دستگی میان ارتشی ها  یکی از عوامل اصلی  پیروزی انقلاب را رقم  خورد و اعتراضات مردمی و تظاهرات خیابانی ضد پهلوی فراگیر تر و مستمرتر شد.

ژاله دیروز، امروزه اما در دل هیاهوی شهر مهجور مانده . میدان تاریخی شهر که زمانی مقر و وعده گاهی برای تجمعات مردمی بود امروزه پذیرای رهگذرانی است که یا هویتش را لابه لای دغدغه های روزمرهدشان  فراموش کرده اند به سادگی از کنار آن می گذرند. کم هستند افرادی که در هیاهوی شهر لحظاتی را کنار المان این میدانگاه بمانند و اسامی شهدای انقلاب را که حالا روزگاری است بر کتیبه های آن نقش بسته را مرور کنند و به خود راه دشوار طی شده آزادی و حق طلبی را یادآوری کنند.

کد خبر 655064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha