امام جمعه همدان گفت: جامعه‌ای که ۱۳۰۰ سال، جامعه مذهبی و مسلمان بوده، با حاکم شدن رضاشاه کشف حجاب در آن رخ داد، حوزه علمیه و روحانیون محدود و روشنفکران ضد دین مورد حمایت قرار گرفتند به طوری که وزیر معارف رضاشاه، از عوامل موثر در کشف حجاب بود، برخی از زنان غرب‌زده که کشف حجاب کردند، وزیر معارف به آنها گفت «خداوند به شما اجر جمیل دهد!».

حبیب‌الله شعبانی موثقی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته در جمع نمازگزاران با بیان اینکه انقلاب اسلامی انفجار نور بود اظهار کرد: مردم انگیزه‌های مختلفی برای قیام داشتند و یکی از این انگیزه‌ها ناراحتی از فساد سیستمی و گسترده در آن ایام بود.

وی افزود: باید دید در ۵۷ سالی که پدر و پسر بر این کشور حاکم بودند چه اتفاقی افتاد و مردم در چه شرایطی بودند، این مسائل در ابعاد مختلف داخلی و خارجی قابل مطالعه است و لازم نیست به اسناد و تاریخ بعد از انقلاب مراجعه کرد، خاطرات خود دوستداران پهلوی را می‌توان خواند و به آن پی برد.

امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه مردم احساس کردند پهلوی رژیم ضد دینی و ضد اسلام است تصریح کرد: مسأله اصلی همین است، وقتی رضاشاه به حکومت رسید و در آن اوایل که قدرت کامل نداشت چهره مذهبی از خود نشان می‌داد به طوری که نام فرزندان خود را مذهبی انتخاب کرد، هرچند  از همان روز اول آیت‌الله مدرس این مسأله را تشخیص داد.

وی با اشاره به اینکه وقتی سلطنت رضاشاه تثبیت شد اتفاقاتی چون کشف حجاب رخ داد ادامه داد: او تنها به این کارها بسنده نکرد و  روشنفکران ضد دین را تشویق می‌کرد به طوری که آنقدر شرایط اسلام سخت شد که برخی از روحانیون در خیابان حرکت می‌کردند که دین و خدا از یاد مردم نرود.

شعبانی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که ۱۳۰۰ سال، جامعه مذهبی و مسلمان بوده، با حاکم شدن رضاشاه کشف حجاب در آن رخ داد، حوزه علمیه و روحانیون محدود و روشنفکران ضد دین مورد حمایت قرار گرفتند به طوری که وزیر معارف رضاشاه، از عوامل موثر در کشف حجاب بود، برخی از زنان غرب‌زده که کشف حجاب کردند، وزیر معارف به آنها گفت «خداوند به شما اجر جمیل دهد!».

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۱۶ وزارت داخله دستور داده که از روضه‌خوانی جلوگیری به عمل آید و در ایام محرم کاروان شادی راه انداختند گفت: این در حالی است که وقتی در ۸۸ اتفاقاتی در روز عاشورا رخ داد، دیدیم که کشور چگونه تکان خورد، اما در آن زمان رویداد خاصی مشاهده نشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه علت مانع شدن از روضه، زدودن دین از ذهن مردم که البته از نظر آنها خرافات تلقی می‌شد و تلاش برای غربی کردن مردم بود گفت: همین تفکر در پسر رضاشاه نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه سینما، رسانه‌ها، وضعیت اخلاقی، تغییر تقویم کشور از اسلامی به شاهنشاهی نمونه بارز ضدیت دین بود و در این شرایط  امام فرمود که «علمای اسلام به داد اسلام برسید» تصریح کرد: مادر زن شاه در خاطراتش گفت که شاه به دنبال ترویج بهاییت برای تضعیف اسلام بود.

شعبانی با تأکید بر اینکه یکی از انگیزه‌های انقلاب، حفظ اسلام بود ادامه داد: امام عزیز وقتی آمد، توجه به عبودیت و توسعه عبودیت را مطرح کردند و ما امروز هزاران حافظ قرآن، ۷۵۰ دارالقرآن ، ۳ هزار موسسه قرآنی، رادیو قرآن ، ساعت‌ها برنامه‌های مذهبی در رادیو و تلویزیون داریم و رسانه‌ها نیز از سالم ترین رسانه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: البته انتقاداتی به برنامه‌های صدا و سیما داریم و باید صدا و سیما به فرموده حضرت امام یک دانشگاه باشد اما وقتی مقایسه می‌کنیم با صدا و سیمای شاه یا کشورهای همسایه می‌بینیم که صدا و سیما ما یکی از سالم ترین رسانه‌هاست چراکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مذهبیون نمی‌توانستند رادیو و تلویزیون داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه امروز دانشکده‌های قرآنی داریم و در ۹۰۰ نقطه کشور نماز جمعه برگزار می‌شود و همه با نماز جمعه آشنا هستند گفت: حج دانشجویی، دانش آموزی، اربعین، اعتکاف با شرکت بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر جوان به برکت انقلاب است.

وی اظهار کرد: البته مشکلاتی داریم و با تهاجم فرهنگی مواجه هستیم و اگر فضای مجازی موجود، بود و شاه هم بود مشخص نمی‌شد که چه اتفاقی رخ می‌داد، اگر حکومت پهلوی ادامه می‌یافت امروز خبری از اسلام نبود.

شعبانی با بیان اینکه در همان دوران فحشا و فساد بسیاری از جوانان را گرفتار کرده بود و فحشا در حال گسترش هرچه بیشتر بود تأکید کرد: این امام عزیز بود که با حمایت مردم، اسلام را زنده کرد و به همین دلیل حق گردن ما بسیار دارد، او با  شجاعت و خلوص مردم، همراهی جوانان این اسلام را نگاه داشته است.

وی با اشاره به اینکه البته این سخنان نفی مشکلات نیست، ما مشکلات اقتصادی داریم به طوری که آمارهای اقتصادی ما در دهه ۹۰ قابل قبول نیست، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی نشد تأکید کرد: اگر همه در کنار هم باشیم، منسجم باشیم مشکلات برطرف می‌شود.

امام جمعه همدان اظهار کرد:  این سوال را باید بپرسیم که چرا در عرصه نظامی پیشرفت کردیم اما در خودروسازی  موفق نیستیم؟ در حوزه نظامی خود وارد شدیم اما در اقتصاد منتظر غرب ماندیم.

وی افزود: در حوزه نظامی پذیرفتیم و باور کردیم که کسی به ما کمک نخواهد کرد و خودمان حرکت کردیم؛ اما در خودروسازی و عرصه اقتصاد نتوانستیم، چرا امروز باید از قیمت مرغ و برنج و روغن حرف بزنیم؟

شعبانی با اشاره به اینکه مسئولان باید دقت کنند اتفاقی که برای دولت‌های گذشته رخ داد، برای دولت فعلی رخ ندهد تصریح کرد: تیم اقتصادی باید منسجم‌تر عمل کند و قاطعانه‌تر وضعیت اقتصادی را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: سرایت روحیه جهادی به بدنه دولت باید صورت گیرد و صرف روحیه جهادی در رئیس جمهور کافی نیست، بدنه دولت باید جهادی باشند و اگر بدنه دولت همراهی نکند، کار پیش نمی‌رود و مردم انتظار دارند که نتیجه تلاش دولت را در بازار ببینند.

امام جمعه همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شهادت یکی از نیروهای پلیس در درگیری با اشرار خاطرنشان کرد: فاجعه‌بار بود که مأمور نیروی انتظامی توسط اوباش به شهادت برسد بنابراین قانون باید نیروی انتظامی را حمایت کند چراکه اگر این نیرو تضعیف شود امنیت مردم تضعیف می‌شود.

وی در پایان با بزرگداشت هفته نیروی هوایی گفت: بیعت نیروی هوایی با امام(ره) جریان پیروزی انقلاب را تسریع کرد.

کد خبر 654893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha