شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه اخیرا طی سفری به خاورمیانه سخنان جنجال‌برانگیزی گفت.

او گفت: کشورش از طریق سازمان‌های غیردولتی مذاکرات نیمه نهایی را با جنبش حماس آغاز کرده است. این اولین سخنان صریح درباره تماس نهادهای اروپایی با جنبش حماس بود که اکنون در نوارغزه قدرت را به دست دارد. نمایندگان اتحادیه اروپا همواره با متهم کردن حماس به فعالیت‌های تروریستی از هرگونه گفت‌وگو با این گروه خودداری ‌کردند.

در ماه‌های اخیر اما وزارت امور خارجه فرانسه با توسعه فعالیت خود در خاورمیانه از سازماندهی مذاکرات سوریه-اسرائیل تا حل مسئله فلسطین، به عبارتی در مقابل نفوذ آمریکا در منطقه قد علم کرده است. اما بر خلاف واشنگتن که اعتماد بسیاری از رجال برجسته و ملل خاورمیانه به ماموریت‌های پاسداری صلح آن در منطقه سلب شده، پاریس بازی عملی‌تر و با ظرافت‌تری را انجام می‌دهد.  برای روسیه این زنگ خطری محسوب می‌شود چرا که تا همین اواخر، در خاورمیانه هر کس که از عملکرد واشنگتن رضایت نداشت بر مسکو تکیه می‌کرد و هم‌پیمانی خود را با روس‌ها تحکیم می‌کرد. حال ممکن است که این جایگاه به فرانسه برسد. 

فعالیت‌های سیاسی پاریس در خاورمیانه را تاکنون نمی‌توان چندان موفقیت‌آمیز و نتیجه‌بخش نامید. سوریه و ایران هنوز هم به فعالیت‌های میانجی‌گرانه پاریس در حل اوضاع با بی‌اعتمادی می‌نگرند و حاکمان فلسطینی و اسرائیلی نیز فعلا در انتظار پیشنهاد بهتری از سوی پاریس نسبت به پیشنهادات صلح آمریکا و اعراب که تاکنون نتیجه مثبتی نداشته، دست روی دست گذاشته‌اند. اما فرانسوی‌ها هم‌اکنون آمریکایی‌ها را در عرصه خاورمیانه تا حدی پشت سر گذاشته‌اند.

با وجود آنکه به گفته کوشنر«پاریس نمی‌تواند روابط رسمی با سازمان‌های تروریستی داشته باشد» اعتراف علنی به مذاکرات کنونی با حماس یک امتیاز مثبت برای دیپلماسی فرانسوی است چرا که تا همین اواخر تنها قدرت اروپایی که اعتباری در میان حماس داشت، روسیه بود. جنبش حماس یکی از طرفین اصلی مناقشه خاورمیانه است و به همین خاطر مذاکرات صلح بدون حضور این گروه درجا زدن محسوب می‌شود. این را بعضی تحلیلگران غربی هم در گزارش‌های تحقیقی و تحلیلی خود تصریح کرده‌اند. بحران در اقتصاد آمریکا نیز به نفع فرانسوی‌ها در خاورمیانه است. در حالی‌که آمریکا همراه با دیگر کشورها در مورد نجات نظام مالی جهان تلاش می‌کند، وزیر امور خارجه فرانسه در غرب رود اردن اعلام می‌کند که مسائل کنونی در عرصه جهانی نباید توجه قدرت‌های بزرگ را از حل مسائل خاورمیانه دور کند.

کوشنر گفت: به خاطر تغییرات سیاسی در آمریکا و اسرائیل و اختلاف نظرات دائمی با ایران نسبت به برنامه هسته‌ای این کشور، همه می‌توانند لزوم برقراری روند صلح در خاورمیانه را به راحتی فراموش کنند. چنین توجهی از سوی پاریس نسبت به مسائل منطقه‌ای در حاشیه بی‌تفاوتی عمومی از سوی دیگر کشورها بدون تردید به امتیازات سیاست فرانسه می‌افزاید.

بر خلاف آمریکا که تمایل آنها در خاورمیانه بدون تردید در وهله اول برقراری سلطه اقتصادی و نظامی در کل جهان است، مقامات فرانسوی دست‌کم در ظاهر نشان می‌‌دهند که به اولویت برقراری آرامش و ثبات در منطقه توجه دارند.  پاریس اکنون فرصت مناسبی برای پیشرفت در حل مسائل خاورمیانه به دست آورده تا به همین واسطه از نفوذ آمریکا در منطقه بکاهد.

نووستی- 7 اکتبر 2008

کد خبر 65455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز