داده‌های مقدماتی در دانمارک نشان می‌دهند که زیر سویه جدید BA.2 کرونای آُمیکرون که به اُومیکرون «نامرئی» مشهور شده است، بیش از ۱.۵ برابر واگیرتر از زیرسویه اولیه BA.1 اُمیکرون است.

Omicron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر «انستیتو سرم استاتنس» (SSI)، یک موسسه بهداشت عمومی پیشگام در دانمارک اعلام کرد «محاسبات اولیه نشان می‌دهند BA.2 بیش از یک و نیم برابر واگیرتر از BA.1 است.»

کارشناسان SSI می‌گویند این زیرسویه جدید با بیشترین سرعت در میان کودکان ۵ تا ۱۷ ساله در حال انتشار است.

ماگنوس هونیکه، وزیر بهداشت دانمارک در یک کنفرانس خبری با تایید این یافته‌ها گفت شاهدی وجود ندارد که این زیرسویه جدید باعث بیماری شدیدتری شود.

دانمارک یکی از نخستین کشورهایی بود که سویه اُمیکرون در آن انتشار یافت و بنابراین داده‌های منتشرشده از آن ممکن است تصویری از ویژگی‌های شیوع آینده این سویه جدید در کشورهای دیگر به دست دهد.

BA.2 در هفته دوم ژانویه در دانمارک به سویه غالب بدل شد، اما هنوز در سایر کشورهای جهانی انتشار گسترده‌ای پیدا نکرده است. در حال حاضر، هنوز BA.1 زیرنوعی از اُمیکرون است که مسئول ۹۸ درصد عفونت‌های کرونا در جهان است.

SSI می‌گوید اگر ارزیابی‌اش از میزان واگیری BA.2 درست باشد، شیوع فعلی در دانمارک ممکن است بر خلاف انتظارات قبلی تا ماه فوریه (اسفند) هم ادامه یابد.

اًمیکرون BA.2 برای نخستین بار در اواخر ماه دسامبر (دی ماه) شناسایی شد و به سرعت در دانمارک به سویه غالب بدل شد و بعد به انگلیس، سنگاپور، هند و فیلیپین انتشار یافت. BA.2 اکنون در دست کم ۴۰ کشور یافت شده است.

این زیرسویه جدید را از این لحاظ «نامرئی» نامیده‌اند که بر خلاف زیرسویه اولیه BA.1 اُمیکرون که می‌توان قبل از توالی‌یابی ژنتیکی وجود آن را با آزمایش PCR  معمولی حدس زد، با توجه به جهش‌های ژنتیکی متفاوت نمی‌توان با آزمایش  PCR معمول آن را ردیابی کرد و نیاز به توالی‌یابی کامل ژنتیکی دارد.=

کارشناسان SSI  می‌گویند با توجه به باز شدن کامل مدارس در دانمارک و پوشش پایین واکسیناسیون در میان کودکان، اُمیکرون BA.2 با بیشترین سرعت در میان کودکان در حال انتشار بوده است. زیرسویه BA.1 و BA.2 دارای جهش‌های مشترک بسیاری هستند، اما BA.2 دارای ۵۰ جهش است که BA.1 ندارد.

دانشمندان در دانمارک در حال بررسی این موضوع هستند که این جهش‌ها چه تاثیری بر توانایی BA.2 در گریز از ایمنی موجود، واگیری بیشتر آن یا توانایی آن در عفونت دوباره در افرادی که به BA.1  مبتلا شده‌اند، می‌گذارد.

در همین زمینه:

کد خبر 654081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha