لازم نیست یک نفر حتما چیزی را اختراع کند که از ملزومات زندگی بشر باشد؛ کافی است، اختراع او باعث ایجاد یک تحول شود؛ یعنی درست همان کاری که «ملیتا بنتز» آن را انجام داد و تحول بزرگی را در طعم یک فنجان قهوه ایجاد کرد. امروز سالروز تولد مخترع فیلتر قهوه است.

قهوه

به گزارش همشهری آنلاین، روایت ابداع فیلتر قهوه را که تاثیر بسیار زیادی را در صنایع غذایی جهان داشته خواندنی است.

حل شدن

وقتی یک پاکت قهوه‌ فوری را که این روزها در مغازه‌ها در انواع و اقسام مختلف یافت می‌شود، باز کرده و در آب‌جوش می‌ریزید، اگر پودر به‌درستی در آب حل نشود، به‌طور حتم آن را به‌هنگام نوشیدن زیر دندان خود حس خواهید کرد که طبیعتا مزه را تاحدودی برای‌تان خراب می‌کند. این موضوع درخصوص قهوه‌های دم‌کردنی بیشتر احساس می‌شود. اتفاقی که تا پیش از اختراع خانم بنتز برای همه رخ می‌داد و مردم قهوه‌های پر لِردی را نوش جان می‌کردند و البته به آن هم عادت کرده بودند.

طعم خوش قهوه

«املی آگوسته ملیتا لیبشر» در روز سی‌ویکم ژانویه سال ۱۸۷۳ در شهر درسدن آلمان متولد شد. پدرش یک ناشر بود و آنها زندگی متوسطی داشتند. او با هوگو بنتز ازدواج کرد و به امر خانه‌داری مشغول شد. یک روز در سال ۱۹۰۸ و درحالی که او مرتب از طعم قهوه و لردهایی که با مایع وارد دهانش می‌شد، شاکی بود، دست به کار عجیب و غریبی زد. در آن زمان، از پارچه برای فیلتر کردن قهوه آسیاب‌شده استفاده می‌کردند که خب کارآمد نبود و لردها وارد فنجان می‌شدند.

ملیتا یک برگه کاغذ از دفتر مشق فرزندش، ویلی پاره کرد و روی آن را با سوزن سوراخ کرده و روی یک ظرف قرار داد. سپس مقداری پودر قهوه بر روی کاغذ گذاشت و پس از آن مقداری آب‌جوش روی پودر قهوه ریخت. بعد از آنکه این فرایند به پایان رسید، او محتویات ظرف را داخل فنجان ریخت و چشید. ملیتا با خوشحالی متوجه طعم عالی قهوه‌اش شد؛ چراکه دیگر لِردی در کار نبود و او می‌توانست با خیال راحت، قهوه خوش‌طعمی را نوش جان کند.

کسب ثروت از میان پودر قهوه | روایتی از یک اختراع ساده، اما کارآمد که با کندن یک ورق از دفتر مشق شروع شد

اختراعی که ثبت شد

در روز هشتم ژوئن سال ۱۹۰۸، ملیتا موفق به ثبت اختراع خود در اداره اختراعات آلمان شد و مدرک آن را در روز بیستم ژوئن دریافت کرد. بلافاصله پس از این، خانم بنتز به فکر تاسیس یک کارخانه برای تولید فیلتر قهوه افتاد که این مهم در پانزدهم دسامبر همان سال شکل گرفت. همسرش هوگو و پسرهایش هورست و ویلی، نخستین کارگران کارخانه‌اش بودند. آنها تنها در یک مورد در سال ۱۹۰۹ موفق به فروش ۱۲۰۰ فیلتر قهوه در نمایشگاه لایپزیگ شدند.

کسادی کار

شروع جنگ‌ جهانی اول باعث شد تا صادرات قهوه به آلمان متوقف شود و کاغذ نیز به‌صورت جیره‌بندی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گرفت. این موضوع طبیعتا بر روی کسب و کار «ملیتا بنتز» هم تاثیر منفی می‌گذاشت و بدین ترتیب کار تولید فیلتر قهوه برای مدتی تقریبا متوقف شد. او اما در این زمان هم بیکار نماند و به فروش جعبه‌های کارتنی مشغول بود.

جنگ تمام شد

پس از پایان جنگ جهانی اول و درحالی که آلمان در شرایط بسیار بد اقتصادی به‌سر می‌برد، کار ساخت فیلتر کاغذی قهوه رونق حسابی گرفت.

در سال ۱۹۲۸، تعداد پرسنل کارخانه فیلترسازی ملیتا به ۸۰ نفر رسیده بود. از آنجا که امکان رشد بیشتر کارخانه در درسدن وجود نداشت، او کارخانه‌اش را در سال ۱۹۲۹ به شهر میندن در ایالت وستفالیا، منتقل کرد تا بتواند آن را توسعه دهد. تا آن زمان حدود صد هزار فیلتر تولید شده و به فروش رسیده بود. ملیتا نام کارخانه‌اش را «بنتز و پسران» گذاشت و دو سال بعد بیشتر سهام کارخانه را به پسرانش منتقل کرد، اما خودش همچنان در این صنعت باقی ماند.

اوضاع وخیم در جنگ جهانی دوم

با شروع جنگ جهانی دوم، کارخانه‌ها موظف به تولید مایحتاج جبهه‌ها شدند. اما پس از جنگ با آنکه کارخانه به یک مکان قدیمی و تقریبا مخروبه منتقل شده بود، وضعیت تولید فیلتر کاغذی قهوه ادامه پیدا کرد. دو سال پس از پایان جنگ یعنی در سال ۱۹۵۰، ملیتا در ۷۷ سالگی از دنیا رفت و در این درحالی بود که کارخانه‌اش ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مارک درآمد کسب کرده بود.

کد خبر 654045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha