سپیده سمائی: امکان ارائه اینترنت پرسرعت بدون محدودیت عنوان خبری نادرست بود که روز چهارشنبه 17 مهر روی خروجی یک خبرگزاری قرار گرفت و به سرعت سایت به سایت و دهان به دهان چرخید.

انتظار برای آزاد‌سازی‌ اینترنت بالای 128 کیلوبیت برای کاربران خانگی را شاید بتوان دلیلی برای انتشار سریع این خبر بدون اطمینان از صحت و سقم آن از سوی دیگر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری به شمار آورد.

انتشار این خبر با تحلیل‌هایی از این قبیل همراه شد: سرانجام 2 سال پس از آنکه وزارت ارتباطات محدودیت 128 کیلوبیت را برای کاربران خانگی اینترنت ابلاغ کرد مجبور به تغییر این مصوبه شد. [وزارت ارتباطات موظف به گسترش فعالیت‌های مجازی و اینترنتی شد]

اما سید ‌محمد حسین‌‌پور، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری از اعمال قانون پیشین خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: وزیر ارتباطات در همایش کنفرانس رمز ایران حضور داشتند که یکی از خبرنگاران در راهروی دانشگاه مالک‌اشتر (محل برگزاری همایش) سؤالاتی را در مورد پهنای باند از  سلیمانی پرسید، اما متأسفانه در نقل سخنان ایشان دقت نکرده است و در نهایت خبری تنظیم و منتشر شده که کاملا نادرست است.

به گفته حسین‌‌پور، کاربران خانگی همچنان امکان استفاده از اینترنت با سرعتی بیش از 128 کیلو‌بیت را ندارند؛ چرا‌که این قانون از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و وزارت ICT باید قانون را اجرا کند.

سرعت اینترنت؛ حکایتی قدیمی داستان محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی به زمانی باز می‌گردد که وزارت ارتباطات مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را مبنی بر محدودیت ارائه اینترنت به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ کرد. ابلاغ این قانون از آن زمان با مخالفت بسیاری از کاربران و انتقاد کارشناسان روبه‌رو شده است.

با وجود آنکه گفته می‌شود وزارت ICT نقشی در تصویب این قانون نداشته اما بیشترین انتقاد‌ها در این زمینه متوجه این وزارتخانه بوده است. البته تاثیر اظهار‌نظر‌های برخی از مسئولان این وزارتخانه را نباید در این انتقاد‌ها از نظر دور داشت. از جمله اظهارات عبدالمجید ریاضی، معاون فناوری اطلاعات وزیر که با متهم کردن 80 درصد کاربران ایرانی اینترنت به چت، موجی از انتقاد‌ها را متوجه وزارت ارتباطات کرد.

در چنین شرایطی طبیعی است که انتشار خبری مبنی بر رفع محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی آن هم به نقل از شخص وزیر به‌شدت مورد توجه کاربران و رسانه‌ها قرار می‌گیرد. این توجه به حدی است که بسیاری از خبرنگاران حتی به‌خود زحمت نمی‌دهند تا با تماس با روابط عمومی وزارتخانه از صحت خبر مطمئن شوند.

شاید با توجه به گفت‌وگوی ماه پیش دکتر سلیمانی با خبرگزاری فارس این واکنش نیز چندان دور از ذهن نباشد. سلیمانی در پاسخ به این سؤال فارس که چرا محدودیت دسترسی به سرعت بالاتر از 128 را رفع نمی‌کنید، گفته بود: ما با جدیت به‌دنبال رفع محدودیت آن هستیم مانند MMS که پس از یکسال و نیم تلاش و پیگیری این وزارت رفع شد.

اما به‌ نظر می‌رسد تمام آنهایی که با این پیش‌زمینه ذهنی، خبر یک خبرگزاری البته معتبر را باور کرده و آن را در رسانه‌های خود منتشر کرده‌اند، بخش مهمی از گفت‌وگوی سلیمانی با فارس را از یاد برده‌اند، آنجایی‌که وزیر ارتباطات محدودیت بالای 128 را خارج از اراده وزارتخانه عنوان کرده بود

کد خبر 65379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز