رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن همچون عروق مغز، قلب و اندام ها شود، درباره موارد منع استفاده از این واکسن که پیش از این نیز اطلاع رسانی شده، توضیح داد.

آسترازنکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه واکسن یک ماده بیولوژیک است که وقتی وارد بدن انسان می شود واکنش هایی در پی خواهد داشت، گفت: مهم ترین و ارزشمندترین واکنش بدن به واکسن، ایجاد ایمنی است که احتمال ابتلا به آن بیماری در فرد کاهش پیدا می کند تا حدی که ممکن است به صفر هم برسد.

وی با بیان اینکه همه واکسن های دنیا دارای برخی عوارض جانبی هستند، توضیح داد: از جمله عوارض خفیف می توان به تب، سردرد، درد در محل تزریق، تهوع و استفراغ اشاره کرد. همچنین برخی عوارض هم که شدیدتر هستند در هنگام استفاده از واکسن ممکن است به ندرت در افراد رخ دهد، اما به دلیل رخداد نادر آنها در برنامه های واکسیناسیون بعد از بررسی های دقیق علمی، درمورد استفاده یا عدم استفاده از آنها در سطح جهانی تصمیم گیری می شود.

عارضه نادر لخته شدن خون در واکسن آسترازنکا

دکتر گویا در ادامه با اشاره به اینکه واکسن آسترازنکا عارضه نادری دارد که ممکن است باعث لخته شدن خون در برخی از عروق حیاتی و مهم بدن همچون عروق مغز، قلب و اندام ها شود، عنوان کرد: تمام عوارض مربوط به واکسن های کرونا در کشور در سطح استانی و کشوری جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: چنانچه عارضه ای بیش از حد مورد انتظار رخ داده باشد، کمیته کشوری بررسی عوارض واکسن تصمیم گیری می کند.

موارد منع استفاده از واکسن آسترازنکا

وی در ادامه مطرح کرد: در رابطه با واکسن آسترازنکا در ابتدای امر اطلاع رسانی صورت گرفته که افراد سنین باروری از این واکسن استفاده نکنند و دلیل این موضوع هم همان عارضه یعنی احتمال لخته شدن خون مطرح شده بود. این موضوع توسط معاون بهداشت وقت وزارت بهداشت اعلام و در دستورالعمل وزارت بهداشت اطلاع رسانی شده است. همچنین توصیه شده که افراد زیر ۵۰ سال تا حد امکان از واکسن های دیگر استفاده کنند و دلیل امر هم توضیح داده شده است.

هشدار به مسافران متقاضی تزریق آسترازنکا

دکتر گویا در پایان تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد به دلیل اخذ ویزا برای مسافرت به بعضی از کشورها متقاضی تزریق واکسن آسترازنکا هستند و علی رغم توصیه های جدی ماموران بهداشتی خواهان دریافت این واکسن هستند که بدیهی است احتمال وقوع چنین عوارضی هرچند بسیار نادر اما غیرمعمول نیست.

کد خبر 653561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • ناشناس IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    22 5
    واکسن‌های آسترازنکا روبه خودی هاتزریق میکنید،هرنوع واکسنی میتواندعوارض کمی داشته باشد
  • خسروی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    9 1
    آقا عیب نداره برای ایرانی ها فهمیدیم عارضه داره باشه
  • مجتبی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    8 0
    من واکسن نمیزدم و مجبور شدم که یه دوز آستریزانکا بزنم
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    15 1
    با توجه به شرایط تامین و تحقق واکسن مورد نیاز کشور و مردم. اطلاع رسانی و سیاست های تان مطابق خواسته و متناسب با میل مبارک خودتان هستش و در هر شرایط یک طوری دیگر بیان مسئله میکنید.و دور از واقعیت ها ی علمی
  • علی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    15 0
    من غلظت خون داشتم دودوز واکسن استرازنکا تزریق کردم بعداز مدتی پای چپم رگهاش میگرفتند و بسختی از زمین بلند میشدمالبته اایندمدت بیکاربودم توخونه جایی نمیرفتم یه مدت گذشت کم کم دردش کم شد البته رفتم کارکارگری دوروز انجام دادم بدنم خون جریان پیدا کرد کلا دردش ناپدید شد . من بازنشسته هستم 54سالمه .
  • میهمان IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    7 3
    امیکرون امروز در آمریکا بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر را به کشتن داد. دوز سوم را جدی بگیریم. تنوع واکسن باید باشد ولی چاره چیست.
  • س IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    21 3
    هر واکسنی عارضه‌ای دارد و شما خودتون فایزرو مدرنا واسترازنکا زدین حالا که نوبت مردم شده بده پس چرا عوارض واکسن خودتون را اعلام نمی کنید
  • خلیلیان هستم ۷۵سالمه .دیابت نوع دو انسولین.تزریق م IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    18 3
    دونوبت آسترازینکا تزریق کردم هیچ اشکالی پیش نیامده نوبت سوم هم مایلم همون رو تزریق کنم آیا اشکالی دار؟؟؟,
  • محمد SE ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    20 9
    این واکسن بعد از چند ماه در همان اوایل به بازار آمدن در کشور سپید و تمام کشورهای جهان اول ممنوع شد. خیلی کشورها چون پیش خرید کرده بودن می‌گیرند و هدیه میدن به بیچاره کشورهای جهان سوم
  • Ma IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 2
    میشه برای جلوگیری از لخته شدن خون واکسن را همراه آسپرین مصرف کرد .
  • حسین حسینی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    2 1
    سلام در بعضی از سایتها به تزریق واکسن استرازنکا برای دوز اول یا دوم اشاره شده است . برای کسانی که دو دوز واکسن استرازنکا زده اند چیزی گفته نشده است . کسانی که دو دوز استرازنکا زده اند ایا می توانند دوز سوم هم استرازنکا بزنند ؟ با تشکر
  • مرتضی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    2 1
    باشه شما خوبین. این همه کشور تو دنیا داره تزریق میکنه چیزی نمیشن، فقط تو ایران اینقدر کشته و لخته خون داده؟ بگین واکسن های شرکت خودمون میخوایم بفروش بره،دولت بخره از شرکت ها ، شرکت ها برای کیه؟ شما خوبین
  • رضا IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    من دووز زدم کوچکترین ناراحتی و عارصه ای برای نداشت خیلی هم عالیه
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    1 0
    پدر شوهر من نود ساله هست هر سه واکسن و آسترازنکا زده هیچی هم نشده الحمدالله فقط منفی اندیشی و ترس باعث مرگ و غیره میشه
  • نا IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    0 0
    باسلام ما که سه مرحله واکسن استرازنیکا تزریق کردیم چیزی خاصی مشاهده نکردیم