رییس سازمان سنجش آموزش کشوراز برگزاری متفاوت کنکور ۱۴۰۱ خبرداد و گفت: بنا داریم ساز و کار جدیدی مبتنی بر فناوری، علم و خدمات جدید طراحی کنیم‌ که در طول ۳ سال آزمون‌ها به صورت هوشمند برگزار شود.

كنكور

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش امروز در نشست خبری خود که با محوریت کنکور برگزار شد، افزود: تعداد سوالات به تبع دفترچه‌ها تغییر می‌کند و ممکن است تعداد سوالات برخی دروس ۴ تا ۵ سوال کاهش یابد.

او ادامه داد: کنکوراز امسال بر اساس قوانین سال ۹۲ و اصلاحیه مجلس در سال ۹۵ و همچنین قانونی که اخیرا در شورای عالی تصویب شد برگزار می شود. ضمن اینکه در کنکور ۱۴۰۱‌سوابق تحصیلی از۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و به صورت مثبت خواهد بود.

سوالات از کتاب‌های درسی

پورعباس درباره طرح سوالات گفت: سوالات نیز به صورت محتوایی در چارچوب کتب درسی تدوین خواهد شد. حرکت سازمان در گذشته در راستای محتوایی کردن دروس تاثیر گذار بود. در کنکور ۱۴۰۱ در مسیری روشن و شفافی حرکت می‌کنیم و قصد داریم کنکور را طوری برگزار کنیم که کمترین استرس را به داوطلب وارد کند.

او ادامه داد: یکی از استرس‌زا ترین موارد پاسخنامه آزمون است که در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. پاسخنامه‌ای که در سال ۸۴ تا ۸۸ تدوین کردیم، به تبع این پاسخ نامه دفترچه‌ها تدوین شد و امنیت آزمون را ارتقا داد. اولین تغییر و تحول امسال دفترچه و پاسخ نامه ارتقای ۳‌برابری خواهد داشت و شامل یک دفترچه عمومی، ۲ دفترچه تخصصی و یک پاسخنامه عمومی و ۲‌پاسخنامه تخصصی است. پاسخنامه در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ دقیقه در دست داوطلب است و این موضوع امنیت آزمون را زیر سوال می‌برد. در این راستا زمانی که پاسخنامه در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد افزایش می‌یابد.

کاهش تعداد سوالات

رییس سازمان سنجش آموزش اضافه کرد: تعداد سوالات به تبع دفترچه‌ها تغییر می‌کند و ممکن است تعداد سوالات برخی دروس ۴ تا ۵ سوال کاهش یابد.   در زمینه امنیت آزمون گروهی را سازماندهی می‌کنیم که فعالیت افرادی که وعده قبولی به دانشجویان می‌دهند را بررسی می‌کنند. مردم باید بازی‌های بازی دهندگان کنکور را جدی‌نگیرند، باید توجه داشته باشند دفترچه ها با هم یکسان نیست  و شخصی‌سازی می‌شود.

پورعباس افزود: ممکن است برخی افراد بتوانند با استفاده از گوشی اسمارت به کنکور نفوذ داشته باشند. امسال بر روی کیس هامتمرکز شده ایم، آن ها را شناسایی   به صورت مجزا یک ستون پاسخنامه دارد. از طرفی می‌خواهیم پیش از مهرماه نتایج کنکور نیز اعلام شود.

پورعباس گفت: هرچه تعداد آزمون‌ها بیشتر باشد آرامش خاطر بیشتری همراه دارد و البته به صورت چند سنجش با یک پذیرش است.

کاهش سهمیه‌ها

وی درباره بررسی سهیمه‌های کنکور گفت: سهمیه‌های کنکور تعددهای زیادی پیدا کرده و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در توافق نامه‌ای که بین شورای عالی و مجلس است، قرار شد شورای عالی این موضوع را ساماندهی کنند و اکنون هم در مرحله تدوین هستند. الان تعدد سهمیه بسیار زیاد شده و کار اجرا را سخت کرده است. اگر در شورای عالی به تصویب برسد اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری‌حداقل ۲ بار کنکور را تصویب کرده با طراحی آزمون هوشمند می‌توان هر ماه یک آزمون برگزار کرد پیشنهاد دادیم هر ماه یک آزمون برگزار شود اما هر داوطلب بتواند تنها ۲ بار در آزمون شرکت کند.

وی افزود: در چنین شرایطی مثل گذشته نیست که سوالات لو برود. سوالات درحد یک و ۲‌دقیقه در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد تا به آن پاسخ دهد. دانشجو می‌تواند با ۱۵۰ دانشگاه ارتباط برقرار کند اما یک دانشگاه می‌تواند آن را پذیرش کند. ممکن است در مکان دیگری پذیرش شود و فرد دانشگاه محل سکونت خود را انتخاب کند. در این راستا در نظر داریم انتخاب رشته داوطلبان هوشمند سازی شود و اختیار دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو حفظ شود.

جزئیات ثبت نام

جمالی، معاون فنی  و آماری سازمان سنجش آموزش کشور هم در ادامه این جلسه گفت: ثبت‌نام آزمون سراسری ۱۴۰۱ از ۱۰ تا ۱۷ بهمن ماه صورت می‌گیرد. در صورت لزوم برنامه مجدد برای ثبت‌نام در نظر گرفته می‌شود. آزمون از ۸ تا ۱۱ تیرماه‌۱۴۰۱ برگزار می‌شود. نتایج اواسط مرداد ماه اعلام می‌شود. ‌ نتایجش بورسیه‌ها و  شرایط خاص‌ انتهای مرداد ماه و اوایل دهه سوم شهریور نتایج نهایی اعلام می‌شود.

او افزود: تغییرات در سهمیه ها در ۱۴۰۱ وجود ندارد. ۲۰درصد به ظرفیت رشته پزشکی اضافه خواهد شد آیین نامه اجرایی توسط وزارت بهداشت در دست تدوین است و پذیرش دانشجو از۸ هزار به ۹ هزار و ۶۰۰ دانشجو با هدف مناطق محروم خواهد رسید. نحوه توزیع در آیین ‌نامه اجرایی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. داوطلبان بهیاری ضریب تخصص شان قطعی می‌شود در سال ۱۴۰۰ ضریب تخصصی دوره‌های روزانه تاثیر داده شد، از این پس در رشته‌های روزانه، شهریه پرداز و دانشگاه آزاد ضریب تخصصی اعمال خواهد شد.

کد خبر 653490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha