رئیس جمهور آمریکا در تماس با همتای اوکراینی خود ضمن تکرار حمایت واشنگتن از کی‌یف در برابر هرگونه تهاجم خارجی، گفت کاخ سفید در حال بررسی حمایت‌های اقتصادی بیشتر از این کشور است.

واکنش بایدن به زمان ازسرگیری مذاکرات احیای برجام

کاخ سفید بامداد جمعه از تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی وی خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «بایدن بار دیگر بر آمادگی آمریکا و متحدان و شرکای خود برای پاسخ قاطع در صورت تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین تاکید کرد. وی همچنین بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد».

بر این اساس، بایدن درباره کمک‌های آمریکا به اوکراین گفت: «آمریکا در سال گذشته بیش از نیم میلیارد دلار کمک‌های توسعه‌ای و انسانی به اوکراین ارائه کرده است و در حال بررسی حمایت‌های کلان اقتصادی بیشتر برای کمک به اقتصاد اوکراین در میان فشارهای ناشی از انباشت نظامی روسیه است».

کاخ سفید توضیح داد: «بایدن تصریح کرد که با وجود خروج اعضای خانواده پرسنل سفارت آمریکا، این سفارتخانه در کی‌یف همچنان باز و کاملاً فعال است. دو طرف در مورد تلاش‌های دیپلماتیک برای هماهنگی در مورد امنیت اروپا بحث کردند و بر اصل "هیچ چیزی در مورد اوکراین بدون اوکراین نخواهد بود" تاکید کردند».

بر اساس این بیانیه، بایدن همچنین حمایت آمریکا از تلاش‌ها برای حل اختلافات در چارچوب نرماندی را تکرار و ابراز امیدواری کرد که تعهد مجدد طرفین در ۲۶ ژانویه به مفاد آتش‌بس ژوئیه ۲۰۲۰ به کاهش تنش‌ها و پیشبرد اجرای توافق‌نامه‌های مینسک کمک کند.

با این حال، یک مقام ارشد دولتی اوکراین در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌ان»، جزئیات بیشتری از این تماس تلفنی ارائه کرد.

«متیو چَنس» خبرنگار سی‌ان‌ان به نقل از این مقام اوکراینی که نامش فاش نشد، گزارش داد: «بایدن به زلنسکی گفت که حمله روسیه به محض ایجاد شرایط مناسب قطعی است. بایدن گفت که روسیه تلاش خواهد کرد تا کی‌یف را اشغال کند و از زلنسکی خواست برای این امر آماده شود».

دقایقی بعد «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه‌ای در واکنش به این گزارش سی‌ان‌ان، گفت: «این [خبر] درست نیست. بایدن گفت که احتمال مشخصی وجود دارد که روس‌ها در ماه فوریه به اوکراین حمله کنند. او قبلا هم این حرف را علناً گفته و ما هم ماه‌هاست که درباره آن هشدار داده‌ایم».

بامداد جمعه همچنین نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار برگزاری جلسه علنی شورای امنیت درخصوص اوکراین برای روز دوشنبه شد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

کد خبر 653192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • محمد بن ابراهیم IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    34 12
    بسم الله الرحمن الرحیم اجماع جهانی را قلبا تبریک میگویم یک گاو شیرده همیشه سود دارد.
    • محمدرضا IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      16 0
      دنباله بسم الله الرحن الرحیم سوره بقره هم میخوندی عالی میشد
    • نتم IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      2 1
      بیا پائیین
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      2 3
      بایدن امریکا را به باد خواهد داد. وقتی ادم بیسواد و نادان و لجوج حاکم بر امریکا شده است و باند بازی و دزدی قانون عامشان است، راهی جز نابودی و فروپاشی نخواهد داشت
  • ناشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    58 8
    بایدن به خوبی با شرکا رایزنی می کند،پوتین شرکایی مثل بلاروس را هیچ هم حساب نمی کند با اینکه نیرو در آنجا مستقر کرده است دروغ ۴۰ سال پیش درباره آمریکا هرگز فراموش نخواهد شد ج.ا مستعمره چین و روسیه و کاسب تحریم و عامل بدبختی ملت است.
    • یه آدم عادی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      2 22
      لطفا پایین بیایید
  • ناشناس IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    53 8
    روسیه یک اشغال هست وباید محکوم واین کشور را خلع سلاح کنند
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    29 3
    راهیان اوکراین
  • احمد IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    21 23
    امریکا باید همیشه در جنگ باشد
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    60 3
    در جنگ های ایران وروس وجنگ اول ودوم این همسایه شمالی چه بر سر این ملت ما نیاوردنند
    • آمریکا IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      5 0
      چشم حتما!!
  • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    75 4
    روسیه همیشه از پشت خنجر زد باز هم خواهد زد
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    10 5
    این یه بازی سياسی روسیه و اوکراین یه کشتی فرستادن سمت غرب دارن تیر جمع می کنن
  • منوچهر دهقان منشادی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    4 17
    درود . البته سیاستمداران روسیه و در راس آن اقای پوتین و رئیس جمهور اوکراین بدرستی واقف هستند که استقلال اوکراین بمعنی جدائی از روسیه نمی‌تواند باشد. و روسيه با این ترفند در حقیقت بنوعی مشغول دوشیدن آمریکا و متحدانش میباشد تا باوضاع اقتصادی اوکراین بدون هیچ مشکلی سر و سامان نسبی بدهد و به احتمال زیاد در نهایت با یک معامله پر سود آمریکا و متحدانش از اوکراین دست کشیده تا لقمه ء دوم را بتوانند بسادگی ببلعند تمام
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    39 39
    =روسیه باید یکبار هم که شده دندان آنگلوساکسون کثیف را خرد کند موافق حمله روسها به ناتو هستم
  • PL ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    19 10
    با ریاست‌جمهوری بایدن چلمنگ و پخمه، جهان در آستانه فروپاشی سیاسی و اقتصادی قرار گرفته. لحظه‌به‌لحظه اوضاع داره عجیب‌وغریب‌تر میشه.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    34 29
    آمریکا از اون طرف دنیا ، حق ندارد که برای روسیه شاخ و شونه بکشه. آمریکا در برابر روسیه شکست خورده هست.
    • احمد NL ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      14 16
      خواهیم دید
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 13
    اگه بین روسیه و اروپا جنگ بشه نتیجه اش هرچی باشه به نفع ایرانه‌.اگه اروپا ببره(که مطمینم خیلی هاتون هم همین رو می خواین)روسیه قدرتش از بین می‌ره و انتقام بی عرضگی شاهان قاجار و پهلوی گرفته میشه.اگر هم روسیه ببره اروپا نابود میشه و کسی دیگه به فکر مهاجرت به اروپا نیست.حالا شما بگید با حالت اول موافقید یا با حالت دوم موافقید.
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      19 5
      هيچ جنگي به نفع هيچ كشور نيست ما از جنگ سوريه چه نفعي برديم مردم از جنگ هاي نيابتي جز فقر و بدبختي نصيبشان نشده. در جنگ جهاني هم ايران در عين بي طرفي اشغال شد .نتيجه جنگ بالا رفتن قيمت مواد غذايي و مواد شيميايي و نفت و... است كه از همه بدتر كشورهاي جهان چندم از جمله كشورهايي كه هيچ عدالتي در آنها نيست مردمش نابود مي شوند.
  • علی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    4 3
    با توجه به اینکه روسیه ذخایر دلاری خارج از روسیه رو خالی کرده و به دنبال تجارت نفت با پول غیر دلار هستش ،اتفاقا آمریکا خیلی مایل هست که روسیه به اوکراین حمله کنه چون در این صورت میتونه سریعا سویفت رو بر روسیه ببنده و تحریم های شدیدی رو اعمال کنه و بسرعت نورداستریم متوقف بشه و بجای اون از جای دیگری گاز رو به اروپا برسونند و سهم بیشتری از تجارت نفت رو در اختیار بگیرند . اوکراین برای آمریکا اهمیتی نداره ولی قربانی خوبیه برای اینکه جنگ اقتصادی خیلی شدیدی علیه روسیه راه بندازه و ضربه های مهلک به روس ها بزنه .احتمال زیاد خود آمریکایی ها شرایط رو به سمتی میبرند که روسیه به اوکراین حمله کنه و احتمالا ناتو هم خیلی شلوغ نخواهد کرد چون اگر یک جنگ بزرگ خیلی جدی در بگیره پای جنگ هسته ای میاد و سط و انوقت دیگه پیروزی برای هیچ طرفی معنی نخواهد داشت چون هردو طرف توانایی نابود کردن کره زمین رو در عرض چند ساعت دارند. خدا بخیر کنه .
  • سیف الله ریحانیان IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    6 2
    غرب وشرق جنگ نمی‌کنند چون خودشان باید هزینه کنند در این جنگ نمی‌توانند هزینه ها را از اعراب بگیرند خاور میانه را آشفته نگهدارند چون هزینه‌های آن را با فروش تسلیحات می‌گیرند و اسرائیل را هم قدرتمند نگه داشته تا دیگران را سرگرم کنند
  • علی IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    10 2
    ایران هرکز کنار روسیه نباش ، روسیه هرکز دوستی مناسب برا ما و همسایه هاش نبوده و نخواهد بود ، یه استعمار کر هم نیست بلکه متجاوز و قلدره. مرافب باشید !!!
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 0
    خدا به بنده هاش عقل داده وقلب این بندگان خدا هستن خودشونو به شیطان میفروشن و انسانها را ناراحت میکنن
  • احمد شیرازی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 6
    در روابط بین الملل سه نوع کشور وجود دارن دوست رقیب و خصم که همون دشمنه تو این دسته بندی روسها رقیب هستند و انگلوساکسونها خصم همیشگی.
  • بنده خدا IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    9 2
    روسیه هیچ وقت دوست وشریک باوفایی برای مردم ایران نبوده ونیست داره ازکشورمادرمورداینکه باامریکارابطه نداریم سواستفاده میکنه
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 1
    سلام.خلاصه.کرونا.کم.ادم.کشت.وبه.دنبال.شروع.یک.جنگ هستند.تا.جمعیت.جهان.را.کمتر.کنند.ابعاد.جنگ.کم.کم. وسعت.بیشتری.وکشورها.زیادی.را.درگیر.خود.می.کند.ومردم فدای.بازی.سیاسی.ابر.قدرت.ها.می.شوند.وسرباز.شطرنج بازی.فدا.می.شود.وقت.بخاطر.زور.پول.ثروت.قدرت.همه ابر.قدرتها.دنبال.منافع.خود.هستند.نه.به.فکر.مردم.کشورها دیگر.متاسفانه.با.ایجاد.نفاق.وتفرقه.بین.مردم.ونظام.ها به.این.نقشه.پلید.خود.می.رسند.وزسانه.ها.وفضای.مجازی نیز.در.اختیار.انان.هست.وهر.چه.خود.دوست.دارند.به.افکار مردم.تذریق.می.کنند.نابود.گردد.ان.کشورها.که.بخاطر سیاست.وقدرت.مردم.را.فدای.بازی.ها.پشت.پرده.خود. می.کنند.انگلیس.امریکا.شوروی.اسراییل.ونظام.غرب.شرق. چین.کمونیست.ووو
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    4 0
    شما خودکشی نکنید اینا دعوانمی کنن
  • رضاشیرازی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 0
    پیر خرفت
  • ضایعاتچی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    1 1
    چی میشه اگه جنگ بشه منم با وانت برم خرده اهن الات تانکا رو جمع کنم بیارم بفروشم 🤔
  • ناشناس IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    5 0
    روسیه بهیچ عنوان کشورقابل اعتمادی نیست،نبایدبه آنهااتکاکنیم
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    1 2
    روسها هم به گاوداری علاقه مند هستند!!!
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    8 3
    روسیه و غرب جان دوست و راحت طلب و مال دوست هستند، ان قدر نیستن جنگ راه بندازند! شاخ و شونه میکشند و ادای جنگ کردن در میارن و چشم ترس میدن به هم، چوب بر میدارن ولی نمیزنند که بعد تاوان و هزینه گزاف و طولانی بدن این واسه امتیازگیریه و خودی نشان دادن به دنیاست در واقع این مردم مسلمان هستند که برای جان و مال خود ارزشی قائل نیستند و همیشه درگیر جنگ با هم هستند! نمونه هم که فراوان!
  • سید محمد موسوی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    با سلام خیر نمیکند زیرا همسرش اوکراینی است و مادرزنش ۰۰۰۰۰۰