کارشناسان معتقدند درخواست آمریکایی ها برای گفت‌و گوی مستقیم با ایران با چند هدف محتمل صورت‌ گرفته است.

ایران وامریکا

به گزار همشهری آنلاین، مذاکرات در وین به‌صورت مستمر و فشرده ادامه دارد و شواهد موجود نشان می‌دهد گفت‌وگوها به سخت‌ترین مرحله، یعنی اتخاذ تصمیم‌های سیاسی درباره گام‌ها و تعهدهای متقابل نزدیک شده ‌است. این درحالی است که طی روزهای اخیر هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری‌اسلامی ایران و ۱+۴ در قالب‌ها و چارچوب‌های سیاسی و کارشناسی درباره موضوع‌های باقی‌مانده به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

بر این اساس مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در دیدار با مذاکره‌کنندگان ارشد گروه ۱+۴، پیرامون موضوع‌های باقی‌مانده درباره متن‌های مربوط به «تضمین‌ها» و «راستی‌آزمایی» گفت‌وگو کرد و به‌نظر می‌رسد بحث‌های فنی و کارشناسی در آخرین مراحل خود به‌سر می‌برد و پیشرفت‌های به‌دست آمده به مرحله‌ای رسیده که پیشبرد آن، بیش‌ از هر چیز نیازمند اتخاذ تصمیم‌های عمل‌گرایانه در سطوح ارشد سیاسی کشورهای مذاکره‌کننده است.

در چنین شرایطی مذاکرات وین پس ‌از گذر از هفته‌ها، در نقطه‌ای قرار گرفته‌است که نتیجه کار کمیته‌های سه‌گانه «لغو تحریم‌ها»، «اقدام‌های هسته‌ای» و «هماهنگی گام‌های متقابل» در فرایند تعامل سیاسی همه طرف‌های حاضر در گفت‌وگوها رقم خواهد خورد؛ موضوعی که وزیر امور خارجه کشورمان نیز طی روزهای اخیر و در همایش «ایران و همسایگان» آن را مطرح کرد.

آمریکایی‌ها به‌دنبال مذاکره مستقیم

حسین امیرعبداللهیان در این همایش به اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با طرف آمریکایی درصورت لزوم نیز اشاره کرد؛ موضوعی که بازتاب‌ گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای یافت و واکنش‌هایی را نیز در داخل و خارج از کشور به‌همراه داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به درخواست‌های مکرر طرف آمریکایی از راه‌های مختلف برای انجام مذاکره مستقیم با ایران، تحقق این موضوع را به مرحله‌ای منوط کرد که «رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا» لازمه آن است. در چنین صورتی ممکن است سطحی از گفت‌وگوها با طرف آمریکایی‌ انجام شود؛ آن وقت است که موضوع مذاکره مستقیم برجامی با آمریکایی‌ها ازسوی ایران نادیده گرفته نخواهد شد.

کارشناسان معتقدند درخواست آمریکایی ها برای گفت‌و گوی مستقیم با ایران با چند هدف محتمل صورت‌گرفته است:
۱-بدون پرداخت هزینه به برجام برگردد.
۲-مذاکرات را فراتر از موضوعات هسته‌ای گسترش دهد.
۳- در بازگشت به برجام به‌صورت خودکار از اهرم‌های فشار آن استفاده کند (استفاده از مکانیسم ماشه در آینده).
۴- از گسترش روابط ایران با شرق جلوگیری کند.
۵-از آنجا که سقف تحریم‌ها اعمال شده و دست خود را خالی دیده به‌دنبال مذاکره مستقیم است.

 موضع‌گیری امیرعبداللهیان بلافاصله با واکنش آمریکایی‌ها مواجه شد و سخنگوی‌ وزارت خارجه آمریکا مذاکره مستقیم با ایران را زمینه‌ساز «تعامل کارآمدتر» دانست. ند پرایس در جریان یک نشست‌ خبری با بیان اینکه «ما آمادگی داریم مستقیما دیدار کنیم»، تعامل مستقیم با ایران هم در زمینه مذاکرات وین و هم در زمینه مسائل دیگر را «پربارتر» ارزیابی کرد.

وی با تکرار ادعاهای گذشته ایالات‌متحده درباره سرعت پیشرفت‌های جمهوری‌ اسلامی ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، مذاکرات غیرمستقیم، به‌ویژه در زمینه مسئله‌ای به این پیچیدگی و اهمیت را یک مانع دست‌وپاگیر دانست و اضافه ‌کرد: «ما به‌دنبال این هستیم که فورا این دیپلماسی را به‌کار ببندیم و به‌وضوح گفته‌ایم تعامل مستقیم در خدمت این اهداف خواهد بود.»

از سوی دیگر نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان، مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا در وین را «مفید» ارزیابی کرد. میخائیل اولیانوف در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: «‌مذاکره مستقیم در سطح پیشرفته مذاکرات وین می‌تواند مفید واقع شود.»

واکنش‌های داخلی

طرح موضوع گفت‌وگوی برجامی مستقیم ایران و آمریکا در داخل نیز واکنش‌هایی را به‌همراه داشت و برخی مقام‌های سیاسی کشور به تبیین این موضوع پرداختند. بر همین اساس هم بود که دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی در توییتی به این موضوع پرداخت و شرط لازم برای تغییر روش ارتباط با هیأت آمریکایی در وین را تشریح کرد.

علی شمخانی در این زمینه نوشت: «تاکنون ارتباط با هیأت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش ‌از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.»

از سوی دیگر سخنگوی دولت نیز در نشست‌ خبری دیروز خود به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: درخواست مذاکره از سوی آمریکا به طرق مختلف مطرح شده بود، اما هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نشده ‌است.

علی بهادری‌جهرمی درباره موضوع «توافق موقت» در وین نیز اظهار کرد: همانطور که بارها اعلام شده ‌است، موضوع توافق موقت در دستورکار جمهوری اسلامی ایران نیست و تیم مذاکره‌کننده کشورمان بر رفع تحریم‌های ظالمانه به شکل پایدار و مطمئن متمرکز شده ‌است.

وی همچنین عنوان کرد که در سفر رئیس‌جمهوری به روسیه نه‌تنها بحثی درباره قرارداد موقت مطرح نشده، بلکه بر بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو مؤثر همه تحریم‌ها تأکید شده ‌است.

کد خبر 652750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • چمران IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    9 1
    نقابهاتون. بزنید. کنار
    • مسلمان IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      6 1
      خدایا ااااااااااااااااااا کمی عقل داشته باشید کی برای حل مشکلش در و همسایه رو می فرسته اون هم در و همسایه ای که برای منابع ملی ما کیسه دوختند برید بشینید رو در رو مشکل تون رو حل کنید این چه طرز مذاکره هست آخه ؟؟؟؟؟؟؟
  • DE ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    11 10
    میخواد باجهای بیشتری از ایران بگیره.......
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 17
    بنظر این بنده حقیر امریکا باید یک تصمیم سیاسی بگیرد در خصوص موافقت با بازگشت به برجام بدون هیچگونه شرط و شروط و آن را در مذاکرات 4+1 با صدای بلند اظهار کند و توسط سایر اعضای باقی مانده در برجام مورد تایید قرار بگیرد. پس از ان در مذاکرات فنی برای عملیاتی کردن این عقب نشینی اشکالی ندارد بلاواسطه با ایران مذاکره و هماهنگی نماید.
  • بهنام IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 6
    اگر ایران و آمریکا با هم مذاکره مستقیم داشته باشند باعث رونق اقتصادی کشور خواهند شد و اقتصاد ایران از تورم و... نجات خواهند یافت و باعث پیشرفت کشور در تمام عرصه ها خواهند شد.
  • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    24 4
    اینطوری که من متوجه شدم کشورهای 1±4 هیچ کاره ای نیستن و دنبال بازی با کارت ایران برا امتیاز بیشتر کرفتن هستن !!! بهترین کار مذاکره با امریکا است ، یادمان هست امریکا برجام ترک کرد هیچ کشوری حتی روسیه یا وین و عراق فکسنی نتونستن نفت ما را بخرد و یا پول سایر صادراتمونه بهمون بدن !!!! خوده روسیه و چین از ترس تحریم امریکا جرات ندارن همین قراردادهایی که باهامون بستن را به اجرا بزارند
  • ع IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    17 4
    اقایان‌دولت‌قبل‌هم همین حرف را میزد‌که‌حمله‌ور‌میشدید‌حالا چی‌شده
  • Abbas IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 4
    این همه سال با نوچه های آمریکا مذاکره کردیم و هیچ نتیجه ای نگرفتیم! حالا یبارم با خود آمریکا مذاکره کنیم چی میشه؟
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 16
    چ ربطی داره آمریکا غیر مستقیمم هزینه نمیده باید ما ب نقطه ای برسیم ک نتونن جلوی هسته ای شدنو بگیرن بعدش ب نظرم مذاکره مستقیم بهتره اما با درایت
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 1
    اقا با همین دست فرمان پیش برید کار تمومه ملت و مسئولین اماده باشند
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 3
    جناب آقای امیرعبدالهیان وزیر محترم امورخارجه مردم بشما و آقای رئیسی ریاست جمهور دل بستند لطفا دیگر بس کنید همین العا دعوت نامه بفرست برای بایدن ریاست جمهور امریکا تشریف بیاره ایران مستقیم با مقامات ایران ملاقات کنه و حرفایشان رابزنند و کارراتمام کنند مردم دیگه خسته شدند خواهش میکنم دل نبندید به روسیه و چین هریک فقط چپاولگرو غارتگر هستند تمام ملت ایران از این دوکشور نفرت دارند در خاتمه شمارا قسم می دهم این دعوت نامه را بفرست ملت پشتت هستند و زندگی دوباره ای بمردم میدهی موفق و پیروز باشید
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 2
    آب کاملا گل آلود شده همه در حال ماهیگیری هستند و حالا آمریکاییها بیرون از رود خانه هستند، آنهایی هم که درون رودخانه هستند چیزی برای آمریکایی ها بیرون نمی اندازند!!!
    • محمد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      10 0
      دقيقأ واقعيت و اصل موضوع همين است كه فرموديد چون تمام دنيا و مردم ايران براشون ثابت شد كه حرف اول و آخر با آمريكا است بقيه شاهد و ناظر و ميرزا نويس اين پيمان نامه هستن كشورهايي كه خودشون از تحريم و جريمه آمريكا ترس و وحشت دارن چطوري ميتونن يك طرف مذاكره باشن
    • محمد IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 1
      مساله اینه که خود بایدن هم کاره ای تو آمریکا نیست. جمهوری خواهان میتونن بعدا همه رشته ها رو پنبه کنن
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 7
    اینقدر صغرا کبرا چیدن لازم نیس نهایت یک توافق موقت شکل می گیرد که دوره بعد ترامپ یا امثالش لغو میکنن و تکرار داستان، توافق بدون تضمین عدم لغو توسط نفر بعدی خیانت محض است والسلام
    • محمد IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 0
      توافق دایم که به نظر ممکن نیست چون ۲ سال دیگه ترامپ میزنه زیرش موقت یک حسن فقط داره که تو دو سال یک فرصت تنفسی بشه.
  • مصدق IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    9 1
    دو کشور آمریکا و ایران باید بدون واسطه با هم مذاکره کنند.اگه شد بهتر واگن نشد بهترتر،ما راه خودمونو ادامه می‌دهیم.پس بهترین فرصته مذاکره رودررو با ابر قدرت دنیا.برای ما کسر شأن نیست بلکه افتخار و پیروزی بزرگیست.
  • علی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 1
    بنظر بنده بهترین زمان مذاکره و رابطه عاقلانه با تمام کشورها فرارسیده . غربیها برای جلوگیری از نفوذ شرق در خاورمیانه امتیازهای بیشتری به ایران خواهند داد.
  • TR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    عزیزم اشتیاقی نداره فقط میگه حرف زدن با واسطه سخته و اشتباه می شه
  • عسگر CH ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 0
    منم‌موافقم با امریکا سازش کنیم چش یه عده درمیاد خب دوس ندارند ایران با یه کشور قدرتمند تعامل داشته باشه مثالش ترکیه سرانش میرند آمریکا که واسطه بشند نه بابا دوس ندارند اشگ تمساح میریزند
  • CH ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    خبری چرا چاب نمکنی
  • ناشناس IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 2
    مطالبه عمومی،مذاکره مستقیم و بی واسطه است،به حرف مردم احترام بگذارید،شما صاحب ملت نیستید،خادم ملت و گوش به فرمان آنهایید.
  • چمچاره IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 1
    مگر. سری. قبل ظریف با معاون. اوباما. مستقیما دیدار نکرد. حالا نوبت امیر عبداللهیان است
  • علی IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 1
    مثل روز روشنه کشورهای دیگه هیچ کارای نیستن وگرنه چرا وقتی امریکا از برجام خارج شد کشور ماهم خارج شد پس بهترین کار مذاکره مستقیم با امریکاس چون بقیه کشورخا اونجا هویچن هیچ کاری نکردن که امریکا برگرده به برجام پس فایدش چیه با اونا مذاکره کنیم میریم مستقیم با اربابشون مذاکره میکنیم خیلیم بهتره