چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: 618 عنوان تمبر یادبود در 989 قطعه با شمارگان حدود 900 میلیون هزار سری در موضوعات مختلف و متنوع از ابتدای انقلاب تاکنون چاپ و منتشر شده است.

شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به مناسبت 17 مهر روز جهانی پست و همزمانی آن با بیستمین سالروز تأسیس این شرکت، تمبر یادبود این روز را منتشر کرد.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت پست، از پاکت نمادین تمبر مذکور در مراسمی که به مناسبت 17 مهر روز جهانی پست برگزار می‌شود رونمایی و ممهور خواهد شد.

این مراسم همچنین به طور همزمان در سایر استانهای کشور و با حضور مقامات استانی برگزار خواهد شد.

بر روی این تمبر یک‌قطعه‌ای، تصاویری از نقشه کشور ایران، ساختمان تجزیه و مبادلات، یک صندوق پستی، آرم اتحادیه جهانی پست و عدد 20 لاتین به عنوان نماد بیستمین سالروز تأسیس شرکت پست و همچنین در قسمتهای کناری آن عبارت "سال نوآوری و شکوفایی" به چشم می‌خورد.

تمبر یادبود بیستمین سالروز تأسیس شرکت پست در قطع 6/4×8/6 سانتیمتر و تیراژ 300 هزارسری و با قیمت 1200ریال در واحدهای پستی سراسر کشور در اختیار مجموعه‌داران و علاقمندان به تمبر قرار خواهد گرفت.

جابجایی بیش از یک میلیارد مرسوله در سال با بهره‌گیری از آخرین فناوری اطلاعات توسط بیش از 16 هزار نفر نیروی انسانی در 29 هزار نقطه تماس و با 5000 خطوط مبادله پستی از توفیقات این شرکت پست در بیستمین سالروز تأسیس این شرکت به شمار می‌رود.

همه ساله هم زمان با فرارسیدن نهم اکتبر و روز جهانی پست، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران همگام با سایرکشورهای عضو اتحادیه پستی جهانی این روز بزرگ را با شوری وصف ناپذیر جشن می‌گیرد وبا توجه به اهمیت وشکوه این روز تمبر یادبودی را منتشر می سازد.

کمی تاریخچه:
تاریخ پست در ایران به سه دوره مهم تقسیم می‌شود که با شناخت هر یک از این دوران به قدمت و اهمیت پست که از دیرباز مورد توجه و استفاده بوده است می‌توان پی‌برد.

دوره اول:
این دوره شامل استفاده از ابتدایی ترین وسایل مانند پیک های پیاده و چاپارهای اسب سوار بوده است که حدود چهارهزار سال پیش به این طرف بوسیله ایرانیان ابداع و به شکل‌های مختلف وجود داشته است؛ در این دوره چاپارهای مخصوص، دستورهای امرا و پادشاهان را با اسب‌های تندرو و با طی مسافت‌های طولانی به نقاط دیگر می‌رساندند.

دوره دوم:
این دوره همزمان با صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر آغاز می‌شود و در آن دوره خدمات پستی منظم ارائه و تعرفه‌ها و آیین‌نامه‌های پستی تعیین شد.

دوره سوم:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی عظیم در صنعت پست ایران روی داد و فعالیت‌هایی در بخش‌های مختلف پست از جمله بهره‌برداری از خدمات جدید پستی، ارتقای کمی و کیفی خدمات، حذف ساختار سنتی پست و اجرای مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه پستی صورت گرفت.

تا سال 1366 فعالیت‌های پستی در مجموع شرح وظایف وزارت پست، تلگراف و تلفن می‌گنجید که در آن سال با هدف دستیابی عموم مردم به خدمات پستی در عرصه ارتباطات،‌ تنظیم و اعمال سیاست‌ها و راهبردهای کلان در زمینه برنامه ریزی، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت مستقل وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأسیس و فعالیت خود را در سال 1367 به صورت رسمی آغاز کرد.

شرکت پست به منظور تحقق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گسترش خصوصی سازی، توسعة رقابت‌پذیری و آزادسازی فعالیت‌های پستی، بسترسازی مناسب برای حضور و مشارکت فعال بخش غیردولتی و تعاونی را در زمره اولویت‌های اساسی خود قرار داده است.

پیش‌نویس آیین نامه خصوصی‌سازی شرکت پست تدوین و در انتظار تصویب نهایی هیأت دولت قرار دارد.

کد خبر 65265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز