ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد که در آن روباهی از سرمای هوا گریخته و مهمان سفره خانواده‌ای در یکی از روستاهای حومه اردبیل شده بود. در این ویدئو، این خانواده اردبیلی بر خلاف باور رایج به وحشی بودن روباه، به این حیوان و خانواده‌اش پناه دادند و در حال نگهداری از این حیوانات هستند.

روباه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، «سجاد عزیزی»، ۳۰ ساله از روستای صائین شهرستان «نیر» در استان زیبای اردبیل درباره ویدئوی پربازدید در شبکه‌های‌اجتماعی می‌گوید: این ویدئو مربوط به یک روباه از یک خانواده ۴ نفره است که  از تابستان و بهار امسال مهمان باغ ما هستند.

هرچند خیلی نزدیک نمی‌شدند اما ما همیشه به این خانواده غذا می‌دادیم و این شد که کم‌کم به ما اعتماد بیشتری کردند. البته می‌دانید روباه حیوانی نیست که اهلی بشود و تا مدت‌ها فاصله خودش را با ما حفظ می‌کرد تا این که کم کم این محبت و غذا دادن باعث شد نزدیک بیاید و مثلا بارها تا پاگرد خانه‌ ما آمده بود اما جلوتر نه.

تا چند روز پیش که منطقه ما درگیر برف و بوران زیادی شد و ما که از قضا سر سفره شام بودیم، ناگهان دیدیم روباه داخل خانه شده و کنار سفره ایستاده است و از آن جا که در چند روز گذشته چند کلیپ از یخ‌زدن حیوانات به ویژه روباه‌ها دیده بودیم، نگران وضعیت این روباه شدیم و از روی ترحم به او پناه دادیم و شروع به مراقبت کردن از او کردیم.

البته باید اضافه کنم که در این مدت ما متوجه شدیم برف و سرما و برودت باعث شده است روباه خانواده‌اش را به انباری گوشه باغ ما ببرد که از عمد در آن را باز گذاشته بودیم و الان که با شما صحبت می‌کنم، حال این خانواده خوب است و با گرم‌شدن هوا و تمام‌شدن برف و بوران از آن‌جا خارج خواهند شد.

در باغ‌مان میزبان پرنده‌های مهاجر هم بودیم

سجاد از رفتار خانواده‌اش با حیوانات می‌گوید: «خانواده من به هیچ عنوان ترس از حیوان ندارند و همیشه هم عاشق حیوانات بوده اند. در باغ ما حیوانات مختلفی از لاک‌پشت و جوجه‌تیغی دیده می شوند یا حتی در فصل مهاجرت به دلیل منطقه استخر شکلی که داریم، میزبان پرنده‌های مهاجر هم هستیم.

حتی چند نژاد از پرنده‌های وحشی هم زیرشیروانی ما مسکن و مأوا دارند که الان به دلیل زادولد خیلی زیاد شده‌اند و دیدن پرواز گروهی این نوع پرنده‌ها بالای باغ و روستا جذاب و لذت‌بخش است. غیر از روباه و پرندگان وحشی ما میزبان یک سمورسنگی هم بودیم که گونه‌ای کمیاب در این منطقه و البته در ترکیه و اروپاست.

راجع به آزار و اذیت هم باید بگویم با توجه به نگرشی که افراد به محیط‌زیست دارند رفتارها متفاوت است اما متاسفانه به دلیل نبود آموزش صحیح و اصولی ، گاهی اوقات اخباری از بعضی افراد روستا، البته مانند خیلی جاهای  دیگر، مبنی بر آزار و اذیت حیوانات حتی گونه‌های در حال انقراض می‌شنویم که امیدوارم اوضاع بهتر شود.

من هم با توجه به پیام‌ها و بازخوردی که از کلیپ دیدم درصددم کمپینی راه بیندازم تا حمایت از حیوانات وحشی یک اصل همگانی شود و بعدها بیشتر از این حسرت نخوریم.»

کد خبر 652546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • آتوسا SE ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    69 9
    خدا رو هزار بار شکر که هنوز انسانیت زنده است و انسانهای شریفی هستند که در سرما و درماندگی به حیوانات که مخلوقات بی زبان خدا هستند کمک می کنند. خدا خیرشون بده و سلامتی...
    • سهیل IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      13 4
      خواهر سلام. عزیزانی که با غذا دادن دستی به روباه موافق هستند لطفا :((ویدئو لحظه باورنکردنی زنده شدن یک روباه یخ‌زده در سنندج)) در همین سایت مشاهده کنند.
    • خدا ناظر است بخوانید خودتان قضاوت کنید پاسخ دهید IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 9
      سلام.فقط 5 نفر پاسخ منطقی دادن.سوسکها 300 میلیون سال قبل از دایناسورها وجود داشتندو به راحتی منقرض نمیشن فایده سوسک فاضلاب چیه؟از موادفاسد تغذیه می‌کنند و سرشار از نیتروژن هستند منبع غذایی باارزشی برای پرندگان .. نقشی اساسی را در چرخه نیتروژن دارد.کار خدا بی حکمت نیست.به روباه دستی غذا دادن اصلا خوب نیست.اگر خوراک پخته یا خام باشد هر دو سو ضرر است به فرض کار پسندیده اهالی روستای گرمی همین استان باید منبع طلائی گرگ و سیاهکل و دیلمان خرس را به منازل دعوت کنن.در طبیعت صرفا نژاد مقاوم حق زندگی دارد این قانون الهی است با وجود 10 ماه سکونت در منزل خوی خود را از دست داده و این چهار قلاده محکوم به مرگ هستند.جز حیوانات اهلی رابطه ای بین انسان و حیوان وحشی معنی ندارد. مربی سیرک بعد از بیست سال توسط شیر دست آموز خود خورده میشود.کسانی که از چند ثانیه ویدئو درست یا غلط احساس خوبی دارند آیا از مرگ آنها هم خوشحال میشوند. حیواناتی که میمیرند دلایل بسیار زیادی دارن یکی کمبود غذا است.با ورود انسان به هر دلیل به چرخه حیات وحش ما خسارت بزرگی به آنان وارد میکنیم.مطالعه کنید به وجدان خود پاسخ دهید.
    • Av IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      6 11
      خدا ناظر است بخوانید با توجه به تحلیلی که شما داشته اید این روباها محکوم به مرگ هستند یا دست اموز می شوند وبعلت همنشینی با انسانها از بین می روند و یا از سرما وگرسنگی جان می دهند و نباید کمکشان کرد‌ واینکه با دنیا و نوع نگاهی که به اهلی کردن و یا باغ وحشهای که برای درامد زایی و هزار یه منفعت دیگر چه باید کرد و اینکه اصلا در جایگاهی هستیم که برای تمام مردم دنیا چه مخالف و چه موافق نسخه بنویسیم و حق را فقط خود بدانیم.
  • فرهاد IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    66 6
    درود بر شرف وانسانیت تون
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      10 1
      اطلاعات ما داین گونه مواقع بسیار کنه ولی چیزی که مسلم باید به بقای حیوانات اهمیت قائل شده وهر کاری از دستمان بر میاد انجام بدیم من به نوبه خود از این هموطن تشکر میکنم
  • دکتر دامپزشک IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    43 17
    با سلام و احترام به همه عزیزان.در 35 سال سابقه کار در حیات وحش ایران عرض میکنم. حرکت این شهروند از دیدگاه دوستان کاری خیر خواهانه است. دستی غذا دادن به حیوانات مخصوصا خانواده گربه سانان یا سگ سانان محبت نیست.ظلم آشکار است. نزدیک شدن این گونه حیوان در زندگی انسانها خسارت بسیار زیادی در بر دارد. اولین مشکل از دست دادن غریزه تهیه غذا در طبیعت از سوی حیوان است. که ضربه بزرگی به چرخه زیست محیطی وارد میشود و نظم زالد و ولد پرندگان ضعیف و مسن و دارای ژنتیک غیر متناسب افزایش پیدا میکند و پرندگان سالم و گونه های در انقراض رشد سریعتری پیدا میکند .به زبان ساده این روباه جوان در فیلم از نوع کمیابی است و دیگر قادر به تغذیه در محیط طبیعی نیست در آخر مجبور به تلف شدن خواهد شد یا فرمان غریزه خود به ماکیان موجود در محل نگهداری یا همسایگان روی می آورد . حیوانات تربیت الهی شده اند ولی ما انسانها احساسی عمل میکنیم. یک گنجشگ با وزن کمتر از 50 گرم تحمل سرما را تا منفی 20 درجه زیر صفر را دارد. انسان با پوشش مناسب در همین محیط قطعا خواهد مرد. به احترام محیط زیست و بقای حیوانات احساسی عمل نکنیم
    • mardan khan SE ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      21 2
      چرخه زیست محیطی ما آدمها درست هست که تا مال حیوانات درست باشه. آدمش غذا نداره چه برسه حیوانات.
    • آریا. IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      23 7
      آقای دکتر ، حیواناتی مثل روباه تربیت نمی شوند بلکه شرطی می شوند و مسلما روباه با غریزه اعتماد ناپذیری با دو سه بار غذا گرفتن از دست ، نه به دیگران اعتماد می کند و نه عادت به شکارش را از دست می دهد ،این هوش فطری و غریزه بقای حیوان بوده که با توجه به موج سرما و برف و بوران غیرمترقبه خود و خانواده‌اش را به مکانی امن هدایت کرده ولی قرار نیست به صرف دو سه بار غذا گرفتن از دست ، همین توقع را از دیگران داشته باشد
    • مهناز IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      11 4
      من با نظر شماموافق نبستم چون حیوان از یخ وسرما پناه آورده در کانادا خرس ها وگوزن ها به شهر ها میاین واز باغچه وغذا استفاده میکنند وبه محض فصل گرما به جنگل باز میگردند این انسانیت هست که به پرندگان وسگ وگربه در فصل سرما کمک کنیم
  • منصور IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    30 10
    دوست عزیز، ۳۵ سال سابقه کاری تان محترم، اما این حیوان از سرمای و برف بیش از حد پناه آورده از روی ناچاری.
    • وجدان IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      10 2
      منصور عزیزم ای کاش یک مرتبه با دقت میخوندی
    • راحله IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 6
      اقای عزیزانگار شما اصلا توی این دنیا زندگی نمیکنید کدوم طبعیت اگه طبیعتی بود که این همه جانور منقرض نمیشد کارشما درسته که حیوانات رو درباغ وحش نگهداری میکتین؟ چرا اشتباه خودتون بهرچشمتون نمیاد نگهداری حیوانات در باغ وحش ظلم هست واون دنیا جوابگو هستین به هردلیلی نه کمک به یه حیوان گرسنه بهتره شماهم به جای درس دادن به دیگران شغلتون عوض کنین من باغ وحش نمبرم زندانی شدن حیوانات بی گناه ببینم ولی هرجا سگ وگربه گرسنه ببینم کمک میکنم جون طبیعتی نمونده براشون با اینهمه جنگل خواری و نابودی طبیعت
  • ۱ IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    14 6
    اینکارشما ستودنیست امیدوارم کارهایی اینچنینی درجامعه همگانی بشه تاحیوانات درکنار انسانها حس آرامش داشته باشند نه ترس که قطعا با دیدن آن احساس آرامش به انسان هم منتقل خواهد شد.
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 2
    دممتون گرم
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 2
      واقعا درست فرمودین
  • تورج IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 3
    قسمتی از نظر دامپزشک قابل قبول است اساسا ترس حیوانات از انسان باعث بقای آنهاست .اما درشرایط جوی خاص درتمام دنیا حتی در کشورمان حیوانات بطور دستی تغذیه می‌شوند حتی گوشتخواران.ودر سرمای غیر عادی پناه ندادن عدم تامین خوراک وجلوگیری از یخ زدگی غرق شدگی ویا آتشسوزی مساوی است با مرگ حیوانات .الان یوزهای ایرانی به علت عدم دسترسی به منابع آب و خشکی چشمه ها و ندادن حق آبه طبیعت درتابستان درخطرند.شرایط جوی واقلیمی تابع این قانون نیست
    • محقق IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 1
      تورج عزیزم کجای کره زمین مخصوصا ایران در سرما و کمبود خوراک به حیوان گوشتخوار دستی غذا میدهند. (به جز مراکز پژوهشی و باغ وحش) .عرف ایران در زمان سرما صرفا با کمک مالی سازمان ها و دوستداران حیات وحش در مناطق حفاظت شده به خانواده سم داران انواع علوفه خشک توزیع میشود. استدعا دارم اطلاعات غلط به مردم ندید. دستتان را میبوسم.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 7
    درود و هزار درود بر شما خانواده حیوان دوست.خداشاهده نمیدونم چطور از شما تشکر کنم
    • مسعودقدیری کیوی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 4
      آقای محقق شما چطورباقاطعیت نظرتورج رو رد می کنید؟مگه سازمانهای زیربط درقاره هاازشما مجوز تغذیه دستی برای حیوانات رامی گیرند؟شمااگرطالبیداجازه بدیدچندین فیلم دراین رابطه به واتسابتون بفرستم تامشاهده کنید که چطوربه گوشت خواران غذامیرسانندولی به صورت حرفه ای ولی مردن فکرنمیکنندکه وقتی به سگ وگربه چربی های مرغهائی که خریده اند را به صورت مکررمیدهند حیوان بیچاره بیماری کبدچرب گرفته ومیمیرد که البته بحث دراین موارد نه تخصص ونه حرفه بنده هست .البته ازنظریه بنده مکدر نشوید.قدیری گیوی.
    • کارمند بازنشسته محیط زیست IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      3 0
      قدیری عزیزم سلام . محقق کاملا درست میگه. تجربه و تحصیلات من میگه نیاز به ارسال فیلم نیست. با یک جستجو در گوگل از منابع علمی معتبر میتوانید مطالعه و خودتان قضاوت نکید.سازمان های جهانی به صورت علمی کار میکنند و توسط اساتید و محققین به نام فعالیت میکنند و تابع هیچ شخص یا سازمانی نیستند : مانند WHO/FAO/FDA که به سلامت مردم تحت هر شرایطی میپردازد .در ایران کدام نهاد به گربه ها چربی مرغ میدهند که بنده خبر ندارم راهنمائی بفرمائید ممنونم مردم از دلسوزی این کار را انجام میدهند که اینئ موضوع باعث ازدیاد گربه/سگ/موش/کلاغ و... در شهرهای بزرگ شده .بنده در دوران خدمتم متاسفانه شاهد بود بانوان محترمه ایرانی که باردار بودند و فوبیا ترس از این گونه حیوانات را داشتند دچار سقط جنین شدند.خانم باردار با نزدیک شدن گربه یا سگ حتی موش به خودشان دچار سقط و صدمات شدید روحی و روانی برای خود و جامعه شدند. بر عکس داریم خانمهائی که در منزل هم از نژادهای مختلف گربه نگهداری میکنند.همه یکسان نیستند نمیشه یک نسخه واحد برای همه داد. مزید اطلاع ساختار گوارش گربه سانان به دلیل نوع تغذیه دچار کبد چرب نمیشن. شرمنده شما
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 1
    ما انسانها باتخریب محیط زیست عملاکاری کردیم که دیگه غذایی واسه این زبون بسته هاپیدانشه واونا مجبورن واسه تهیه غذا به خونه هاپناه بیارن
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    9 4
    دمت گرم بزرگوار
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 3
    بهترین کار باقیمانده غذای خود را در سطل زباله نندازید حتی یک دانه برنج زمستان هست و پرندگان و حیوانات گرسنه اند به آنها بدهیم
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 3
    دمتئن گرم سفره تون پربرکت
  • حرفشنو IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 0
    از حرف های آقای سجاد مشخصه که آن روباه مهمان چند ماهه هستند و بحث سرما و پناه آوردن نیست .خود کلیپ هم گویا است که روباهه با افراد آشناست .
  • ناشناس IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 5
    با نظر دکتر اصلا موافق نیستم. در شرایط اضطراری هیچ قاعده و قانونی ارجحیت به جان انسانها و جان حیوانات و پرندگان نداره درشرایطی که این خانواده محترم ذکر فرمودند کارشان خداپسندانه و عاقلانه بوده است قطعا همانطور که دوستان مرقوم فرمودند این کار آن خانواده محترم واقعا جای قدردانی و تشکر داره و به نظر بنده بیشتر از سازمان عریض و طویلی به نام محیط زیست با بودجه های آنچنانی به طبیعت خدمت کردند
    • استاد دانشگاه IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      5 1
      با سلام. ضمن احترام برای جنابعالی. فرمایشات دکتر دامپزشک تماما منطقی و پایه و اساس علمی دارد. فرمودید (((در شرایط اضطراری هیچ قاعده و قانونی ارجحیت به جان انسانها و جان حیوانات و پرندگان نداره و کار این هموطن عزیز خداپسندانه و عاقلانه بوده))) اگر منظور حمایت از حیوان و غذا دادن در شرایط خاص جوی منطقه منظورتان است کاملا در اشتباه هستید . مزید استحضار موش برفی موجود در قطب تحمل سرمای منفی 40 درجه زیر صفر را دارد. و غذا هم پیدا میکند اکر غیراز این بود نسل پنگون/ روباه قرمز/ جغد برفی. و... تا الان از بین رفته بود. غذا دادن به روباه یعنی قتل چهار روباه. اخلاقا با آگاهی کامل تائید میکنم. در خصوص محیط زیست کم کاری کرده یا نکرده شک نکنید کم کاری های مشهودی بوده ولی ربط به ورود روباه به منزل ندارد.موفق باشید
  • کارمند بازنشسته محیط زیست IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 3
    آریا دوست عزیزم سلام. در کانادا بیشتر از 300 گونه جانوری کمیاب در دنیا وجود دارد. فقط 57 گونه در شهر کبک. خرس گریزلی که در کره زمین بی نظیر است. جغد برفی با حداکثر وزن 15 کیلو گرم .قو ترومپت با 11 کیلو وزن. و روباه قطبی با وزن کمتر از 20کیلو کرم در جزیره رانگل اقیانوس منجمد شمالی و سایر پرندگان و موشها با وزن کمتر 100گرم.بعضا در دمای منفی 35 درجه زیر صفر که از تصور ما خارج است در کمال آرامش به زندگی خود ادامه میدهند. فرمایشات دکتر دامپزشک مبنای علمی دارد.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 10
    درود بر شما
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 4
      سلام خسته نباشید به همه اساتید دکتر واستاد دانشگاه انسانی که وضع مالی خوبی داره وهمیشه شکمش پر هس فکر میکنه شکمه همه پره واونی که ناتوانه یا گرسنه هس نمیاد کمکش کنه زیر پاش له میکنه که زود از بین بره این حیوانم به اونی که غیرت وجدان این کارو داره پناه اورده آقای سواد دار ممنون
  • درسا IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 4
    خدا خیرتون بده
  • نمو IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 3
    این رفتار ها و الگو ها فققققط از یک انسان اصیل و نجیب سرمیزنه! شغل و سطح اجتماعی هم اثری روش نداره من حس میکنم فقرایی ک بعد از بدست اوردن خوراکی اون رو با چند سگ و گربه ووو تقسیم میکنن! ... بحث مذهب نیست! اما ....بد نیس بدونین ساز و کار های باقی مونده این دنیا داره بخاطر وجود اینگونه اشخاص هنوز....میچرخه!
  • غلام IE ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 1
    باسلام خودم چندوقت پیش یک روباه به دام انداختیم وگرفتیمش باورکنیدبازنجیربستمش رفتم داخل خونه برگشتم 5دقیقه هم نشد زنجیرو بادندوناش معلوم بود جویده بود وفرار خیلی خطرناکه مواظب بچه ها باشید
  • طالبی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 8
    ساغول .سلام اولین به محله معجز اردبیل
  • طاها IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 4
    افرین کاردرستی کردی ..انهاهم مثل ما حق حیاط دارن نباید مورد ازارواذیت قرادهیم انشالله هوامساعد خواهدشد..
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 3
    وای خدای من .فداش بشم .کاش همه آدمها مث شما قلبی رئوف داشتن
  • ۹۹۲ IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 3
    چه نازه
  • حمید IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 2
    به هرحال دمت گرم که با این کار انسانیت خودت را نشان میدی
  • شهرام IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 3
    نظر دوستان جالب بود. راستش با توجه به کمیابی این گونه از حیات وحش و تجاوز انسان به طبیعت و زیست محیط حیوانات و خارج کردن وضع از حالت طبیعی، نمی توان قاطع گفت که کمک کردن به این نوع اشتباه است. اگر یک پارک جنگلی بزرگ مورد حمایت بود مثل برخی نواحی افریقا شاید بشود چنین گفت. قیاس ایران با کانادای وسیع هم اشتباه است. این روباه هم بنا به غریزه ی خود که حفظ زندگی ست چاره ای نداشته جز پناه اوردن و اگر طعمه ای وجود داشت قطعا می رفت شکار می کرد.
    • طرفدار محیط زیست IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 0
      برادر کسی ایران را با کانادا مقایسه نکرد : جان من مطلب کامل بخونید بعد جواب بدید عنوان کردند در کانادا بیش از ... نوع موجودات کم نظیر هست که در سرمای زیاد میتونند زندگی کنن کاری به اندازه و وزن ندارد. داداش جز کانادا شما کجای دیگه خرس گریزلی میبینی ما هم ببینیم. میگه موش 100 گرمی با بزرگترین خرس در دنیا زندگی میکنند و زنده هستند .امار روباه در ایران همین 4 قلاده است و فقط این منطقه سرد است کم لطفی نکنید با فرمایش جنابعالی یک روباه در زرینه اوباتو در استان کردستان نباید زنده یاشد
  • Paris ghanbary IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 1
    #انسانیت -هنوز -زندست
  • سعید IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 2
    با تشکر از این شهروند همشهری که واقعا براش و برای این قبیل آدمها باید افتخار کرد و دعاگویشان شد! توسعه فرهنگ زیست محیطی در بین مردم و هموطنان یکی خرسند کننده ترین اخباری است که آدم را خوشحال ومسرور میکند. خدا خیرش دهد و دمش گرم. 🙏⚘🤲🏵🙏
  • محمدفرشته خوی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 2
    خدایی دمشون گرم.انسانیت داشته باشیم و به حیوانات زبان بسته کمک کنیم چه بسا خداوند ۱۰برابرشو به ما کمک میکنه
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 3
    درودخدابرچنین انسانهای فرشته وآسمانی که وجودشان دمیدن جان به کالبدحیوان وحضورشان مالامال ازعواطف واحساسات پاک انسانیست
  • فرهاد IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    2 2
    اقا خداوکیلی کاری به هیچی ندارم ولی طرف تو روستا عجب خونه زندگی داره دمش گرم
  • US ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    8 0
    تشکر .حیوانات وحشی بخصوص روباه کنترل کننده موش‌ها است
  • خدیجه IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    2 2
    چقدهم معدبه معلومه خیلی گرسنش بوده بیچاره خیلی هم دوست داشتنی من خودم خیلی حیوناتودوست دارم ولی خونه نگهداری نمیکنم
  • mjm1973 IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 2
    خدا عمرت بده مرد
  • عادل افسرنام IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    2 2
    خدا زیادترش کنه باغ بزرگتری داشته باشی خیلی ادم خوش قلبی هستی تو لیاقت همه چیز داری بامرام
  • میر سلطان IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 2
    کار‌خدا پسندانه کرده اند ، آفرین بر چینین انسانهای فهمیده .
  • ناهید IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    7 2
    آفرین ،درود بر شرف و معرفت شما،،،کاش همه یاد بگیرن ،شما انسان واقعی هستین، اشکم درومد کلیپ این روباه زبون بسته رو دیدم،،،یادمه قدیما، یه روباه توی باغ مون دقیقا اومد روبروی من که داشتم غذا میخوردم ایستاد و من بهش غذا دادم ،،
  • علیرضا خلیل پور IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 2
    بسیار بسیار عالی و آرامبخش بود.درود به این دوست محترم آفرین
  • امیر IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    6 2
    اون عزیزانی که میگن این کار درست نیست و چرخه طبیعت بهم میخوره بله تا حدودی حق با شماست ولی بعضی مواقع شرایط بحرانی میشه و حتی حیوانات هم تحمل گزروندن اون شدت از سرما و بی غذای رو ندارن درثانی تحمل هوای منفی ۲۰درجه نیاز به سوخت ساز و مصرف کالری بیشتر در حیوانات داره و اگر غذای برای تامیین این میزان انرژی و کالری پیدا نکنن بدون شک تلف خواهند شد پس انجام این کار خدا پسندانه در چنین شرایطی حتما صحصح میباشد و مطمعن باشین نتیجه این عمل انسانی بازتابش در زندگی فرد بر میگرده کیا به چاکرات اعتقاد دارن
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    6 2
    احسنت خیلی کیف کردم .خدا همیشه یاور شما باشد
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    5 1
    به نظر من ما انسان هستیم درک وشعوری خداوند به ما داده مختص خودمان نباید باشد در کمک به حیوانات و پرندگان استعدادمان را بکار ببریم به هر حیوان پرنده چرنده و انسانهای ضعیف تر از خود کمک کنیم