آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درخواست‌ها برای اعمال فوری تحریم‌های اقتصادی بر ضد روسیه را بر مناقشه اوکراین را رد کرد.

Blinken

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره بلینکن گفت اعمال فوری تحریم‌ها توانایی غرب برای بازدارندگی از حمله بالقوه روسیه را بر ضد اوکراین را تضعیف خواهد کرد.

تمرکز شمار زیادی از نیروهای روسیه در مرز با اوکراین نگرانی کشورهای غربی درباره تهاجم این نیروها به اوکراین شده است. کشورهای غربی تهدید کرده‌اند، در صورتی که چنین تهاجمی رخ دهد، تحریم‌هایی با اثرات اقتصادی شدید بر ضد روسیه را اعمال خواهند کرد. مسکو داشتن طرحی برای حمله به اوکراین را رد کرده است.

 بلینکن در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان در روز یکشنبه گفت: «هنگامی که موضوع تحریم‌ها مطرح است، هدف از این تحریم‌ها بازدارندگی در برابر تهاجم روسیه است. اگر این تحریم‌ها هم اکنون اعمال شوند، اثر بازدارنده‌شان را از دست می‌دهند.»

بلینکن گفت، اگر حتی «یک نیروی روسی اضافی به شیوه‌ای تهاجمی وارد اوکراین شود»، پاسخی شدید را  از جانب غرب را برخواهد انگیخت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هفته پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست گفت از اعمال فوری تحریم‌ها حمایت می‌کند و نمایندگان حزب مخالف جمهوریخواه در کنگره آمریکا هم روز یکشنبه از این نظر حمایت کردند.

سفارت آمریکا در اوکراین روز شنبه رسیدن نخستین بسته حمایت امنیتی ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای اوکراین به کی‌یف را اعلام کرده بود.

روسیه اتهامات انگلیس را رد می‌کند

از طرف دیگر، وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه ادعای انگلیس درباره اینکه کرملین قصد سرنگونی دولت اوکراین و جایگزینی آن با یک دولت طرفدار خودش را رد کرد. کرملین می‌گوید این اتهامات کاملا دروغ هستند و هدفشان انتشار اطلاعات نادرست است.

وزارت خارجه انگلیس می‌گوید شواهدی در دست دارد که چند نفر از سیاستمداران پیشین اوکراین با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در ارتباط هستند و یوگنی مورایف، یک نماینده سابق مجلس به عنوان رهبر بالقوه این دولت جایگزین در نظر گرفته شده است. به گفته دولت انگلیس، این سیاستمداران در طرح‌ریزی برای حمله به اوکراین دخیل هستند.

مورایف هم در واکنش به این ادعای دولت انگلیس در یک تماس ویدئویی گفت: «امروز صبح من همه این اخبار درباره این نظریه توطئه را خواندم: این ادعا کاملا بی‌پایه هستند.»

مورایف هر گونه تماسی با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه را رد کرد و گفت این نظر که او متحد کرملین است، «ابلهانه» است، چرا که او از سال ۲۰۱۸ مورد تحریم روسیه قرار گرفته است.

کد خبر 652221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha