شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

یک کمپین جدید تحت حمایت دولت بریتانیا از غول‌های فناوری می‌خواهد که از رمزگذاری سرتاسری (E۲EE) پیام‌های ارسالی در پیام‌رسان‌ها جلوگیری کنند.

رمزگذاری

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت بی‌بی‌سی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مانند واتس‌اپ و سیگنال در حال حاضر از E۲EE استفاده می‌کنند و متا قصد دارد آن را در فیسبوک مسنجر خود مستقر کند، اما کمپینی با نام No Place to Hide (جایی برای مخفی‌کاری نیست) می‌گوید که چنین کاری تشخیص کودک آزاری را دشوارتر می‌کند.

هنگامی که پیام‌ها با استفاده از E۲EE ارسال می‌شوند، فقط فرستنده و گیرنده می‌توانند آنها را بخوانند، نه مجریان قانون یا صاحبان برنامه. با این حال، متا معتقد است که می‌تواند از کودکان بدون ایجاد تغییر در رمزگذاری محافظت کند.

با راه‌اندازی این کمپین در روز سه‌شنبه گذشته، یکی از سخنگویان حالا می‌گوید که راه‌اندازی E۲EE «مثل خاموش کردن چراغ‌های توانایی شناسایی آزار جنسی کودکان به‌صورت آنلاین» است. آنها می‌گویند: «ما از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌خواهیم که تعهد عمومی بدهند که تنها زمانی رمزگذاری سرتاسری را اجرا خواهند کرد که با استفاده فناوری اطمینان حاصل کنند که ایمنی کودکان در نتیجه چنین کاری به خطر نمی‌افتد.»

این کمپین اضافه کرد که می‌خواهد با شرکت‌های فناوری همکاری کند تا راه‌حل‌هایی پیدا کند که از کودکان و حریم خصوصی محافظت کند. این کمپین می‌گوید ارقام مرکز ملی ایالات متحده برای کودکان گم‌شده و استثمارشده (NCMEC) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۱.۷ میلیون گزارش از مطالب سوء استفاده جنسی از کودکان در سراسر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

آنها می‌گویند که داده‌های NCMEC نشان می‌دهد که اگر گسترش رمزگذاری بیشتر متوقف نشود، هر سال ۱۴ میلیون گزارش مشکوک به سوء استفاده جنسی از کودکان ممکن است از بین برود. این کمپین توسط گروهی از موسسات خیریه بارناردو، بنیاد لوسی فیتفول، بنیاد ماری کالینز و شرکت فناوری ایمنی SafeToNet رهبری می‌شود. و از ائتلافی متشکل از مدیران ایمنی کودکان، موسسات خیریه، کارشناسان فناوری و بازماندگان سوء استفاده جنسی از کودکان تشکیل شده است که توسط شرکت ارتباطات M&C Saatchi گردهم آمده و توسط وزارت کشور حمایت می‌شوند.

دولت کمک به مجرمان را انتخاب کرده است

بسیاری از کارشناسان این ایده را زیر سوال برده‌اند که هم می‌توان رمزگذاری ایمن داشت و هم محتوای پیام‌های رمزگذاری‌شده را برای جلوگیری از موارد مختلف کودک آزاری بررسی کرد. جیم کیلک، از سازمان مبارزات دیجیتالی Open Rights Group، می‌گوید که از نظر فنی چنین کاری غیرممکن است و هر گونه تضعیف رمزگذاری کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهد. او در این خصوص گفت: «رمزگذاری از ما در برابر کلاه‌برداری، باج‌گیری و سوء استفاده مجرمانه از پیام‌های شخصی محافظت می‌کند، بنابراین دولت باید با این واقعیت روبرو شود که کمک به مجرمان را انتخاب می‌کند.»

سیاران مارتین، رئیس سابق مرکز امنیت سایبری ملی، در یک سخنرانی در ماه نوامبر گفته بود: «این ایده که هم امکان دارد رمزگذاری سرتاسری کارکرد خوبی داشته باشد و هم به مجریان قانون دسترسی هدفمند به پیام‌ها بدهد، «کمال‌گرایی تکنولوژیکی» است.

سردرگمی انگلیسی‌ها

با این حال، وزارت کشور هم می‌گوید: «دولت بریتانیا از رمزگذاری پشتیبانی می‌کند و معتقد است که E۲EE می‌تواند مسئولانه و به‌گونه‌ای اجرا شود که با امنیت عمومی سازگار باشد. دیدگاه ما این است که حریم خصوصی آنلاین و امنیت سایبری باید محافظت شود، اما این موارد با اقدامات ایمنی که می‌تواند از کشف بهره‌کشی و سوء استفاده جنسی از کودکان اطمینان حاصل کند، سازگار است.»

در حالی که کمپین به صراحت آن را بیان نمی‌کند، نگرانی کلیدی دولت، انتشار برنامه‌ریزی شده E۲EE توسط متا در پیام‌های مستقیم فیسبوک و پیام‌رسان اینستاگرام بوده است؛ طرحی که غول فناوری تا سال۲۰۲۳ آن را به تعویق انداخته است. متا استدلال می‌کند که می‌تواند رمزگذاری را بدون تغییر در حالی که سیستم‌های دیگر را برای ایمن نگه داشتن کودکان به کار می‌گیرد، راه‌اندازی کند.

آنتیگون دیویس، رئیس ایمنی جهانی این شرکت در این رابطه می‌گوید: «اکثریت قریب به اتفاق بریتانیایی‌ها در حال حاضر به سرویس‌های پیام‌رسانی متکی هستند که از رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کنند تا از هکرها، کلاهبرداران و مجرمان در امان باشند. ما در مورد نیاز به اقدامات ایمنی قوی که با رمزگذاری کار می‌کنند موافق هستیم و این موارد را در برنامه‌های خود قرار می‌دهیم.»

این شرکت اشاره کرد که پیش‌تر پروفایل‌های مشکوک را ممنوع کرده است، بزرگسالان را در ارسال پیام به کودکانی که با آنها ارتباطی ندارند محدود کرده و حساب‌های زیر ۱۸سال را خصوصی یا «فقط دوستان» کرده است.

این شرکت تصریح کرد که در حال کار با کارشناسان و مجریان قانون است و زمان خود را صرف راه‌اندازی صحیح E۲EE می‌کند.

موضوع سیاسی پیام‌رسان‌ها

بحث E۲EE سال‌هاست که با بحث‌های شدید بین سیاست‌گذاران در سراسر جهان و مبارزان حریم خصوصی در جریان بوده است. در همین حال اکثر ما توجهی به آن نکرده‌ایم. همه ما امثال واتس‌اپ و سیگنال را در زندگی روزمره خود پذیرفته‌ایم، هیچ‌کدام عاقلانه‌تر از این نیست که این برنامه‌ها اکنون بخشی از میدان نبرد در یک مبارزه بزرگ در بریتانیا و دنیا هستند. با توجه به اینکه میلیاردها نفر در حال حاضر از برنامه‌های E۲EE استفاده می‌کنند، برخی استدلال می‌کنند که جوجه در حال حاضر از قفس پریده است. پر واضح است که دولت احساس می‌کند تا زمانی که متا این فناوری را در پیام‌رسان پیاده‌سازی نکند، نبرد واقعا شکست خورده نیست. اما از نظر بسیاری از کارشناسان امنیت سایبری، چیزی که درخواست می‌کند غیرممکن است.

آنها می‌گویند اگر یک به اصطلاح «در پشتی» در فناوری E۲EE تعبیه شده باشد، خودش سیستم را تضعیف خواهد کرد. بنابراین پس از سال‌ها تلاش برای متقاعد کردن مستقیم غول‌های فناوری، امید این است، جذابیت گسترده برای عموم چیزی باشد که در نهایت متا و دیگران را متقاعد می‌کند، راه جدیدی را در اطراف سیستم ابداع کنند که مقامات را راضی کند یا داستان رمزگذاری سرتاسری را یک بار برای همیشه به پایان برساند.

کد خبر 651784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha