گمرک ایران ضمن اعلام اینکه در روزهای گذشته بارش برف موجب اختلال در تجارت در برخی گمرک‌های مرزی شده است، در مورد جریان برفگیر شدن کامیون‌داران در مرز باشماق توضیح داد.

کامیون های در برف مانده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر با شدت گرفتن بارش برف، در مناطق مرزی و گمرک‌های مربوطه نیز اختلالاتی ایجاد شده است؛ به طوری که برخی ویدئوها و تصاویر در فضای مجازی نشان داد که کامیون‌هایی که حامل بار بوده و برای ورود و یا خروج از کشور در این مرزهای تجاری قرار دارند امکان جابه‌جایی نداشته و چند روزی است که معطل مانده‌اند، از جمله آن کامیون‌های نزدیک به مرز باشماق هستند که خواستار اقدام مسئولان نیز شده‌اند.

اینکه در حال حاضر در گمرک‌های مرزی شرایط به چه صورتی است از گمرک ایران مورد پیگیری قرار گرفت و در همین رابطه لطیفی، سخنگوی گمرک اعلام کرد که اکنون در مرز تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت در آذربایجان غربی فعلا به دلیل مسدود بودن جاده‌های منتهی به مرز و سقوط بهمن تا پاک سازی و بازگشایی مسیر، گمرک بسته است و امکان تبادل کالا در روز جاری وجود ندارد. با این حال راهداری در حال بازگشایی جاده بوده و با وجود هوای آفتابی، سقوط بهمن در جاده‌ها موجب بسته شدن راه و عدم امکان عبور و مرور شده است.

به گفته وی بازارچه‌های مرزی شوشمی و شیخ‌صله در کرمانشاه نیز به دلیل بارش برف و قطعی برق فعلا بسته است که راهداری و دستگاه‌های ذیربط در حال فعالیت برای بازگشایی هستند که به نظر می‌رسد به زودی امکان تبادل کالا فراهم شود.

تحصن کامیون‌داران در نزدیکی گمرک باشماق

وی در مورد ماجرای گمرک باشماق و انتشار تصاویری که کامیون‌داران خواستار ورود مسئولان بودند توضیح داد: این کامیون داران در تیرپارک ترانزیتی و در یک کیلومتری گمرک باشماق قرار دارند که این محوطه تحت کنترل گمرک نیست و از سویی باید اشاره کرد که تعدادی از این کامیون‌داران طی چند روز گذشته به دلیل پایین بودن هزینه حمل در آنجا تحصن کرده بودند که به تازگی به آن پایان داده‌اند. با این حال امکانات در اختیار آن‌ها قرار داشته است.

برای توضیح بیشتر در مورد جریان گمرک باشماق نیز حق پناه، مدیرکل این گمرک توضیحاتی ارائه کرد که طبق آن، طی چند روز اخیر در دو مرحله یک بار ۹۰ سانتی متر  و بار دیگر حدود ۴۰ سانتی متر برف باریده که به طور طبیعی عبور و مرور را مختل و متوقف کرده است. این در حالی است که با اقدامات صورت گرفته برف روبی در محوطه گمرک و از درب ورود تا خروج در حال انجام بوده و توانسته اند ۵۰ تانکر محموله سوختی که از گمرک سمت مقابل برای ورود به کشور تشریفات گمرکی آن‌ها نیز انجام شده بود ترخیص و وارد شود.

توضیح حق‌پناه نشان می‌دهد که برای بار دوم که بارش مجدد برف اتفاق افتاده بار دیگر شرایط را به سمت نامناسبی پیش برده اما در هر صورت برف‌روبی و پاکسازی محوطه ادامه پیدا کرده است تا بتوانند با ایجاد شرایط مناسب و البته همکاری طرف عراقی مبنی بر پاکسازی محوطه آن سمت و امکان تردد کامیون‌ها، ورود و خروج کالا صورت بگیرد.

ارائه خدمات به کامیون‌ها معطل شده

وی همچنین در مورد موضوع گیر کردن کامیون‌داران نیز اعلام کرد که آن‌ها در محوطه تیرپارک ترانزیتی در نزدیکی مرز باشماق قرار دارند و این درست است که چند روزی هم در آن محوطه معطل ماندند  ولی امکاناتی مانند رستوران و یا امکانات بهداشتی در اختیار آنها قرار داشته است؛ به طوری که حتی طبق مصوبه شورای تأمین مقرر شد که تمامی امکانات در اختیار کامیون‌داران قرار بگیرد از جمله اینکه در صورت نیاز سوخت گازوئیل برای کامیون و همچنین نفت سفید برای بخاری به آن‌ها ارائه شده است. حتی در مورد کامیون‌هایی که در نقطه صفر مرزی بوده و نیاز به گازوئیل داشتند نیز وزارت نفت سوخت لازم را به آن‌ها ارائه کرده است.

مدیرکل گمرک باشماق یادآور شد که این گمرک مقام اول ترانزیت خروجی  را دارد و طبیعی است که حجم کامیون‌های این گمرک بسیار بالا بوده و در شرایط بارندگی اخیر با مشکل مواجه شود اما به هر ترتیب اقدامات با کمک راهداری و سایر سازمان‌ها و مردم  در حال انجام است و امیدواریم که به سرعت تبادل کالا به شرایط عادی برگردد.

کد خبر 651668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    مگه این راننده ها عقل سلیم ندارن که تو این شرایط خطرناک جوی ‌، برف و کولاک میزنن به جاده؟؟
    • ناشناس IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 0
      صحبت نباشه برای اقتصادکشورمان رفتند
  • ناشناس US ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 3
    کمک رسانی مناسبی برای آنهاصورت نگرفته است،مسئولین مربوطه هم همه چیزراتکذیب میکنند
  • ناشناس IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 1
    اشتباه نکن داداش یا خواهر محترم هیشکی از زندگی کسی دیگه خبر نداره از دید شما اون راننده عقل نداشته ولی اون راننده از مجبوری رفته قصد داره چک داره زندگی خرج داره وگرنه هیچ تو این شرایط نمیرفت