دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

از آنجا که گاو و گوسفند‌ها با هر قیمتی تسلیم کارد سلاخی نمی‌شوند و قیمت گوشت، همچنان در سربالایی به سر می‌برد، مصرف فراورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس- برخلاف مضرات آنها برای سلامتی- همچنان بالاست.

البته دشمنی این فراورده‌ها با سلامتی باعث شد سوسیس و کالباس از مدرسه نیز اخراج شوند؛ به طوری که در سال تحصیلی جدید وجود آنها در بوفه مدرسه برای فروشنده عواقب ناخوشایندی به همراه دارد.

اما به هر حال این فراورده‌ها همچنان در سبد مصرف خانوار‌های مختلف وجود دارد. انواع ارزان آن در سبد دهک‌های پایین‌تر و انواع گران‌تر از گوشت نیز در سبد دهک‌های بالاتر خودنمایی می‌کند.

برخی افراد این خوشمزه دندانگیر را محصول مقتضیات جامعه مدرن و عجول می‌دانند، در حالی که تاریخ نشان می‌دهد مصرف آن به حدود 3 هزار سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

سومری ها، نخستین کسانی بودند که حدود 3هزار سال پیش از میلاد مسیح، سوسیس را تولید کردند. در کشور چین نیز حدود 589 سال پیش از میلاد، نخستین سوسیس از گوشت بز و بره تهیه شد.

حکایات تاریخی بر این نکته دلالت دارد که سوسیس یکی از قدیمی ترین غذاهاست و در کتاب های تاریخ یونان هم نام آن آمده است.

به هر حال این ماده غذایی از فهرست خرید برخی خانواده‌ها قابل حذف نشده است.

بنابراین باید به این توصیه‌ها توجه داشت که با اینکه فراورده‌های گوشتی مملو از مواد نگهدارنده و ضد فساد است اما کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند فقط برای مصرف همان روز از این مواد خریداری کنید.

سوسیس و کالباس جزء گروه غذایی گوشت‌ها محسوب می‌شوند ؛ بنابراین در شرایط مناسب حداکثر بیش از 2 تا 3 هفته امکان نگهداری ندارند.

در هنگام خرید باید به تاریخ تولید و انقضا و سلامت بسته بندی آن توجه کنید و به هیچ عنوان محصولات آسیب دیده را نخرید.همچنین  فراورده‌های گوشتی کارخانه‌های معتبر و دارای نشان استاندارد را تهیه کنید. 

برخی تصور می‌کنند هر چه سوسیس صورتی‌تر باشد سالم‌تر است در صورتی که هیچ یک از متخصصان تغذیه رنگ را ملاک سلامت آن نمی‌دانند.

کد خبر 65119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز