برتری پرسپولیس برابر ذوب‌آهن به ۶ دلیل فقط یک پیروزی ساده سرخ‌پوشان پایتخت نبود.

سیامک نعمتی

همهشری‌آنلاین - بهروز رسایلی

این فصل آنقدر بازی ضعیف و کم‌رمق از پرسپولیس دیده بودیم که باور نمایش عصر دوشنبه این تیم در فولادشهر دشوار به‌نظر می‌رسید.

پرسپولیس در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی ضمن ارائه یکی از بهترین بازی‌های چند سال اخیرش ۳ بر صفر به پیروزی دست یافت و مقتدرانه به جمع ۸ تیم نهایی پیوست. این اما فقط یک پیروزی ساده برای سرخ‌ها نبود و از جهات مختلف ارزش‌های خاص خودش را داشت. سوغات پرسپولیس از اصفهان بیش از یک صعود ساده بود.

افزایش خودباوری

با وجود همه ریزش‌ها، پرسپولیس هنوز بضاعت انسانی خوبی دارد؛ موجودی چشمگیری که حداقل برای نتیجه‌گیری در فوتبال باشگاهی ایران کافی است. با این حال سرخ‌ها این اواخر بخشی از اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده بودند و حتی در ساده‌ترین مسابقات هم با نتایج خفیف و به سختی به پیروزی دست می‌یافتند. آنها به‌شدت نیاز به یک برد شبیه پیروزی روز دوشنبه در فولادشهر داشتند تا اعتمادبه‌نفس خود را تمام و کمال بازیابی کنند. حالا پرسپولیس با یک برد مقتدرانه و دلچسب، جلوی یک رقیب سرسخت نشان می‌دهد همچنان توانایی آقایی کردن در فوتبال ایران را دارد و اصالتا شبیه آن تیمی نیست که جلوی فجرسپاسی و هوادار و پدیده هم دچار مشقت شد. این برد، قرمزها را از نظر روحی احیا خواهد کرد.

پیدا شدن ۲ گمشده

مصاف اصفهان اما مجالی برای بازیابی ۲ بازیکن خوب پرسپولیس فراهم کرد. احسان پهلوان که مدت‌ها از دیدرس هواداران خارج شده بود و حضور جسته و گریخته او در زمین هم با انتقادات زیادی مواجه می‌شد، برابر ذوب‌آهن در ترکیب اصلی قرار گرفت و نمایش بسیار خوبی هم داشت. مهم‌تر از او اما مهدی عبدی بود؛ یک ستاره فرصت‌طلب و بااستعداد که هرازگاهی بی‌دلیل و طولانی‌مدت مورد قهر یحیی گل‌محمدی قرار می‌گیرد. عبدی که در غیاب عیسی آل‌کثیر در ترکیب اصلی پرسپولیس به میدان رفته بود، چهره برتر زمین بود و ۲ گل خوب زد. واقعا حیف نیست او کم بازی کند؟

بازیابی وحید

نعمات پیروزی فولادشهر اما به همین مقدار خلاصه نمی‌شود؛ چه اینکه وحید امیری هم با گل بسیار زیبایی که در این مسابقه به ثمر رساند، به نوعی احیا شد. امیری از بهترین و زحمتکش‌ترین بازیکنان فوتبال ایران است، اما به دلایل مختلف طی هفته‌های اخیر افت کرده بود که اوج این داستان مربوط به گل به‌خودی او مقابل پدیده می‌شد. وحید اما گل اول بازی با ذوب را به زیبایی هر چه تمام‌تر به ثمر رساند تا دوباره در فرم روحی مطلوبی قرار بگیرد.

کلین‌شیت و حفظ برتری

ساختار دفاعی پرسپولیس این فصل بسیار آسیب‌پذیر بوده و این مسئله حسابی توجه منتقدان و هواداران را جلب کرده است. پرسپولیس امسال راحت‌تر از هر زمان دیگری گل می‌خورد و به‌ویژه در حفظ گل زده ضعیف عمل می‌کند. با این حال سناریوی اصفهان فرق داشت. پرسپولیس نه‌تنها در این بازی گلی دریافت نکرد، بلکه فرصت خاصی هم به تیم رقیب نداد. نکته مهم‌تر اینکه سرخپوشان در یک اتفاق کم‌نظیر، با وجود جلو افتادن از تیم رقیب رو به دفاع مطلق نیاوردند و سراسیمه به‌دنبال حفظ نتیجه نبودند. آنها فشار را حفظ کردند و ۲ گل دیگر هم زدند.

پیروزی خارج از خانه

پرسپولیس امسال به‌ویژه در مسابقات بیرون از خانه مشکل داشته است. پرسپولیس در نیم‌فصل اول از ۷ بازی بیرون از خانه تنها صاحب ۳ پیروزی شده است. آنها ۳ بار مساوی کرده‌اند و یک‌بار هم باخته‌اند. پرسپولیس در همه مسابقات غیرخانگی این فصل تنها ۹ گل به ثمر رسانده بود و این مسئله بیش از پیش ارزش پیروزی قاطع آنها در اصفهان را نشان می‌دهد.

رونمایی از تاجیک‌ها

بالاخره طلسم شکست و با حذف موانع مختلف، وحدت هنانوف و منوچهر صفروف برای دقایقی در نیمه دوم فرصت حضور در میدان را پیدا کردند. قطعا برای قضاوت در مورد آنها خیلی زود است، اما نمایش کوتاه این دو بازیکن در فولادشهر امیدوارکننده بود. به این ترتیب چرخه بازیکنان در اختیار یحیی گل‌محمدی هم بیشتر از قبل شد.

کد خبر 651123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حمزه IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    تیم پیروزی جلوی. کی بازی داشت ذوب اصفهان یا تارتار لنگی
  • احمد IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    1 0
    آقای تارتار دیگر حیا کن در این سال که مربی شده‌ای علنی به تیمهایت خیانت میکنی خجالت بکش تو باعث ننگ مربیان خوش نام ایران میباشد خیانت کار خود فروخته لنگی