کارشناسان برجسته بهداشت عمومی در اجلاس داووس می‌گویند دسترسی برابر به واکسن‌ در جهان بهترین راه برای خروج از مرحله فعلی پاندمی کرونا است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مایک رایان، رئیس بخش اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت در سخنانی درباره شکاف واکسیناسیون در جهان در یک جلسه مجازی «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس سوئیس گفت بیش از نیمی از  جمعیت جهان دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، اما فقط ۷ درصد جمعیت قاره آفریقا به طور کامل واکسینه شده‌اند.

او گفت:‌ «مشکل این است که پهنه‌های بزرگی از جهان به حال خود رها شده‌اند..اما واکسن‌ها مطلقا نقشی محوری دارند. در حال حاضر هیچ راهی برای خروج از پاندمی بدون توجه به واکسن به عنوان رکن محوری راهبردی وجود ندارد.»

به نظر می‌رسد کشف سویه اُمیکرون در جنوب آفریقا از این ادعا حمایت می‌کند که میزان‌های پایین واکسیناسیون می‌تواند زمینه‌ساز جهش‌های ویروس شود و سویه‌های جدید ویروس که به این ترتیب به وجود می‌آیند به کشورهایی انتشار پیدا می‌کنند که میزان‌های واکسیناسیون‌ بسیار بالاتری دارند.

جان نکنگاسونگ، رئیس «مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقا» در این جلسه گفت «قابل‌قبول» نیست که آفریقا از لحاظ پوشش واکسیناسیون فاصله بسیاری با کشورهای دیگر داشته باشد و  این وضعیت را نتیجه «فروپاشی همکاری و اتحاد جهانی» نامید.

او گفت: «تنها شیوه جلوگیری از ایجاد سویه‌های دیگر ویروس که تلاش‌های جهانی و پیشرفت‌های فعلی را به چالش می‌کشند، واکسیناسیون گسترده از جمله در آفریقا است.»

ست اف برکلی، مدیر عامل اتحادیه جهانی واکسن Gavi گفت گرچه عرضه جهانی واکسن از طریق برنامه کواکس با موانعی مانند ممنوعیت صادرات، ملی‌گرایی واکسن و عمل نکردن شرکت‌ها به تعهداتشان مواجه بود، وضعیت به آهستگی دارد بهبود پیدا می‌کند.

او گفت: «ما انتظار داریم یک میلیارد دوز بعدی واکسن به جای یک سال در طول چهار تا پنج ماه در دسترس قرار گیرند... چالش فعلی این است که اطمینان حاصل کنیم همه کشورها آماده دریافت آنها هستند.»

به گفته نکنگاسونگ که رئیس بزرگترین سازمان بهداشت عمومی آفریقا است، کشورهای آفریقایی مشکل تردید در واکسن زدن را ندارند، بلکه به دنبال حل مشکلات تدارکاتی واکسیناسیون هستند.

او گفت:: «همکاری بیشتر کلید پایان دادن به پاندمی است، چه این پایان دادن در سال ۲۰۲۲ باشد یا ۲۰۲۳»

کد خبر 651111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha