باستان‌شناسان مسیرهایی ۴۵۰۰ ساله را که مانند یک «شبکه بزرگراهی» به هزاران گور باستانی به خوبی حفظ‌شده در عربستان سعودی متصل هستند، کشف کرده‌اند.

tomb

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌میل پژوهشگران دانشگاه استرالیای غربی پس از بررسی‌های گسترده با استفاده از تصویربرداری ماهواره‌ای، عکاسی هوایی با بالگرد، بررسی‌های زمینی و حفاری این شبکه‌ راه‌ها و قبرها را کشف کردند.

کشف «شبکه بزرگراهی» ۴۵۰۰ ساله متصل به گورهای باستانی در عربستان

آنها یافته‌هایشان را در این باره در ژورنال Holocene منتشر کرده‌اند.

به گفته این پژوهشگران مردم این نواحی از هزاران سال پیش از وجود قبرها و مسیرها اطلاع داشتند، اما فقط پس از تصویربرداری ماهواره‌ای بود که گستردگی این شبکه هزاران کیلومتری را «مسیرهای خاکسپاری» نامیده شده است و در فواصل منابع آب قرار دارد، مشخص شد.

کشف «شبکه بزرگراهی» ۴۵۰۰ ساله متصل به گورهای باستانی در عربستان

این گورهای باستانی به شکل حلقه یا آویزه هستند. گورهای آویزه‌ای شکل «دنباله‌های زیبایی» دارند، اما گورهای حلقه‌شکل دارای سنگ‌چینی در وسط هستند که با دیواره‌ای به ارتفاع تا دو متر احاطه می‌شود.

این پژوهشگران با استفاده از تاریخ‌گذاری رادیوکربن نمونه‌های به دست آمده از ۸۰ قبر تاریخ ایجاد آنها را ۲۶۰۰ سال تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح یعنی عصر برنز تعیین کردند. آنها حدود ۱۸۰۰۰ قبر را در طول این شبکه مسیرها در منطقه «الاولی» و خیبر در شمال غرب عربستان مشاهده کرد.

این پژوهشگران می‌گویند این به اصطلاح «مسیرهای خاکسپاری» که شبکه‌های بزرگراهی زمان خود بوده‌اند، نشان می‌دهند جمعیت‌هایی که در ۴۵۰۰ سال پیش در شبه‌جزیره عربستان زندگی می‌کردند، پیوندهای اجتماعی و اقتصادی بیشتری نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد، داشتند.

به گفته این پژوهشگران حفاری‌های بیشتر و آنالیز باقیمانده‌های انسانی در این قبرها می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره این جمعیت‌ها به دست دهد.

کد خبر 651104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha