دانشمندان می‌گویند فوران عظیم آتشفشان زیرآبی مجاور جزایر تونگا در اقیانوس آرام جنوبی می‌تواند صدمات طولانی‌مدتی به محیط زیست این منطقه وارد کند.

Tonga

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آتشفشان «هونگا تونگا-هونگا هاپای» در مجاورت جزایر تونگا روز شنبه با انفجاری عظیم فوران کرد، ستونی از بخار، دود و خاکستر به هوا فرستاد و باعث هشدار سونامی در سراسر منطقه اقیانوسیه شد. دولت تونگا در نخستین بیانیه رسمی پس از این حادثه در روز سه‌شنبه اعلام کرد چندین نفر در جزایر این کشور زخمی و سه نفر کشته شده‌اند.

فوران‌ آتشفشان تونگا برای سال‌ها به محیط زیست آسیب می‌زند
خاکستر ناشی از فوران آتشفشانی خانه‌ها و درختان را در تونگا پوشانده است.

مجمع‌الجزایر تونگا شامل ۱۷۰ جزیره می‌شود می‌شود که ۳۶‌تای آنها غیرمسکونی هستند و در مجموع بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در این جزایر زندگی می‌:نند.

باران‌های اسیدی 

این فوران باعث آزاد شدن مقدار زیادی گازهای دی‌اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن شد که هنگامی در جو با آب و اکسیژن واکنش می‌کنند، به ریزش باران‌های اسیدی منجر می‌شوند.

دانشمندان می‌گویند احتمالا برای مدت‌ها در مناطق اطراف جزایر تونگا ریزش باران‌های اسیدی رخ خواهد داد که به آسیب گسترده محصولات کشاورزی خواهد انجامید.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ستون دود و خاکستر ناشی از آتشفشان به سمت غرب در حال حرکت است، بنابراین احتمالا مقداری از این باران‌های اسیدی نیز بر جزایر فیجی خواهد بارید.

مرگ ماهی‌ها

عکس‌های منتشرشده نشاندهنده پوشیده شدن این جزایر با قشری از خاکستر آتشفشانی است. خاکستر آتشفشانی برای حیات دریایی زیانبار است.

هفته‌ها پیش از فوران آتشفشان سازمان زمین‌شناسی تونگا درباره آلودگی آب دریا با مواد سمی آتشفشانی هشدار داده بود و اکنون این فوران وضعیت را بدتر کرده است. آب مملو از خاکستر در نزدیکی آتشفشان ماهی‌ها را از غذا محروم خواهد کرد و بسترهای تخم‌ریزی آنها را از بین خواهد برد. برخی از ماهی‌ها از بین خواهند رفت و برخی دیگر مهاجرت خواهند کرد. تغییرات بیشتر در ساختار کف دریا موانعی بر سر راه قایق‌های ماهیگیری ایجاد خواهد کرد.

بیشتر اهالی تونگا برای به دست آوردن غذا و گذران زندگی به ماهیگیری در اقیانوس وابسته هستند و دانشمندان می‌گویند مدت‌ها طول خواهد کشید تا صنعت ماهیگیری در این منطقه احیا شود.

از بین رفتن صخره‌های مرجانی 

خاکسترهای آتشفشانی همچنین باعث نابودی صخره‌های مرجانی در این منطقه می‌شوند. صخرعه‌های مرجانی تونگا حتی پیش از این آتشفشان نیز به علت شیوع بیماری‌ها و تغییرات اقلیمی در معرض تهدید بودند. شماری از صخره‌های مرجانی زیر رسوبات خاکسترهای آتشفشانی دفن خواهند شد. همچنین چنین فوران‌هایی باعث آزاد شدن مقدار زیادی آهن به درون آب می‌شود که می‌تواند باعث رشد بیش از حد جلبک‌های آبی-سبز و تخریب بیشتر صخره‌های مرجانی شوند.

نابودی صخره‌های مرجانی که به صورت حفاظ‌هایی طبیعی عمل می‌کنند، جزایر تونگا را بیشتر در معرض خطر بالا آمدن سطح آب دریا و توفان‌ها قرار می‌دهد و فرسایش سواحل آن تشدید می‌شود.

پس از فوران آتشفشان امواج سونامی با ارتفاع حدود ۱.۲ متر به سواحل جزایر رسیدند و سونامی‌های از علل شناخته‌شده تسریع فرسایش سواحل هستند. 

کد خبر 651067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha