افغانستان یکی از تولید کننده‌های بزرگ مواد مخدر در جهان و تامین کننده بازارهای سیاه است که در شش ماه گذشته با رشد حدودا چهل درصدی تولید، مجامع جهانی را نگران کرده بود. اکنون اما خود در دام دیو اعتیاد دست و پا می‌زند.

معتادان متجاهر کابل

به گزارش همشهری آنلاین، حکومت طالبان هر روز با چالش‌های بیشتری درگیر می‌شود و در حالیکه هنوز با مشکلات مربوط به فقر و گرسنگی روزافزون مردم دست و پنجه نرم می‌کند، با دیو اعتیاد نیز روبرو شده است.

مقامات طالبان، اغلب، معتادان به مواد مخدر را جمع آوری می‌کنند و به مراکز بازپروری می‌برند اما ظرفیت این مراکز پر شده است و افراد بی‌خانمان، گرسنه و معتاد در جوب‌ها جان می‌دهند. معتادان استفاده از مواد مخدر را راهی برای پنهان شدن از مشکلات لاینحل می‌دانند.

افراد معتاد به هروئین و متامفتامین در حالی چهره فرسوده کابل را تاریک کرده‌اند که راه حل طالبان این است که افراد را با ضرب و شتم و به زور از آب راه‌ها و زیر پل‌ها جمع آوری و به مراکز بازپروری منتقل کند تا در شرایط سخت زمستانی، از افزایش تلفات قابل مشاهده جلوگیری شود. برخی از این اجساد اما تا روزها روی زمین می‌مانند.

مرکز توانبخشی کابل، پایتخت، حدود ۳۵۰ کارمند دارد و می‌تواند حدود ۱۰۰۰ بیمار معتاد را تامین کند اما در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ معتاد به مواد مخدر در آن انباشته شده‌اند. تعداد انگشت شماری از مراکز توانبخشی نیز توسط موسسات خیریه خصوصی در شهرهای دیگر اداره می‌شود.

احمد ظاهر سلطانی، رئیس بیمارستان ابن سینا، از ارجاع معتادان متجاهر به بخش سم زدایی این مرکز درمانی خبر داد با این حال ظرفیت این بیمارستان نیز بسیار کم گزارش شده است.

افغانستان یکی از تولیدکنندگان اصلی هروئین و متامفتامین است. بیشتر مواد تولید شده به بازارهای سیاه جهان صادر می‌شود. تجارت مواد مخدر راهی برای گذران زندگی روستاییان این کشور است؛ بازرس ویژه ایالات متحده در افغانستان تخمین زد که طالبان ۶۰ درصد از درآمد سالانه خود را از مواد مخدر بدست می‌آورد.

پیش از این و در آغاز به قدرت برگشتن طالبان، سازمان‌های جهانی از افزایش تولید و مصرف مواد مخدر در این کشور ابراز نگرانی کرده بودند: رشد ۳۷درصدی کشت خشخاش در افغانستان

منبع: الجزیره

کد خبر 650948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    آفرین همشهری باز لغاتی مثل ضرب و شتم را عالی به طالبان چسبوندی به ماموریت تخریبت علیه طالبان ادامه بده البته اینجوری کار کنی حداقل مثل روش قبلیت تابلو نیست .