نماینده مجلس با تأیید آنکه توافق وین نوعی اقدام در برابر اقدام است، گفت: ما فقط در قبال تعهداتی که آنها می پذیرند، تعهد باید بپذیریم. ضمن آنکه همه تعهدات نیز باید برای ما موقت باشد یعنی این طور نباشد که ما تعهدات دائمی بپذیریم ولی آنها تعهدات شان موقت باشد.

جعفر قادری

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از نامه نیوز،  این روزها اخبار حکایت از نزدیک بودن توافق در وین دارد اما شکل و قالب آن هنوز مشخص نیست. روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی با بررسی چالش‌های موجود بر سر راه مسیر هیات‌های مذاکره‌کننده در وین، با استناد به اظهارات افراد نزدیک به جریان مذاکرات، تاکید کرد که احتمال رسیدن به یک توافق بر سر احیای برجام، وجود دارد. حال این سئوال پیش می آید که آیا این توافق نیز باید همچون برجام قبل از اجرا باید به تأیید مجلس برسد؟

جعفر قادری  درباره بررسی توافق وین در مجلس گفت: این توافق نیازی به تأیید مجلس ندارد. گروه اعزامی به وین می تواند در چارچوب مصوبات مجلس کارش را دنبال کند و هر جا نیاز باشد با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی می تواند کارها را پیش ببرد. شاید به هرحال ورود مجلس به ریز مسائل و موضوعات دیگر خیلی ضرورتی ندارد.
 
این عضو فراکسیون اکثریت مجلس درباره تفاوت توافق وین با برجام که به تصویب مجلس رسید، اظهار کرد: این توافق نیاز به بررسی در مجلس ندارد چون آن زمان که برجام در مجلس بررسی شد، قانون مصوب {درباره این موضوع} نداشتیم اما الان قانون مصوب داریم و هیأت مذاکره کننده می توانند در چارچوب قانون عمل کنند بنابراین دلیلی ندارد که ما بخواهیم به شکل جزیی ورود پیدا کنیم.

وی درباره مخالفت‌ها با توافق موقت یادآور شد: باید تلاش شود که توافقات دائمی شود و اگر نشد ما فقط در قبال تعهداتی که آنها می پذیرند، تعهد باید بپذیریم و نباید به هیچ وجه زیر بار تعهد دیگری برویم. ضمن آنکه همه تعهدات نیز باید برای ما موقت باشد یعنی این طور نباشد که ما تعهدات دائمی بپذیریم ولی آنها تعهدات شان موقت باشد.

قادری با تأیید آنکه توافق وین نوعی اقدام در برابر اقدام است، تأکید کرد: به هر حال ما باید از امکانات و ظرفیت هایی که مخصوصا در بخش تحقیقاتی داریم، استفاده کنیم. اگر آنها اجرای تعهدات شان را منتفی کنند ما نیز باید بتوانیم تعهدات مان را منتفی کنیم و عملا بتوانیم به جای اول برگردیم.

کد خبر 650941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha