با گسترش روزافزون فناوری اینترنتی ۵G، شرکت‌های بزرگ هواپیمایی آمریکا نسبت به اختلال این فناوری در عملکرد ناوگان هوایی هشدار دادند و از وقوع بحران «فاجعه‌آمیز و قریب‌الوقوع» در فرودگاه‌های این کشور ابراز نگرانی کردند. شرکت بوئینگ اما راه حلی ارائه کرد.

فرودگاه ناریتا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، خطوط بزرگ هوایی بزرگ ایالات متحده نسبت به گسترش فناوری ۵G هشدار می‌دهند و می‌گویند ممکن است باعث بی نظمی در پروازها شود.

مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل مسافری و باری ایالات متحده روز گذشته نسبت به یک بحران هوایی «فاجعه‌آمیز و قریب‌الوقوع» هشدار دادند. روز آینده قرار است سرویس جدید ۵G توسط دو شرکت های تک در این کشور مستقر شود.

سرویس جدید «C-Band» اینترنت ۵ جی می‌تواند تعداد قابل توجهی از هواپیماهای پهن پیکر را غیرقابل استفاده کند و به طور بالقوه امکان سرگردان شدن ده‌ها هزار آمریکایی را در خارج از فراهم خواهد کرد. 

خطوط هوایی امریکن ایرلاینز، دلتا ایر لاین، یونایتد ایرلاینز، ساوث وست ایرلاینز و ... در نامه‌ای نوشتند: «اگر مراکز اصلی ما برای پرواز آزاد نشوند، اکثریت مسافران و سیستم ناوبری اساسا زمینگیر خواهند شد».

این تداخل احتمالی بین اینترنت پرسرعت و پیشرفته ۵ جی و ابزارهای حساس هواپیما مانند ارتفاع سنج ممکن است به طور قابل توجهی عملکردهای کم دید را مختل کند. شرکت هواپیماسازی بوئینگ اما گفت که با همکاری صنایع و دولت می‌توانند راه‌حل‌هایی برای ایمن سازی ناوگان حمل و نقل هوایی در شرایطه جدید پیدا کنند.

دو شرکت AT&T و Verizon  سال گذشته تقریبا تمام طیف C-Band را در یک مزایده ۸۰ میلیارد دلاری به دست آوردند با این حال و به دلیل احتمال وجود خطر برای فرودگاه‌ها پیاده سازی اینترنت ۵ جی تا کنون به تعویق افتاده است. این دو شرکت معتقدند که فناوری C-Band تاکنون در حدود ۴۰ کشور دیگر بدون مشکلات تداخل هوایی مستقر شده است.

در مقابل شرکت‌های هوایی می‌گویند این مشکل می‌تواند سالانه بیش از ۱۵هزار پرواز، ۱.۲۵ میلیون مسافر و بار را تحت تأثیر قرار دهد و درخواست دارند این سیستم فقط تا فاصله ۳.۲ کیلومتری باند فرودگاه‌ها اجرا شود.

کد خبر 650906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha