محمود گبرلو معتقد است در نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر باید فضای آزادانه برای خبرنگاران فراهم شود.

محمود گبرلو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،  نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر از جمله بخش‌هایی است که در طول ادوار مختلف برگزاری این جشنواره همواره دستخوش تغییر شده است. یک سال افراد حاضر در این نشست‌ها را محدود کردند، سال دیگر پرسیدن سؤال توسط خبرنگاران را مکتوب کردند و یک سال هم تمام صورت مسئله شیوه برگزاری نشست‌ها را پاک کردند و دوباره آن را با شیوه سنتی برگزار کردند.

محمود گبرلو از جمله افرادی است که مقوله نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر را خوب می‌شناسد. شخصی که نه تنها از منتقدان سینمایی ایران است، بلکه از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر تا به امروز، چندین سال مسئولیت برگزاری این نشست‌ها را برعهده داشته است. سال‌هایی که هر کدام اتفاقات جدیدی را رقم زدند و حواشی متفاوتی داشته‌اند. این گفت و گو درباره نقاط قوت و ضعف این نشست‌ها با او انجام شده است.

شما با توجه به شناختی که از نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر دارید وضعیت این نشست‌ها را در طول ادوار مختلف جشنواره چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 من از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر به بعد تجربه برگزاری نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف را داشته‌ام. در کنارش به کشورهای مختلف نیز سفر کرده‌ام و نشست‌های خبری جشنواره‌های بزرگ فیلم در دنیا را مورد بررسی قرار داده‌ام. با تجربیاتی که به دست آورده‌ام می‌توانم بگویم که نشست‌های خبری هیچکدام از جشنواره‌های مطرح دنیا، شبیه به جشنواره فیلم فجر برگزار نمی‌شوند.

به نظر شما مشکل نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر کجاست؟

به نظرم مشکل بزرگ نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر در ادوار گذشته، نداشتن تعریف درست از نحوه برگزاری نشست خبری در یک جشنواره فیلم است. ما باید ابتدا یک تعریف درستی از نشست خبری داشته باشیم و آن را از نشست‌های تخصصی بررسی فیلم، تفکیک کنیم. نشست خبری همانطور که در تعریف‌های مختلف رسانه‌ای مطرح شده، نشستی است که پس یا پیش از یک رویداد برگزار می‌شود و اهالی رسانه سؤالات، انتقادات و پیشنهادهای خود را با مسئولان یا فیلمسازان آن رویداد یا فیلم مطرح می‌کنند، پاسخ آن مسئولان یا فیلمساز را ثبت کرده و در رسانه خود منتشر می‌کنند. این بسیار متفاوت است با نشست‌های تخصصی که در آن منتقدان سینمای ایران، فیلمی را تماشا می‌کنند و در فضایی آرام به تحلیل آن فیلم می‌پردازند.

اما شاهد حضور منتقدان در نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر هستیم؟

متأسفانه این موضوع درست است، برخی از منتقدان سینمای ایران در مکان نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده و اقدام به تحلیل فیلمی که پخش شده است، می‌کنند. به نظرم اتفاق شایسته‌ای نیست که یک منتقد در نشست‌های خبری حضور پیدا کند و سعی کند در حداکثر پنج دقیقه به مقوله مهمی چون نقد فیلم، بپردازد، در این اتفاق شأن منتقد رعایت نمی‌شود.

شکل مطلوب برگزاری نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر از نظر شما چگونه است؟

به نظرم باید فضایی آزادانه فراهم کنیم تا خبرنگار در نشست خبری بایستد و سؤال خود را مطرح کند. در هیچ جشنواره‌ای در جهانی مرسوم نیست که خبرنگار سؤال خود را درون یک برگه بنویسد و بعد آن برگه از صد کانال عبور کند و در نهایت به دست مجری نشست برسد، تازه مجری هم تصمیم بگیرد که آن سؤال را بخواند یا آن را کنار بگذارد، آن هم در شرایطی که اصلاً فیلمساز نمی‌داند خبرنگاری که سؤال را پرسیده داخل سالن حضور دارد یا نه.  

در نشست‌های خبری ما شاهد عدم پاسخگویی فیلمسازان به سؤالات خبرنگاران هستیم، شما این اتفاق را چگونه می‌بینید؟

وقتی فیلمسازی آزادانه دو ساعت فیلم می‌سازد و به نمایش در می‌آورد، هر خبرنگاری می‌تواند درباره فیلم، موضوع و قصه آن، سؤالات خودش را مطرح کند. فیلمساز هم وقتی پشت تریبون نشست خبری جشنواره قرار می‌کرد، مؤظف است به تمامی سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد. متأسفانه ما در نشست‌های جشنواره فیلم فجر شاهد این هستیم که فیلمساز یا عوامل و بازیگران یک فیلم در پاسخ به سؤال خبرنگار سکوت، توهین و تمسخر می‌کند. این صحنه یکی از اتفاقات زشت نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر است.

کد خبر 650458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha