آتش فشان تونگا در جزایر جنوب شرقی آسیا آنچنان عظمتی داشت که از فضا دیده شد و یک سونامی ایجاد کرد.

آتشفشان تونگا

به گزارش همشهری آنلاین، جزایر جنوب شرق آسیا در تمام طول کرونا، حدودا دو سال گذشته، از آسیب امواج این ویروس در امان مانده بودند اما بالاخره یک موج هولناک دامنگیر آنها شد. الجزیره با انتشار تصویری هولناک از فوران آتشفشان تونگا نوشت که «خسارت قابل توجهی» به بار آمده است.

نخست‌وزیر نیوزلند می‌گوید فوران آتشفشان روز گذشته منجر به سونامی شده است. این اظهارات آردرن صبح امروز و در حالی بیان شد که کشورهای اقیانوس آرام و گروه های بشردوستانه برای برقراری ارتباط با تونگا دچار مشکل شده‌اند، اتصال تلفن و اینترنت قطع شده و ۱۰۵هزار نفر ساکن این جزیره عملا غیرقابل دسترس شده‌اند.

جو این منطقه با لایه‌ای غلیظ از گرد و غبار آتشفشانی پوشیده و تاریک شده و سونامی قایق‌ها را به صخره‌های ساحل کوبیده است. ارتش نیوزلند قصد دارد یک هواپیمای شناسایی را «به محض اینکه شرایط جوی اجازه دهد» به این منطقه ارسال کند. این در حالیست که خاکستر و بقایای آتشفشان قبلی در جزایر قناری روی دست ساکنان آن منطقه باقی مانده است.

دفتر فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر وضعیت را زیر نظر دارند و تا کنون گزارشی از تلفات جانی ارائه نشده است. این فوران آنقدر شدید بود که ساکنان بخش‌هایی از فیجی، ۸۰۰ کیلومتر دورتر، و نیوزیلند، با ۲۳۰۰ کیلومتر فاصله لرزش داشته‌اند. سازمان زمین شناسی ایالات متحده فوران های روز شنبه را معادل زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر در عمق صفر ثبت کرد.

تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که فوران این آتشفشان توده‌های دود را به حدود ۲۰ کیلومتر بالاتر از سطح دریا فرستاده است. مردم خط ساحلی شیلی نیز به دنبال سونامی اقیانوس آرام جنوبی، توصیه‌هایی پیشگیرانه دریافت کرده‌اند. هشدار مشابهی نیز در ساموآ، استرالیا، ژاپن، هاوایی و سواحل اقیانوس آرام ایالات متحده صادر شد.

شبکه تلویزیونی NHK ژاپن از برخورد امواج بیش از یک متری به مناطق ساحلی خبر داد و گفت برای حدود ۲۳۰هزار نفر از ساکنان هشت استان این کشور توصیه تخلیه صادر شده است. مارکو برنا، دانشمند نیوزلندی دانشکده زمین شناسی دانشگاه اتاگو، از فوران دیگری که بسیار بزرگتر است خبر داد.

کد خبر 650351
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha