سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ضمن بیان خسارت‌های واردشده به استان‌های ایلام و لرستان به دنبال بارندگی‌های شدید روز گذشته، درباره احتمال تکرار حادثه سیل سال ۹۸ که در خرم‌آباد، معمولان، کوهدشت، پلدختر، نورآباد، ویسیان و دورود اتفاق افتاد و خسارات بسیاری برجا گذاشت توضیح داد. 

سیل

همشهری آنلاین - سارا کلهر: علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، درباره وقوع سیل در شهر مورموری از توابع شهرستان آبدانان به همشهری‌آنلاین گفت: در شهر مورموری چون رودخانه از وسط شهر عبور می‌کند خانه‌های ساحلی دچار آبگرفتگی شدند و خسارت دیدند. خسارت‌های زیادی به اماکن مسکونی‌ و تجاری و زیرساخت‌های شهری وارد شده است، اما اعلام میزان دقیق خسارت‌ها دو تا سه روز طول می‌کشد چون باید برای برآورد دقیق خسارت‌ها خانه به خانه مراجعه شود. 

او افزود: امدادگران هلال‌احمر از شهرستان‌های اطراف برای تخلیه آب منازل به مورموران اعزام شدند و با پمپ و لجن‌کش در حال تخلیه آب منازل هستند و خوشبختانه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

۲ سال بعد از وقوع سیل وحشتناک در لرستان، این حادثه تکرار می‌شود؟

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص بارندگی روز گذشته در استان لرستان نیز توضیح داد: به دنبال بارندگی روز گذشته در مناطق مسکونی مشکلی نداشتیم و فقط در آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال به دلیل شدت بارش‌ها ریزش کوه رخ داد و آب در آزادراه بالا آمد. عوامل اجرایی آزادراه برای بازگشایی مسیر و امدادرسانی به در راه‌ماندگان به این منطقه اعزام شدند که متاسفانه یکی از کارکنان آزادراه در حین انجام وظیفه بر اثر سیلاب با خودروی وانت‌نیسان به داخل رودخانه زال سقوط کرد و مفقود شد. تیم‌های عملیاتی، جست‌وجو و نجات در آنجا مستقرند و کار جست‌وجو و نجات را برای پیدا کردن این نیروی آزادراه انجام می‌دهند.

بختیاری با بیان این‌که آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال دست‌کم تا هفته آینده مسدود است، گفت: تردد تمامی خودروهای سبک در مسیر تهران ـ جنوب تا اطلاع ثانوی از جاده قدیم خرم‌آباد ـ پلدختر خواهد بود.

سیل سال ۹۸ لرستان تکرار می‌شود؟

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال خبرنگار همشهری‌آنلاین درباره این‌که آیا ممکن است سیل سال ۹۸ که در استان لرستان از جمله در شهرهای خرم‌آباد، معمولان، کوهدشت، پلدختر و... رخ داد دوباره اتفاق بیفتد، گفت: پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی از میزان بارش‌ها به اندازه حجم بارش‌های سال ۹۸ نیست. آن سال خیلی اتفاق نادری بود سیل لرستان در آن سال دوره بازگشت ۵۰۰ ساله داشت. 

او افزود: برای وقوع سیلی مشابه آنچه در سال ۹۸ رخ داد نباید فقط استان لرستان را در نظر گرفت باید استان‌های بالادست را هم در نظر بگیریم. میزان بارش‌ها در استان‌های بالادست هم در وقوع سیل مهم است. اگر بارش‌های چند روزه آن هم به میزان خیلی زیاد اتفاق بیفتد تجمع بارش‌ها در قسمت جنوبی استان یعنی پلدختر رخ می‌دهد. در پلدختر چون نقطه خروجی استان است حادثه سیل زیاد رخ می‌دهد اما الان با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی بعید است که حجم بارش‌ها آنقدر باشد که اتفاق سال ۹۸ در استان تکرار شود. 

بختیاری درباره تدابیر اندیشیده شده از سوی سازمان مدیریت بحران کشور برای جلوگیری از وقوع سیل در این منطقه بیان کرد: بعد از سیل سال ۹۸، تعدادی از خانه‌های واقع در معمولان از حاشیه رودخانه منتقل شد و برای اهالی در بالادست خانه ساخته شد به همین دلیل بسیار بعید است حجم بارندگی‌ها آنقدر زیاد باشد که آب وارد خانه‌ها شود. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در پلدختر هم دیواره ساحلی مجددا با ارتفاع بیشتری ساخته شد با این همه وقوع دوباره آن اتفاق به میزان بارش‌ها بستگی دارد که آن هم در صورتی است که بارش‌ها به میزان زیاد و به صورت باران و برف در استان‌های بالادست رخ دهد و تجمع این بارش‌ها به پایین استان منتقل شود. در مورد بارش‌های روزهای اخیر بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد و سیل سال ۹۸ تکرار شود. 

کد خبر 650290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان ستوده IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    بنام خدا، در طراحی پلهای جاده ای بازگشت بارندگی و سیل 100 ساله یا 200 ساله یا بیشتر را در طراحی دهانه پلها و دبی آب رودخانه مد نظر قرار می دهند و ظاهراً در طراحی پلهای آزاد راه خرم آباد این موضوع بطور صحیح بررسی نشده است.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    تا زمانی که بجای برنامه ریزی از چالش های متوالی عبور می کنیم همین آش است و همین کاسه . دردناک است که اگر باران نبارد اب برای اشامیدن نداریم واگر ببارد سیل زندکیمان را با خود می برد.مصداق بارز عدم تاب اوری !!