شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

یک بررسی اخیر در آمریکا نشان می‌دهد که کووید-۱۹ ممکن است با مشکلات پزشکی درازمدت از جمله دیابت در کودکان ارتباط داشته باشد.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس این بررسی نشان داد که کودکان و نوجوانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، با احتمال بیشتری نسبت به کودکانی که کرونا ندارند، ممکن است در طول یک ماه پس از ابتلا این عفونت دچار دیابت تشخیص داده شوند.

این پژوهشگران با بررسی دو پایگاه داده‌های بهداشتی از هزاران بیمار زیر ۱۸ سال که مبتلا به کرونا تشخیص داده شده بودند و داده‌های مربوط به کودکانی که پیش از پاندمی به عفونت تنفسی غیرکرونا تشخیص داده شده بودند و افرادی که هیچکدام از این دو بیماری را نداشتند، به این نتایج رسیدند.

بررسی این پژوهشگران به این نتیجه رسید که کودکان مبتلا به کووید-۱۹ با احتمال ۱۱۶ درصد بیشتر نسبت به کودکانی که عفونت‌های تنفسی غیر کووید پیش از پاندمی داشته‌اند، ممکن است به دیابت مبتلا شوند. به گفته این پژوهشگران عفونت تنفسی غیر کووید با دیابت همراهی نداشت.

به گفته این پژوهشگران دچار شدن به دیابت در کودکان مبتلا به کرونا ممکن است مربوط به چگونگی تاثیر این بربیماری بر اندام‌های بدنی باشد، از جمله «حمله مستقیم به سلول‌های لوزالمعده». از طرف دیگر ممکن است برخی از این بیماران در این بررسی هنگام مبتلاشدن به کرونا دچار «پیش‌دیابت» بوده‌اند و کرونا باعث پیشرفت بیماری به سوی دیابت تمام‌عیار شده باشد.

همچنین به گفته این پژوهشگران افزایش وزن و درمان با داروهای کورتونی در بیماران بستری‌شده ممکن است در افزایش قند خون و دچار شدن به دیابت نقش داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند مبتلا شدن به کرونا یا عفونت‌های ویروسی دیگر همچنین ممکن است کنترل دیابت را در افراد مبتلا به این بیماری مشکل‌تر کند و به خصوص کودکان را در معرض خطر عارضه «کتواسیدوز دیابتی» قرار دهد. کتواسیدوز هنگامی رخ می‌دهد که مقدار کافی هورمون انسولین در بدن وجود ندارد و کبد شروع به تجزیه چربی‌ها برای مصرف به عنوان سوخت می‌کند. این فرآیند باعث تولید ترکیباتی اسیدی در بدن به نام کتون‌ها می‌شود که ممکن است تا میزان‌های خطرناکی تجمع پیدا کنند.

گرچه بسیاری از بررسی‌ها نشان داده‌اند که علائم کرونا در کودکان به طور کلی خفیف‌تر هستند و سویه‌ اُمیکرون نیز ظاهرا شدت کمتری نسبت به سویه‌های قبلی دراد. اما بدون توجه به شدت علائم هنوز راهی برای پیش‌بینی اثرات درازمدت دچار شدن به کووید وجود ندارد.

کد خبر 650270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha