مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صادرات پرندگان پرورشی و زینتی منع قانونی ندارد و سازمان محیط زیست می‌تواند مجوز صادرات آن را صادر کند.

باغ پرندگان میبد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اخیرا مجوز صادرات ۸۵۰ قطعه پرنده زینتی به کویت با امضای رئیس  اداره کل محیط زیست استان خوزستان صادر شده بود، در این مجوز صحبت از انتقال هوایی ۳۰۰ قطعه قناری، ۱۰۰ قطعه بلبل خرما، ۱۰۰ مرغ مینای پرورشی، ۱۵۰ قطعه فنچ و ۲۰۰ قطعه جوجه مرغ بوده است.

منتظمی  مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این باره افزود: از نظر قانونی، تجارت گونه‌های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل‌های جاری سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و از نظر «کنوانسیون سایتیس»  (تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی) نیز منعی ندارد.

وی اظهار داشت: صادرات این گونه ها به شرطی انجام می شود که در معرض خطر انقراض نباشند و مجوزهای لازم را داشته باشند که اساسا ۹۹ درصد صادرات پرندگان مربوط به پرندگان زینتی است که معمولا هم اندمیک ایران نیستند، در این میان جوجه شترمرغ، کبوتر، بلدرچین و قرقاول که همه پرورشی هستند نیز وجود دارد.

منتظمی درباره صدور مجوز ۸۵۰ قطعه پرنده به کویت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این مجوزها را اداره کل استان صادر کرده اما بطور قطع با دستورالعمل سازمان محیط زیست بوده است، از سوی دیگر این پرندگان در معرض خطر انقراض نیستند حتی جزو گونه های اندمیک کشور نیز محسوب نمی شوند، بر این اساس صادرات این پرندگان منع قانونی ندارد و سازمان محیط زیست می تواند مجوز را صادر کند.

منتظمی افزود: پرندگان زینتی جزو حیات وحش محسوب نمی شوند به ویژه آنهایی هم که پرورشی هستند دام تلقی می شوند، بنابراین به شرطی که مجوزهای قانونی را اخذ کنند صادراتشان منعی ندارد،  مثلا قرقاول یا عروس هلندی بومی ایران نیستند اما به همان نژاد پرورشی هم به شرطی اجازه خروج داده می شود که از یک مرکز تکثیر و پرورش خریداری شده باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بنابراین چون پرندگان پرورشی جزو حیات وحش محسوب نمی شوند از این رو صادراتشان آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند اما باز هم تاکید می کنم صادرات همین پرندگان هم باید مطابق با شرایط سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

کد خبر 650174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha