رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان یافته پلیس فتا در مورد پیامک‌های جعلی بانکی و حقوقی گفت: یکی از شگردها و ترفندهای مجرمان فضای مجازی هدایت کاربران و فریب‌خوردگان به لینک‌های جعلی و یا حاوی بدافزار است.

پیامک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بدون شک پیامک یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی است که روزانه خدمات بسیار زیادی همچون دریافت پیامک‌های بانکی، احراز هویت، دریافت اطلاعات از ادارات، تبلیغات پیامکی و … از طریق پیامک انجام می‌شود و به طور میانگین افراد روزانه حداقل ۵ پیامک با محتواهای مختلف دریافت می‌کند. با این حال، همانند هر ابزار دیگری، افراد سودجو از پیامک به عنوان کلاهبرداری نیز استفاده می‌کنند.

اکثر پیامک‌های جذاب و فریب‌دهنده کلاهبرداران در حوزه خدمات‌رسانی به شهروندان، بخشودگی مالی، پیدا کردن گنج، برنده شدن در قرعه‌کشی، پیامک بن تخفیف کالا، مراجعه به مراجع قانونی و … است که این پیامک‌ها معمولاً بیشتر در ایام و مناسبت‌های خاص مانند ثبت نام کارت سوخت، هدفمندی یارانه‌ها، ثبت نام سبد کالا، رجیستری تلفن همراه، اعلام جوایز بانکی و … به صورت انبوه توسط کلاهبرداران به افراد ارسال می‌شوند.

سرهنگ مصطفی نوروزی، رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان یافته پلیس فتا در مورد پیامک‌های جعلی بانکی و حقوقی گفت: یکی از شگردها و ترفندهای مجرمان فضای مجازی هدایت کاربران و فریب‌خوردگان به لینک‌های جعلی و یا حاوی بدافزار است.

نوروزی به پیام‌های ارسال شده توسط کلاهبرداران اشاره کرد و گفت: پیامک‌هایی با این عنوان که از شما شکایتی شده برای شهروندان ارسال می شود؛ این نوع پیام‌ها سبب می‌شود تعادل فکری هموطنان از بین برود و ناخواسته لینک جعلی را باز کنند و در چنین شرایطی است که هموطنان در دام کلاهبرداران می‌افتند و به واسطه پرداخت مبلغ اندکی پول اطلاعات کارت از طریق بدافزارهای نصب شده، در اختیار کلاهبردان قرار می گیرد.

رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ادامه داد: یکی دیگر از روشهای کلاهبرداری در فضای سایبری، حذف آگهی هموطنان در سایت‌های ثبت آگهی برای فروش محصولاتشان است. که در این روش، کلاهبرداران در قالب ارسال پیامک به هموطنان، اعلام می‌کنند که آگهی‌شان در حال حذف شدن است و برای جلوگیری از این اقدام باید وارد لینکی شوند که در پیامک برایشان ارسال شده است. حذف کارت سوخت و یارانه، موضوعاتی دیگری است که در قالب پیامک برای هموطنان ارسال می‌شود و مردم باید مراقب این پیامک‌های فریبنده باشند

به گفته نوروزی در فرآیند ارسال پیامک‌های جعلی ۹۹.۹ درصد پیامک‌های ارسالی به شهروندان از سرشماره شخصی ارسال می‌شود که متن پیامک ارسالی حاوی مضامین اغواکننده است. شهروندان باید به سر منشأ پیامک‌ها توجه داشته و با هوشیاری و آگاهی عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه پلیس تلاش دارد با اقدامات پیشگیرانه کمک کند مردم در این دام گیر نکنند گفت: به تمام نهادها و سازمان‌ها اعلام شده که حتما ارسال پیامک‌ها باید با عنوان باشد و مردم نیز باید توجه داشته باشند پیامکی که از شماره شخصی ارسال می‌شود نمی‌تواند حاوی ابلاغ قانون، اداری و سازمانی باشد در نتیجه پیامک‌های ناشناس را نادیده بگیرند و اعتنایی نداشته باشند.

چه کنیم تا گرفتار دام‌های مجرمین نشویم؟

رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان یافته پلیس فتا در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از جرایم شایعی که در بستر پیام‌رسان‌ها اتفاق می‌افتد استفاده از لوگوی ادارات و نهادهاست که در این زمینه هموطنان باید توجه داشته باشند که هیچ نهادی در کشور به استفاده از شبکه‌های اجتماعی غیربومی مجاز نیست و نمی‌توانند از این طریق با هموطنان تماس بگیرند، گفت: مردم باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقاء دهند و نسبت به موضوعات هوشیار باشند و در نهایت به ۳ نکته توجه داشته باشند که هیچ نهادی از طریق پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تماس نمی‌گیرد و هیچ فرد و نهادی حق گرفتن اطلاعات حساب شما را ندارد و درخواست مراجعه به خودپرداز یعنی کلاهبرداری. 

کد خبر 650048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha