معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انتشار سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایران در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

اومیکرون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یونس پناهی در مصاحبه با خبرنگاران از شناسایی حدود ۸۰۰ فرد مبتلا به سویه اومیکرون در کل کشور خبر داد.

وی بیان کرد: شدت بیماری‌زایی اومیکرون کمتر از سویه‌های قبلی ویروس کروناست ولی به معنی این نیست که رعایت‌ها کمتر شود چرا که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی  را رعایت نکند، با ابتلای جمعیت بیشتر و مراجعه آنها به مراکز درمانی، معضلات جدی در رسیدگی به مبتلایان ایجاد خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: ویروس کرونا در ۲ سال گذشته جهش‌های مختلفی داشته ولی هم‌اکنون سویه اومیکرون شایعترین ویروس جهش یافته کووید.۱۹ در جهان و ایران است.

وی با اشاره به سرعت بالای انتشار سویه اومیکرون ویروس کرونا گفت: در صورت عدم رعایت فرد مبتلا، در عرض ۱.۵ تا سه روز کل اعضای یک خانواده آلوده و درگیر این ویروس می شود در حالی که در سویه‌های قبلی، میانگین زمان ابتلای اعضای خانواده فرد مبتلا حدود ۱۰ روز بود.

دکتر پناهی با هشدار به افزایش احتمال ابتلای به سویه اومیکرون کرونا در میان افرادی که واکسن نزده‌اند و یا بیماری زمینه‌ای دارند، اظهار کرد: کسانی که هر سه دُز واکسن را تزریق کرده‌اند، بیش از ۹۰ درصد در برابر ابتلا و بستری این سویه ایمن هستند و در صورت ابتلا نیز شدت بیماری در آنها به شکل چشمگیری پایین است.

وی رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و به خصوص تزریق هر سه دُز واکسن را بهترین راه کنترل و مهار بیماری کووید.۱۹ به خصوص سویه او میکرون ویروس کرونا ذکر کرد و گفت: خوشبختانه تنوع واکسن کرونا در کشور زیاد است و ذخیره خوبی هم در زمینه واکسن در کشور وجود دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تزریق بیش از ۱۲۰ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور و ضرورت تزریق دُز سوم برای همه گروه‌های مشمول تزریق واکسن اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۰ میلیون واحد از دُز سوم واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

کد خبر 649905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha