یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمدرضا شجریان اگر چه به آوازخوانی شهره است‌، اما دست‌های زمختش از ساخت ساز هم حکایت می‌کند و صراحی گوشه‌ای از ظرفیت های ساز سازی استاد است.

به گزارش همشهری‌آنلاین از سایت دل آواز این ساز که از خانواده سازهای آرشه‌ای بم خوان است از سوی محمد رضا شجریان طراحی و ساخته و اندازه آلتو است و صدایش نزدیک به سازهای خراسان است.

 صراحی از خانواده کمانچه و قژک بوده و امکانات سازهای خانواده ویلن را از نظر نوازندگی و وسعت صدا داراست. این ساز در شهریور 1387 توسط استاد محمدرضا شجریان  طراحی و ساخته شده و به دلیل شباهت آن  به صراحی، استاد شجریان این نام را برای این ساز برگزیده‌اند.

صراحی مانند خانواده ویولن می‌تواند هشت اندازه متفاوت داشته باشد. فعلا بیشترین نیاز ما چهار اندازه سوپرانو، آلتو، باس و کنترباس آن است که هر 4 نوع آن طراحی شده است.

ویژگی ارزنده‌ای که این خانواده بر خانواده ویولن خواهد داشت، امکان تعویض صفحه  پوستی آن است که باعث تغییر در رنگ صوتی این ساز می‌گردد. این صفحه، پوستی و گاه پوست همراه با چوب بوده که بر روی گلدونی چوبی تعبیه شده و حکم تارهای صوتی ساز را دارد و در مدت 2 دقیقه قابل تعویض است.

این ساز را نوازندگان کمانچه، قژک، ویولن، ویولنسل و کنترباس براحتی می‌توانند بنوازند.

در کنسرت‌های این دوره در بخش"شور"  سینا جهان آبادی و در برنامه "همایون"مهرداد ناصحی با صراحی آلتو گروه شهناز را همراهی خواهند کرد.

[دهه سوم مهر؛ کنسرت شجریان و گروه شهناز]

گزارش همشهری آنلاین حاکیست ، پیش از این محمد رضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان سازهایی را به ظرفیت‌های گروه‌نوازی موسیقی ایرانی اضافه کرده بودند که شورانگیز و سلانه علیزاده، قیچک باس و سنتور باس مشکاتیان از جمله آنها بود.

اخیرا هم علی قمصری در کنسرت گروه اشتیاق از ساخت کمانچه آلتو خبر داد که در کوارتت زهی ایرانی با این ساز برنامه ای اجرا شد. [علی قمصری؛ هارمونی ایرانی مدفون شده پشت ردیف]

 شجریان در سایت دل آواز ابراز امیدواری کرد: خانواده این ساز بتواند نظر نوازندگان مشکل پسند و شنوندگان را به خود جلب کند و در بین دیگر سازهای شناخته شده جای شایسته ای برای خود بدست آورد

کد خبر 64968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز