یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یونسکو اعلام کرد جهان تا سال 2015 برای ارتقای توان آموزشی خود به 18 میلیون معلم دیگر نیاز خواهد داشت.

به گزارش لوموند در حالی که یونسکو و سازمان‌های مرتبط آموزشی پنج اکتبر به مناسبت روز جهانی معلم تشکیل جلسه داده‌اند، انتشار این آمار می‌تواند زنگ خطری برای این نهادها محسوب شود.

این میزان نیاز به معلم در چند سال آینده نشان می‌دهد از یک سو شمار کودکان بین شش تا دوازده سال دوره ابتدایی رو به افزایش است و از سوی دیگر تعداد معلمان در حال بازنشستگی نیز در حال افزایش است.

بنا به گزارش یونسکو هم اکنون به ازای هر چهل دانش آموز یک معلم در حال فعالیت است.

نیکلا بورنت، معاون دبیر کل آموزشی یونسکو، درمورد فعالیت‌های این نهاد گفت: ما طی ده سال موفق شدیم شمار کودکان بی‌سواد را از 103 میلیون به 75 میلیون تن برسانیم که در تاریخ فعالیت‌های یونسکو بی‌سابقه است. اما مشکلی که امروزه با آن مواجه هستیم کمبود تعداد معلمان در دوره دبستان است.

یکی از عوامل موثر در کاهش تعداد معلمان دوران دبستان به کارگیری سیاست‌های استخدامی خاص توسط دولت‌ها است. در بسیاری از کشورها مانند کشورهای آفریقایی که شمار کودکان در حال تحصیل در آن رو به افزایش است تعداد بسیاری از معلمان به صورت قرار دادی استخدام شده‌اند.

نتیجه تحقیقات در سیستم آموزشی چهل و دو کشور آفریقایی نشان می‌دهد استخدام دو میلیون و 300 هزار معلم در سه دوره برای فراگیر شدن تحصیلات ابتدایی در این کشورها ضروری است.

بحران اقتصادی فعلی جهان یکی دیگر از عواملی است که کاهش شمار معلمان ابتدایی فعال در این حوزه را در پی دارد.

بورنت در این باره گفت: میزان بودجه در نظر گرفته شده برای تامین هزینه‌های آموزشی ابتدایی در سال 2004  پنچ میلیارد و دویست میلیون دلار بوده است. این میزان در سال 2005 به سه میلیارد و 700 میلیون دلار رسید. بودجه در سال 2006 اندکی افزایش یافت اما همچنان کمتر از سال 2004 باقی ماند

کد خبر 64963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز