رئال و بارسا امشب بیخ گوش‌مان با هم بازی می‌کنند تا تکلیف یکی از فینالیست‌های سوپرجام اسپانیا مشخص شود.

ال‌کلاسیکو

به گزارش همشهری‌آنلاین، درحالی‌که ۲ تیم بزرگ فوتبال ایران از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف شده‌اند و بازی‌های لیگ برتر ما هم بدون تماشاگر و همگی در یک روز و ظرف ۲‌ساعت برگزار می‌شود، همین کنار گوش‌مان رئال و بارسا قرار است امشب بازی کنند و فرداشب هم ۲ تیم بزرگ دیگر اسپانیایی؛ آن هم با صددرصد ظرفیت تماشاگر. ال‌کلاسیکوی اضافی این فصل که به‌خاطر قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی سوپرجام به تقویم فوتبالی این فصل راه یافته، ساعت ۲۲:۳۰ امشب در ورزشگاه ۳۰هزار نفری فهد در ریاض برگزار می‌شود. همه بلیت‌های این مسابقه ظرف یک‌ساعت فروخته شد. دیگر دیدار این مرحله بین اتلتیکومادرید و اتلتیک بیلبائو ۲۴ساعت دیرتر انجام می‌شود و برنده‌های این دو دیدار به فینال روز یکشنبه راه می‌یابند. بد نیست بدانید ابتدا طبق یک‌قرارداد ۳‌ساله بین اسپانیا و عربستان قرار شد اسپانیا هر فصل ۳۰ میلیون دریافت کند تا سوپرکاپ در عربستان برگزار شود. این قرارداد بعدا تا سال۲۰۲۹تمدید شد تا درآمد اسپانیایی‌ها به ۲۴۰ تا ۳۲۰ میلیون افزایش پیدا کند.

رئال‌مادرید و بارسلونا در ۷‌دوره سوپرکاپ اسپانیا پیش از ۴‌تیمه شدن این تورنمنت با هم بازی کرده‌اند که ۶‌بار رئال و تنها یک‌بار بارسلونا به پیروزی دست یافته‌اند. در این بازی‌ها رئال‌مادرید ۳۰‌گل به ثمر رسانده و ۱۸گل دریافت کرده. مسی با ۶گل و کریستیانو رونالدو با ۴گل بهترین گلزنان تاریخ این رقابت هستند. کریم بنزما هم ۲‌بار در سوپرجام موفق به گلزنی شده است.

در ۳‌سال اخیر رئال تیم غالب ال‌کلاسیکوها بوده؛ به‌ویژه در دوره زیدان. آنچلوتی هم در دیدار رفت لالیگا توانست برای اولین‌بار در ال‌کلاسیکوی نوکمپ برنده باشد. آخرین پیروزی بارسا مقابل رئال به دوم مارس ۲۰۱۹ برمی‌گردد که بارسا در آن زمان ۲‌پیروزی متوالی را با نتایج ۳بر صفر و یک بر صفر مقابل رئال‌مادرید داشت. روی نیمکت آن تیم ارنستو والورده نشسته بود و مسی و سوارس هنوز بخشی از بارسا بودند. مادرید در این مدت ۴‌برد و یک‌تساوی در ۵ بازی مقابل حریفش داشته است.

فقط ۹‌بازیکن بارسا تجربه پیروزی مقابل رئال را دارند؛ ترشتگن، پیکه، دنی آلوز، لنگله، آلبا، سرخی روبرتوی مصدوم، اومتیتی، بوسکتس و دمبله. به این ترتیب باید گفت ۷۰درصد ترکیب بارسا هرگز در مقابل رئال برنده نشده. از بین بازیکنانی که برد مقابل رئال را تجربه کرده‌اند، تنها ۲‌بازیکن سابقه گلزنی دارند؛ پیکه در برد ۶ بر ۲ و دنی آلوز.

رویارویی کورتوا وترشتگن درون دروازه ۲‌تیم هم جالب توجه است. تیبو در این فصل در ۷‌تا از ۲۱بازی لالیگا کلین‌شیت کرده و ترشتگن ۴‌بار در ۲۰بازی. در همه رقابت‌های این فصل کورتوا ۲۱گل دریافت کرده و همتای آلمانی‌اش ۳۰تا. کورتوا ۷۹‌توپ مهار کرده و ترشتگن ۴۷‌توپ. کورتوا ۴۴‌شوت از درون و ۳۳‌شوت از بیرون محوطه جریمه مهار کرده و ترشتگن ۲۸‌شوت از درون و ۱۸‌شوت از بیرون محوطه جریمه. دروازه‌بان بلژیکی ۷۹‌درصد شوت‌ها را مهار کرده و دروازه‌بان آلمانی ۶۱‌درصد. کورتوا در ۲ ال‌کلاسیکوی اولش مقابل ترشتگن در فصل ۱۹-۲۰۱۸باخت و ۶‌گل خورد اما بعد از آن کورتوا در ۵ ال‌کلاسیکو ۴‌برد و یک‌تساوی داشته. ترشتگن در این ۵  بازی فقط یک‌بار کلین‌شیت کرده و در ۵ بازی مجموعا ۹‌گل خورده در مقابل کورتوا با ۳‌گل خورده.

رئال‌مادرید در این فصل در لالیگا ۴۵گل زده یعنی ۱۴‌گل بیشتر از بارسلونا و ۱۸گل دریافت کرده، یعنی ۵‌گل کمتر از تیم حریف. رئالی‌ها تقریبا از بیشتر داوران سرشناس لالیگا خاطره بد دارند. مونته‌رو هم یکی از آنهاست. داور امشب همان کسی است که بعد از گل ایبار به رئال‌مادرید در سال۲۰۱۸ خوشحالی کرده بود. او با مردود اعلام کردن گل سالم ماریانو مقابل ختافه باعث از دست رفتن قهرمانی لالیگا در فصل ۲۰۲۱ شد. رئال غیر از بازی با ویارئال در این فصل همه بازی‌های بزرگ خود را با برد پشت‌سر گذاشته؛ مقابل بارسلونا، سه‌ویا، بتیس، سوسیداد، اتلتیکومادرید، والنسیا، بیلبائو و رایو وایکانوی بالانشین.

از آغاز فصل ۲۲-۲۰۲۱ در همه رقابت‌ها زوج کریم بنزما و وینیسیوس بیش از کل تیم بارسلونا موفق به گلزنی شده است؛ بنزما ۲۲‌گل و وینیسیوس جونیور ۱۴‌گل. این دو بازیکن روی هم رفته ۳۶‌گل زده‌اند و این در حالی است که بارسا ۳۱‌گل در لالیگا، ۲‌گل در کوپا و ۲‌گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده و ۳۵‌گل در کارنامه دارد.

سرخی روبرتو و اریک گارسیا از بارسا به‌طور قطع به بازی نمی‌رسند اما بریتویت و فاتی از مصدومیتی طولانی برگشته‌اند. فاتی و آرائوخو و فرانکی دی‌یونگ بدون دریافت مجوز از کادر پزشکی به لیست اضافه شده‌اند و در ترکیب‌های احتمالی نام هر ۳‌بازیکن هم در فهرست ۱۱نفره بارسا دیده می‌شود.

در میان بازیکنان رئال هم گرت بیل به‌دلیل کمردرد و ماریانو به‌دلیل آسیب‌دیدگی از لیست خط خوردند. بنزما و آلابا با کمی درد پیش از سفر به عربستان در سالن تمرین کردند اما به این بازی می‌رسند. یوویچ و کارواخال هم از مصدومیت برگشته‌اند.

بارسلونا برای آنکه بتواند قرارداد فران تورس را ثبت کند، علاوه بر واگذاری کوتینیو به استون‌ویلا، با اومتیتی هم تمدید کرد اما با مبلغی کمتر. مدافع فرانسوی که در این فصل تنها ۹۰دقیقه فرصت بازی پیدا کرده، سالی ۱۸میلیون حقوق دریافت می‌کرد که توافق کرده تا دستمزد یک‌سال و نیم باقیمانده از قراردادش را در طول سه سال‌ونیم دریافت کند. به‌این ترتیب بارسا می‌تواند سقف حقوق‌ها را رعایت و قرارداد فران تورس را ثبت کند.

فران تورس و پدری تست کوویدشان مثبت بود اما در آخرین لحظه تست آنها منفی شد و توانستند با پروازی جدا به عربستان بروند. لاپورتا، رئیس باشگاه هم خودش را به عربستان رسانده است.

رویارویی دنی آلوز در دفاع راست بارسا با وینیسیوس در سمت چپ خط حمله رئال هم جالب است. این دو هموطن ۱۷سال با هم اختلاف سنی دارند؛ آلوز ۳۸ساله و وینی ۲۱ساله.

بارسا و رئال تاکنون ۲۴۷بار به مصاف هم رفته‌اند که با احتساب ۳۳دیدار دوستانه و نمایشی، مجموع بازی‌های رودرروی ۲ تیم به ۲۸۰می‌رسد. بارسا در بازی‌های دوستانه به بردهای بیشتری دست یافته و توانسته ۱۹بازی را ببرد. رئال‌مادرید در بازی‌های رسمی ۹۹بار به برتری دست یافته و بارسا به ۹۶برد. اگر رئال این بازی را ببرد، یکصدمین برد خود را در ال‌کلاسیکوهای رسمی ثبت می‌کند.

سوپرجام هم مثل جام حذفی تورنمنتی است که بارسلونا تعداد جام‌های خود را از رئال فراتر برده است. بارسلونا در سوپرجام اسپانیا ۳۳بار حاضر بوده که ۱۳بار جام را به خانه برده است. بارسلونا ۱۳بار، رئال ۱۱بار، بیلبائو ۳‌بار، دپورتیوو لاکرونیا و اتلتیکو هر کدام ۲‌بار فاتح این جام شده‌اند.

ترکیب احتمالی رئال:

کورتوا، میلیتائو، آلابا، مندی، کارواخال، کاسمیرو، مودریچ، کروس، وینیسیوس، بنزما و آسنسیو

ترکیب احتمالی بارسا:

ترشتگن، آلبا، پیکه، آرائوخو، دنی آلوز، بوسکتس، دی‌یونگ، گاوی، دمبله، فران تورس (ممفیس) و فاتی

کد خبر 649517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha