شرکت «جان دیر» غول تجهیزات کشاورزی از نخستین تراکتور خودران خود رونمایی کرد که کشاورزان می‌توانند با استفاده از گوشی هوشمند آن را کنترل و ۲۴ساعت شبانه‌روز کار کنند.

تراکتور

به گزارش روزنامه همشهری و به نقل از روزنامه دیلی‌میل، این شرکت جزئیات تراکتور اقتباس‌شده 8R را در نخستین روز نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) در لاس‌وگاس فاش کرد. کشاورزان منتخب در ایالات متحده از سال ۲۰۱۹ این دستگاه را آزمایش کرده‌اند که به‌عنوان وسیله‌ای برای تغذیه جهان و مقابله با کمبود نیروی کار معرفی شده است.

مشخصات تراکتور
این تراکتور با داشتن ۶جفت دوربین و همچنین هوش مصنوعی، قادر به موقعیت‌یابی خود به سانتی‌متر است و درصورت تشخیص حیوان یا شیء در مسیر، متوقف می‌شود. «جان دیر» درباره ابداعش می‌گوید که علاوه بر فروش یک 8R سازگار، دوربین‌ها و رایانه‌های شخم‌زدن خودکار را می‌توان تنها در یک روز روی این تراکتور نصب کرد.

قیمت: حدود ۵۰ هزار دلار
این شرکت تا ۲۰ دستگاه را در سال‌جاری تحویل خواهد داد و در سال‌های آینده عرضه آن ادامه خواهد داشت، اما هنوز تصمیمی در این خصوص که آیا کیت جدید مستقیما فروخته می‌شود، یا استیجاری و اشتراکی خواهد بود،گرفته نشده است. درحالی‌که «جان دیر» بهای سیستم خودران خود را اعلام نکرده است، اما نمایندگان این شرکت انتظار دارند که قیمت این تراکتور زمانی که در دسترس کشاورزان قرار بگیرد، حدود ۵۰هزار دلار باشد. در واقع این کیت‌ها قابلیت آن را دارند که روی تراکتورهای عادی نیز نصب شوند و آنها را به وسایل خودکار کشاورزی تبدیل کنند.

جهانِ گرسنه
جان دیر از کمبود نیروی انسانی در جهان که با همه‌گیری بیماری کووید-۱۹هم بدتر شده است، به‌عنوان یک محرک اصلی در تلاش برای توسعه وسایل نقلیه خودران نام برد. صنعت کشاورزی ده‌ها سال است که به‌دلیل مهاجرت مردم از مناطق روستایی به شهرها، به‌ویژه افراد جوان‌تر  برای استخدام کارکنان با مشکل مواجه بوده است. «جاهمی هیندمن»، مدیر ارشد فناوری در «جان دیر» گفت: «انتظار می‌رود جمعیت جهان تا سال۲۰۵۰از حدود ۸میلیارد نفر به نزدیک به ۱۰میلیارد نفر افزایش یابد و تقاضای جهانی غذا تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.»

کشاورزی با تراکتورهای خودران | بهره‌وری زراعت در کنار تجهیزات هوشمند بالا می‌رود



تمیزتر از انسان کار می‌کند
کشاورزان همچنین باید از طریق متغیرهایی مانند تغییرات آب و هوایی، تغییرات در کیفیت خاک و مدیریت علف‌های هرز و آفات که همگی بر توانایی کشاورزی در زمان‌های بحرانی سال تأثیر می‌گذارند، کار کنند. این تجهیزات جدید را می‌توان از طریق تلفن هوشمند در یک دفتر راه دور مدیریت کرد. هنگامی که تراکتور به داخل مزرعه رانده می‌شود، کشاورز می‌تواند به سادگی انگشت خود را به سمت راست بکشد تا آن را بدون نیاز به آنکه در داخل کابینش حضور داشته باشد، سر کار بفرستد، اما باید مسیر آن را در مزرعه برنامه‌ریزی کند. این فناوری به تراکتور بدون راننده اجازه می‌دهد تا در یک مزرعه کار کند و بذرها را در یک خط مستقیم بکارد. درحالی‌که نخستین نسخه، مجهز به سیستم شخم‌زنی، در سال‌جاری در ایالات متحده در دسترس خواهد بود، این شرکت گفت که برای فعالیت در سایر امور کشاورزی، سیستم‌هایی در آینده راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 649260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha