یک قاضی فدرال در واشنگتن دی‌سی، اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را در جریان سخنرانی خود در روز ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ زیر سوال خواهد برد، زیرا او برای نخستین بار این موضوع را بررسی می‌کند که آیا ترامپ از مسئولیت مربوط به حمله حامیانش به ساختمان کنگره ایالات متحده مصون است یا خیر.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌ان، در جلسه دادگاه روز دوشنبه، قاضی «آمیت مِهتا» بارها به این موضوع اشاره کرد که ترامپ در ششم ژانویه از جمعیت خواست تا به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کنند، اما او در ۲ ساعت سخرانی‌اش، از مردم نخواست که خشونت را متوقف کنند.

مهتا می‌گوید: «حرف‌ها سخت است. شما یک پنجره تقریبا دو ساعته دارید که در آن رئیس‌جمهوری نمی‌گوید، ایست، از کنگره خارج شوید. این چیزی نیست که من از شما می‌خواستم. در مورد این واقعیت که رئیس‌جمهوری بلافاصله این رفتار را محکوم نکرد و توئیتی ارسال کرد که مسلما اوضاع را بدتر کرد، چه کنم؟ آیا این بدین معنی نیست که رئیس‌جمهوری به طور قابل قبولی با رفتار مردم در داخل کنگره در آن روز موافق بود؟»

جلسه اصلی روز دوشنبه بخشی از سه پرونده قضایی مربوط به شورش محسوب می‌شود که به دنبال پاسخگو کردن ترامپ و دیگر شخصیت‌های جمهوری‌خواه مانند مو بروکس، نماینده آلاباما است.

مِهتا از وکیلی که علیه شکایت‌های مربوط به این شورش اعتراض می‌کرد، پرسید: «اگر دعوت ترامپ برای اقدام در این تظاهرات اشتباه تفسیر شده و آنها همچنان خشونت‌آمیز رفتار می‌کنند، آیا کسی که آدم منطقی است، نمی‌گوید: منظورم این نبود؟»

قاضی خاطرنشان کرد که حتی دونالد ترامپ جونیور، یکی دیگر از متهمان دادگاه روز دوشنبه، قبل از سخنرنی پدرش به رئیس کارکنان کاخ سفید پیامک فرستاد تا از رئیس‌جمهور بخواهد، خشونت را محکوم کند.

کد خبر 649210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha