گروهی از کارشناسان درباره واقعی بودن یک سویه جدید احتمالی کرونا به نام «دلتاکرون» که نتیجه ترکیب سویه‌های دلتا و اُمیکرون باشد، ابراز تردید می‌کنند و می‌گویند شاید خطای آزمایشگاهی رخ داده باشد.

Deltacron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی پژوهشگران در قبرس این هفته اعلام کردند که یک سویه بالقوه جدید کروناویروس را کشف کردند. لئونیداس کاستریکیس، استاد علوم زیستی در دانشگاه قبرس این سویه را «دلتاکرون» نامید، زیرا دارای برخی از خصوصیات ژنتیکی شبیه به اُمیکرون درون ژنوم دلتا بود.

کاستریکیس و همکارانش گفتند که ۲۵ مورد از این سویه جهش یافته را یافته‌اند، اما افزودند که هنوز خیلی زود است که گفت آیا موارد بیشتری از عفونت با این سویه ظاهرا جدید وجود دارد یا این سویه جدید چه اثراتی می‌تواند شیوع کرونا بگذارد.

اما گروهی از کارشناسان درباره این یافته‌ها ابراز تردید کرده‌اند و حساب توئیتر رسمی سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه نوشت «دلتاکرون» که در آخر هفته در این رسانه اجتماعی ترند شده بود، سویه‌ای «واقعی نیست» و شناسایی آن احتمالا ناشی از خطای آزمایشگاهی است.

دکتر کرویتکا کوپالی، کارشناس کووید سازمان جهانی بهداشت در توئیتر نوشت، این مورد احتمالا مربوط به «آلودگی آزمایشگاهی با قطعات اُمیکرون در یک نمونه دلتا است.»

دانشمندان دیگر هم موافقت کرده‌اند که این یافته‌ها می‌تواند نتیجه خطای آزمایشگاهی باشد، از جمله دکتر تام پیکاک یروس‌شناس از ایمپریال کالج لندن نیز توئیت کرد:‌«توالی‌های دلتاکرونی چند رسانه بزرگ از قبرس گزارش کرده‌اند، به نظر می‌رسد اشکارا مربوط به آلودگی باشد.»

فاطمه تخم‌افشان، متخصص ژنتیکی در انستتیوی پژوهشی مرکز بهداشت دانشگاه مک‌گیل نیز در توییتی نوشت: «این یک سویه نوترکیب نیست» بلکه «آلودگی آزمایشگاهی» است.

در مقابل کاستریکیس، دانشمند قبرسی هم از یافته‌هایش دفاع کرد و منکر آن شد که «خطای تکنیکی» رخ داده باشد.  کاستریکیس گفت موارد شناسایی‌شده بیانگر فشاری تکاملی بر روی سویه اجدادی کروناویروس برای کسب این جهش‌ها است و مربوط به رویدادی نوترکیبی واحد نیست.» او همچنین گفت این یافته‌ها را پس از آن گزارش کرده است که نمونه‌ها در چند کشور توالی‌یابی ژنتیکی شده‌اند.

کد خبر 649201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha